Stavba probíhá, ve srovnání s tím, na co jsme zvyklí rychle. A to i přes extrémní podmínky, se kterými se zhotovitelé musejí potýkat například při stavbě 16 mostů mezi městy Tolima a Cundinamarca. „Vyvrtání 57 000 m děr pro piloty je opravdovou zkouškou pro techniku a její obsluhu,“ říká Daniel Rodriguez, ředitel provozní divize společnosti Mincivil, jednoho z dodavatelů projektu. A dodává i proč: „Je to především díky blízkým horám a velmi tvrdé zemině.“
Klíčový je stroj, ale i obsluha
Pro hloubění děr firma využívá jednak vrtací stroj Liebherr LB 36 s vrtáky Kelly o průměru 1500 mm schopný dosáhnout do hloubky 26 m a dále vrtací a pilotovací stroj LRB 355 s vrtacím zařízením pro roztlačované piloty o průměru 600 mm s hloubkou až 33 m. Zatímco vrtací stroj LB 36 ukončil práce již v prosinci 2017, vrtací a pilotovací zařízení LRB 355 se bude používat ještě do března 2019.
Produktivní práce v takto tvrdých zeminách však závisí nejen na volbě správného vrtacího zařízení, jak již všichni znají ze známého filmu Armagedon. Letmým pohledem na vrtací a pilotovací stroj LRB 355 Daniel naznačuje, jaké řešení našel pro tento problém on.
Přijdeme-li k soupravě blíž, budeme určitě překvapeni. Z kabiny se totiž usmívá mladá žena: Adriana Gómez Beltránová, 32 let. První žena v celé Kolumbii, která zaujala místo v kabině vrtacího zařízení. A s tímto povoláním bude také zajisté jedna z mála na celém světě. Daniel je jí přímo nadšen! S obtížnými podmínkami se vypořádává velmi dobře a se strojem LRB 355 určitě obstála.
A jak se vlastně z Adriany stala obsluha největšího vrtacího a pilotovacího zařízení Liebherr řady LRB? Postupně. Společnost Gravillera Albana S.A., která je součástí stejného koncernu jako Mincivil, totiž podporuje speciální program pro matky samoživitelky, čímž chce mimo jiné motivovat ženy, aby prokázaly své silné stránky. Adriana tak po 5 letech, kdy obsluhovala rypadlo a svoji práci zvládala s velkým nasazením a ctižádostí, přesedlala na větší stroj.
Pilotovací a vrtný stroj Liebherr LRB 355
Vrtná a pilotovací souprava LRB 355 může být použita pro celou řadu různých aplikací. Nejčastěji bývá osazena technologií Kelly pro vrtání, případně umožňuje vrtání průběžným šnekem (CFA). Zvládá též roztlačování pilotů (FDP). Stroj vážící 95 t je osazen 12válcovým dieselovým motorem o výkonu 750 kW, který pohání přes hydraulický systém též vibrátory a vrtací příslušenství.
V České republice jsou k vidění menší soupravy, o jedné z nich jsme v minulosti psali například v článku Velká vrtná souprava Liebherr LB 24 při dostavbě dálnice D8 ve Stavební technice 1/2017.