Vibrace prokazatelně snižují životnost zemního stroje: pokud je jim vystavován dlouhodobě, mohou být poškozeny některé jeho elektrické součásti, elektronická zařízení, ale také třeba plechové díly. Dalším nežádoucím jevem je uvolnění některých šroubů, což může vést k neplánovaným odstávkám stroje. U rýpadla, vybaveného nevhodným typem pásů, nebo u staršího či špatně seřízeného stroje, se vibrace přenáší v nežádoucí míře do kabiny strojníka, který pak při dlouhodobé práci v takovém stroji čelí zdravotním komplikacím.
Současní výrobci strojů a příslušenství věnují snižování vibrací velkou pozornost. V rýpadlech jsou instalovány moderní mechanické a elektronické systémy, které zvyšují pohodlí i bezpečnost strojníka; nezahálí ani producenti podvozkových komponentů, které přicházejí s inovacemi v materiálech a výrobních postupech. Pod jednou z posledních takových inovací je podepsána italská skupina ITR USCO, která na trh uvedla antivibrační pryžové pásy, určené zejména pro malá a střední rýpadla. Pásy byly popsány v magazínu ITR, z odkazované zprávy přinášíme výběr toho nejdůležitějšího
Výrobce slibuje až o 75 % méně vibrací
Ve srovnání s běžnými gumovými pásy, které jsou lepší na hladkém, měkkém povrchu, jsou antivibrační pryžové pásy vhodné zejména pro práci na plochých, tvrdých površích jako je asfalt, štěrk, beton a dlažební kostky. To znamená, že jsou ideální pro minirýpadla váhové kategorie do 9 tun, které se ve velké míře používají pro údržbu měst a veřejných prostranství, například při malých výkopech, při čištění komunikací, při rekonstrukcí záhonů apod.
Použitím ATR pásů vyřeší provozovatel hned několik potenciálních problémů: ochrání zdraví strojníka, zamezí zbytečným poruchám, sníží namáhání stroje a zvýší jeho výkonnost. Porovnání konvenčních pásů s těmito ATR pásy lze dobře vidět na následujícím videu.
Hlavní rozdíl mezi gumovými pásy a antivibračními pryžovými pásy (AVT) spočívá v případě ITR USCO ve zvláštním tvaru kovové vložky v běhounu. Výrobce vsadil na technologii tzv. „diamantového tvaru” – vložka s tímto diamantovým vzorem má dokonalé vedení pro pojezdové kladky, čímž se dráha kladky stává pravidelnou a souvislou. Tato jedinečná technologie tlumí vibrace až o 75 %. Snižuje se tak rovněž hluk v kabině a tlak stroje, vyvíjený na půdu, což vede k nárůstu tažné síly a lepší stabilitě stroje.
Tuzemský dealer, společnost RENOMAG, redakci sdělil, že novinka je v současné době již dostupná také pro zákazníky z České republiky.