CARACAL MACHINES - Nové i použité stavební stroje a příslušenství
Dnes je 28.4. – svátek slaví Vlastislav

Jeřáby Spierings od společnosti Annetra

Zveřejněno: 31. 8. 2010

Již první předvedení jeřábu Spierings SK 598 AT5 v České republice na podzim roku 20091) a následná návštěva výrobního závodu Spierings Crane v Oss2) zaujala odbornou veřejnost. Cílem tohoto článku je seznámit s konceptem jeřábů Spierings širší veřejnost, porovnat stroje z hlediska parametrů s u nás dosud nejběžnějšími teleskopickými jeřáby, uvést jejich výhody a nevýhody a ukázat na možnosti využití v našich podmínkách.

Myšlenka konceptu mobilního věžového jeřábu, který nebude potřebovat kolejovou dráhu, bude rychle připraven k práci a stejně rychle připraven k dalšímu transportu, vznikla v hlavě pana Spieringse, zakladatele firmy na konci 80tých let. Po úspěšné stavbě prvního stroje na přelomu 80. a 90. let postupně začala vznikat celá škála jeřábů, které stále zlepšovaly svoje výkony. Obsluha jeřábů se zjednodušovala a doba potřebná pro jejich uvedení do pracovní polohy se zkracovala. S prosazováním konceptu vznikaly stále větší a výkonnější stroje, které vyvrcholily řadou SK 2400 s 263 tm, dodávanou na kolovém i pásovém podvozku. Naprosto přelomovým se pak stalo představení nového, plně hybridního jeřábu City Boy na letošní výstavě bauma 2010 s dodávkami zákazníkům od roku 2011.

Jaké jsou výhody konceptu?

Výhod je opravdu hodně a vycházejí především z vlastností strojů Spierings.

Rychlost přepravy a manipulace

Vysoká rychlost přepravy a manipulace patří ke zcela zásadní výhodě. Je dána využitím podvozků vlastní konstrukce, které jsou schopny dosahovat na silnici rychlosti 80 km/hod., tedy rychlosti běžné u nákladních vozidel. Stroje tak mají možnost využívat rychlostní komunikace a dálnice a tím šetřit čas a peníze majitele stroje.


Minimální čas přípravy jeřábu k jeho činnosti

Po ustavení podvozku do roviny trvá vztyčení jeřábu od 8 do 15 minut – dle jeho velikosti (s výjimkou pásového provedení).

Stejný čas je potřeba na jeho složení do přepravní polohy. Celý tento proces probíhá automaticky. Obsluha jen dohlíží, zda proces probíhá tak, jak má. Opět se šetří čas a čas jsou peníze.


Minimalizace potřebné obsluhy

Pro jízdu jeřábem i pro jeho obsluhu stačí jeden vyškolený řidič/jeřábník. Není třeba školit či zaměstnávat dva jeřábníky.


Vše potřebné je součástí jeřábu

To znamená, že není třeba dopravovat další závaží, neboť vše potřebné je součástí jeřábu. Jaké úspory nákladů to znamená, je nasnadě.


Jednoduchost obsluhy, vysoká bezpečnost při práci a rychlost

Stavba jeřábu probíhá prostřednictvím dálkového ovládání, jeho řízení je možné jednak tímto dálkovým ovládáním, jednak z kabiny obsluhy umístěné poměrně vysoko (až 30 metrů) a s patřičným rozhledem. To přispívá nejen k bezpečnosti, ale i přesnosti práce a zvýšení rychlosti. Navíc veškeré pohyby snímají čidla, která v případě překročení klíčových parametrů činnost jeřábu zastaví. Vybavení jeřábu kamerou pro snímání břemene s přenosem obrazu do kabiny obsluhy jeřábu, couvací kamerou a dalšími elektronickými vymoženostmi je dnes rovněž běžné.


Minimalizace pracovního prostoru

Na rozdíl od teleskopických jeřábů je jeřáb Spierings velmi vhodný do zastavěných oblastí, ulic měst a pod. Pro uvedení do pracovní polohy nepotřebuje mnoho místa, dokonce není nutno ani demontovat vedení na sloupech, stačí jen zajistit jejich vypnutí. Je schopen pracovat v úzkých ulicích, kde na základě své velikosti, manévrovatelnosti a rychlosti uvedení do pracovní polohy nezablokuje na dlouhou dobu dopravu. Díky koncepci věžového jeřábu disponuje dlouhým dosahem (až 60 m od osy otáčení), přičemž může stát v blízkosti budovy.


Nosnost jeřábu

Na rozdíl od jeřábů teleskopických jeřáby Spierings nedisponují tak velkou zvedací silou, ta se v tomto případě pohybuje dle typu od 7,5 do 18 tun, ale jsou schopny zdvihnout na konci ramene od 1,6 do 5,5 tuny, což je velmi zajímavá kombinace dosahu a nosnosti. Vzhledem k tomu, že více než 80 % zvedacích prací v Evropě je s břemeny do 3,5 tuny, je možnost použití těchto jeřábů skutečně velmi široké.

Na stránce www.annetra.cz/porovnani, můžete porovnat charakteristiku a výhody starších typů jeřábů Spierings a u nás nejčastěji provozovaných jeřábů na podvozku Tatra. Z uvedených grafů jsou na první pohled zřejmé výhody a nevýhody obou konceptů vzhledem k hmotnosti břemene a potřebné vzdálenosti.


Zkušenosti s jeřáby Spiering v ČR

Již pronájem prvního jeřábu v ČR přinesl velmi pozitivní zkušenosti. Pronajímatel se o stroji vyjádřil, že jeho jednoznačnými výhodami jsou bezesporu jeho rychlost nasazení a minimální potřeba místa při jeho použití. A to nejen v centru měst, ale i v průmyslových areálech a na stavbách. Další výhodou je možnost stroj přepravovat po dálnici. Zkrátka díky jeho vlastnostem je možno získat lukrativní zakázku, kterou nejen zaplatíte základní výdaje na strojníka a provoz stroje, což je dnes běžné, ale jste v současné době schopni i vydělávat.


Věříme, že jakmile se i vy jednou přesvědčíte o jeho schopnostech a možnostech, pořídíte si jej do své firmy a jeho výkony a schopnosti přesvědčí i vaše zákazníky v tom, že koncept jeřábu je pro ně velmi výhodný a že stroje, které zpočátku mezi vašimi zákazníky byly poptávány ojediněle, se stanou díky svým vlastnostem velmi žádanými.


Možnosti získání jeřábů v ČR

Kromě dodávek nových jeřábu ze současného výrobního programu a přijímání objednávek na jeřáb City Boy je pro české zákazníky připravena možnost dlouhodobého pronájmu, případně koupě starších použitých jeřábů, které prošly tzv. repasí ve výrobním závodě. Výhodou této nabídky je zajímavá cenová relace a finanční podmínky dlouhodobého pronájmu. K dispozici jsou typy SK 365 AT 3, SK 477 AT 4 a SK 598 AT 5, tedy jeřáby 57, 72 a 103 tm.


Pokud máte zájem o některý ze strojů Spierings, kontaktujte výhradního zástupce nizozemské firmy Spierings Mobile Cranes, společnost ANNETRA s.r.o. – viz kontakty v záhlaví článku.

1 Solařová H.: Mobilní jeřáby nové generace, Stavební technika 5/2009, str. 28–29, www.stavebni-technika.cz/c840
2 Hejhálková H.: Nizozemské firmy Spierings Cranes a GINAF, Stavební technika 2/2010, str. 62–63, www.stavebni-technika.cz/c934
Autor: Ladislav Jareš
Foto: Archiv firmy, Helena Hejhálková
 

Nové

Systém Digga HALO: vychytávka zpřesňující vrtání

Zveřejněno 24.4. Při vrtání ovlivňuje lidský faktor zásadním způsobem finální výsledek. Pro dokonalý vrt je potřeba nejenom vrták dobře nasměrovat na začátku, ale též v průběhu práce si musíme dát pozor na odklon od kolmice. Jednoduché a zároveň velice efektivní… celý příspěvek

Novinky v ASbud Česká Republika. Rekonstrukce zázemí a partnerství s John Deere

Zveřejněno 23.4. Známý prodejce stavební techniky ASbud ze Zlínského kraje se může zkraje roku pochlubit hned několika novinkami. Tou nejvýznamnější je fakt, že společnost podepsala dohodu s celosvětově uznávaným výrobcem John Deere o výhradním zastoupení ve věci… celý příspěvek

Od šrotu ke špičkové technologii: Jak se z rodinného podniku stal lídr na trhu

Zveřejněno 22.4. Když se spojí důraz na moderní technologie s dlouholetou zkušeností a poctivou prací, vzniká příběh, který stojí za pozornost. Dvě rodinné firmy Recycling-kovové odpady a.s., přední hráč v oblasti recyklace kovových odpadů, a společnost Liebherr… celý příspěvek