Renomag.cz - Díly náhradní pro stavební stroje
Dnes je 21.11. – svátek slaví Albert

Horové rypadlo v kamenolomu Tetín. Specifika lomu vyžadují neobvyklé technické řešení

Zveřejněno: 16. 12. 2020

Od září 2020 se v provozu lomu Tetín, který je součástí soustavy vápencových jámových lomů v Českém krasu známé pod názvem Amerika, prohání rypadlo Volvo EC480E ve verzi front shovel. Pojďme se podívat na samotný bagr i na důvody, proč padla volba na horovou, čili otevírací lopatou.

Jedna z prvních nakládek v kamenolomu Tetín. V hlavních rolích TATRA JAMAL a Volvo EC480E.

Historie těžby vápence na území Českého krasu sahá do velmi vzdálené minulosti. V pražské architektuře se objevují vápence z Českého krasu již od 12. století. Vápence jsou však odedávna používány zejména pro výrobu vápna, které sloužilo nejen jako složka malty, ale také k mnoha dalším využitím průmyslového zpracování. Velký rozvoj lomařství však začíná po roce 1890. Je to způsobeno prudkým rozvojem cukrovarnictví, které využívá vápenec k saturaci řepy a zejména od konce 19. století intenzivně se rozvíjejícím železářstvím a zpracováním kovů, zde konkrétně v kladenských železárnách.

Známé vápencové lomy

Soustava vápencových jámových lomů v Českém krasu je známá pod názvem Amerika. Nejznámější jsou pravděpodobně lomy Velká Amerika, Malá Amerika, Mexiko či Kanada. V současnosti zde na bohatou historii těžby navazuje moderní těžební společnost LOMY MOŘINA spol. s r.o., těžící vápenec ve dvou aktivních provozech – Mořina (lom Čeřinka) a Tetín, s ročním objemem těžby přibližně 1,2 mil. tun suroviny. K tradičnímu využití vápence se v současnosti přidal ještě jeden velmi důležitý průmyslový segment a to je těžba vysokoprocentního vápence pro odsíření uhelných elektráren společnosti ČEZ. Toto průmyslové využití vysokoprocentního vápence dnes představuje přibližně 90% využití zde vytěžené suroviny a společnost LOMY MOŘINA se tak stávají významným hráčem na poli ochrany životního prostředí z pohledu nejen České republiky, ale i z pohledu globálního, celoevropského. Kvalitní vápence dodává společnost kromě toho také do průmyslu cukrovarnického a chemického, kamenivo pak do stavebnictví.

Lom Velká Amerika vytváří impozantní kaňon a je vyhledávaným turistickým místem. Byly zde natáčeny české filmy, např. Cesta na jihozápad (1989), Limonádový Joe, Malá mořská víla, Micimutr a další. (foto Pavel Koběrský, zdroj Wikipedia)
Lom Velká Amerika vytváří impozantní kaňon a je vyhledávaným turistickým místem. Byly zde natáčeny české filmy, např. Cesta na jihozápad (1989), Limonádový Joe, Malá mořská víla, Micimutr a další. (foto Pavel Koběrský, zdroj Wikipedia)

Jedním ze dvou aktivních lomů je lom Tetín, který je otevřen v pěti těžebních etážích a surovina zde těžená obsahuje vápence chemické, i vápence vhodné pouze jako stavební kamenivo. Mechanizace těžby ve společnosti LOMY MOŘINA musí splňovat přísné požadavky ekologie, bezpečnosti práce, finanční i technologické efektivity a spolehlivosti. S ohledem na tyto faktory je zvolena i technika pro těžbu suroviny v LOMECH MOŘINA. Specifika lomu Tetín však vyžadují i specifické technické řešení pro těžbu.

Horová, otevírací lopata nového Volva je nepřehlédnutelná a umožňuje obsluze manipulovat s nadrozměrnými kusy kamene při zachování manévrovatelnosti na malém pracovním prostoru.
Horová, otevírací lopata nového Volva je nepřehlédnutelná a umožňuje obsluze manipulovat s nadrozměrnými kusy kamene při zachování manévrovatelnosti na malém pracovním prostoru.

Rypadlo Volvo EC480E s čelní nakládací lopatou

V rámci procesu modernizace těžební techniky bylo do lomu Tetín pořízeno nové těžební rypadlo. Pro těžbu suroviny bylo zvolené 50tunové rypadlo Volvo EC480E v provedení front shovel, tedy s horovou, otevírací lopatou.

Toto technické provedení přesně vyhovuje specifikám těžby lomu Tetín, kde je potřeba manipulovat s nadrozměrnými kusy kamene při zachování manévrovatelnosti na malém pracovním prostoru úzkých etáží,” říká jednatel společnosti Ing. Radim Lex adoplňuje: „Kombinaci náročných požadavků – objem otevírací horové skalní lopaty 2,4 m³, pracovního komfortu, provozní spolehlivosti, bezpečnosti, spolehlivého servisu a efektivního provozu rypadla nenabízí mnoho dodavatelů; na základě splnění všech uvedených požadavků a dobré zkušenosti s jiným typem nakládacího mechanizmu od tradičního výrobce těžební techniky společnosti Volvo Construction Equipment, jsme zvolili rypadlo Volvo EC480E s horovou lopatou.

Volvo EC480E – technické parametry
Volvo EC480E – technické parametry

EC480E je poháněn korporátním motorem Volvo D13J, všechny servisní a ošetřovací místa jsou uzpůsobena pro snadný a bezpečný přístup. Pracovním jádrem stroje je efektivně regulovaný hydraulický systém dokonale sladěný s charakteristikou motoru, komponenty pásového podvozku jsou zesíleny pro skalní provoz, automatická regenerace systému čistění výfukových plynů probíhá bez přerušení provozu, nebo snížení výkonu. 8palcový LCD monitor velmi přehledně poskytuje informace o všech klíčových parametrech stroje a současně umožňuje komfortní vstup do uživatelského menu ke změně požadovaných parametrů, nebo pracovních nastavení.

Autor: Jiří Hejhálek1)
Foto: Ascendum Stavební stroje Czech

1) Čerpáno z wikipedie a podkladů Volvo.

Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
 

Nové

Kvalita v zeleném se stoletou tradicí. To je demoliční příslušenství Montabert

Zveřejněno 12.11. V České republice funguje nové zastoupení pro silnou značku v oblasti příslušenství. Je jím Montabert, francouzský výrobce s dlouhou tradicí, který se v roce 1968 uvedl na evropském trhu s prvním plně hydraulickým bouracím kladivem. Kladiva jsou… celý příspěvek

Velký test rýpadel Sunward. Hodnotí stavitel, který na bagry přesedlal z mixážních pultů

Zveřejněno 6.11. Možná už jste o něm ve Stavební technice četli. Michal Vlašic z Havířova je typický český self-made man, který se před pár lety zhlédnul v bagrování, když si z Polska dovezl malý dvoutunový bagřík. Zalíbilo se mu to do té míry, že pověsil slibně… celý příspěvek

Technology Days 2024: Budoucnost stavebnictví je v technologiích a propojené stavbě

Zveřejněno 5.11. Na tuzemské poměry ojedinělá akce proběhla letos v červnu v rámci každoroční CAT Roadshow. Pod názvem Technology Days 2024 se na dvou místech – v Ledčicích a Hrušovanech – uskutečnil dvoudenní odborný seminář na téma digitalizace ve stavebnictví,… celý příspěvek