MONTABERT - Evropský výrobce kvalitního příslušenství pro demolice
Dnes je 21.12. – svátek slaví Natálie

Kolový nakladač Venieri 9015 jde cestou univerzální kinematiky

Zveřejněno: 9. 4. 2005

Největší nakladač z produkce italské firmy Venieri 9015 střídá svého předchůdce 9013 a bere si od něj to nejcennější - kinematiku nakládacího zařízení. Ta poskytuje jak dobrou vylamovací sílu lopaty, tak i vynikající paralelní vedení, které oceníme zvláště při práci s paletizačními vidlemi.

Venieri je tak jedním z mála výrobců, kteří nakladače s takovými vlastnostmi nabízejí. Volvo nabízí od roku 1991 tzv. TP kinematiku, kinematiku, O&K od roku 1998 LEAR kinematiku a Venieri si svou kinematiku nazval podle svého - „obrácená Z kinematika“. Nutno dodat, že jde o koncepci známou už několik desítek let, při pohledu zprava připomíná tvar obráceného „zetka“. Označení firmy Venieri je proto velice trefné. Možná si ale povzdechnete - kdo se má ve všech těchto a ostatních kinematikách vyznat? Není to vůbec těžké - v současné době se na nakladačích používají v podstatě 3 typy kinematik.
A protože je ve výrobním programu Venieri na různých nakladačích nalezneme všechny, můžeme si je krásně porovnat (viz obrázek 2):


Obr. 2.: Srovnání různých typů kinematik

• paralelogramová kinematika: paralelní vedení lopaty, nižší vylamovací síla lopaty (schéma:hydraulický válec lopaty - páka - táhlo - lopata; jiné řešení: táhlo - dvojramenná páka vzhůru - hydraulický válec lopaty - lopata)
• „Z“ kinematika: vedení lopaty není paralelní, ale vylamovací síla lopaty je vysoká (schéma: hydraulický válec lopaty - dvojramenná páka dolů - táhlo - lopata) • obrácená „Z“ kinematika: paralelní vedení lopaty a současně i dobrá vylamovací síla (schéma: hydraulický válec lopaty - dvojramenná páka vzhůru - táhlo či soustava táhel - lopata) - neplést si s paralelogramovou kinematikou, která má hydraulický válec lopaty až za dvojramennou pákou Proč poskytují obě „Z“ kinematiky velkou vylamovací sílu lopaty? Znovu se podívejme na druhý obrázek. Abychom něco vylomili, musíme lopatu zaklopit. A lopatu zaklopíme prostřednictvím jejího hydraulického válce. U paralelogramové kinematiky toho dosáhneme jeho „zkrácením“, tj. zajetím pístní tyče do válce.
A to je kámen úrazu, protože hydraulický olej (znázorněn žlutozelenou barvou), díky kterému se tento pohyb vykoná, nepůsobí na celou plochu pístu, ale pouze na plochu okolo pístní tyče. Zákony hydrauliky jsou neúprosné, a tak se s menší plochou snižuje i výsledná síla za současného zvýšení rychlosti . Zato u klasické i obrácené „Z“ kinematiky je lopata zaklápěna díky vysouvání pístní tyče směrem ven z hydraulického válce, a proto olej působí na celou plochu pístu a síla je větší. Rychlost se snižuje, naopak při vysypávání dochází k jejímu zvýšení - ideální stav.


Venieri 9015

Sebelepší kinematika by však byla k ničemu bez sehraného celku. Venieri 9015 váží 11,5 t, základní lopata má objem 2,2 m3 a pohonnou jednotku tvoří šestiválcový přeplňovaný dieselový motor Perkins 1106-E60TA s mezichladičem stlačeného vzduchu a s elektronicky řízeným vstřikováním nafty. Má objem 5985 cm3 a jeho výkon činí 129 kW.
Všechna čtyři kola se roztáčejí díky hydrostatickému pohonu s jedním stavitelným čerpadlem a dvěma hydromotory v uzavřeném hydraulickém okruhu. K dispozici jsou čtyři rychlostní stupně vpřed i vzad, přičemž při volbě automatického řazení se používá pouze druhý a čtvrtý. Udávaná maximální rychlost je 36 km/h. Hydraulika nakládacího zařízení je typu load sensing a je zásobována hydraulickým olejem ze stavitelného axiálního čerpadla. Kromě technických fines nakladač zcela bez ostychu útočí na naši první signální soustavu svým svěžím italským designem.


Venieri 9015 v akci

Dynamická linie hydraulicky výklopné kapoty je vzadu ukončená agresivní mříží, symetricky umístěný výfuk a sání vzduchu jsou ukryty za zadními sloupky kabiny. Celek je podtržen „válečným“ zmalováním firemními barvami.
Italskou firmu Venieri založil roku 1947 Ferdinando Venieri, kdy se svým bratrem a hrstkou zaměstnanců začali vyrábět zemědělské traktory. V roce 1954 se firma přestěhovala do většího výrobního závodu ve městě Lugo, kde byly dobré podmínky pro nastartování výroby prvních stavebních strojů. Roku 1974 došlo k transformaci společnosti na VF VENIERI S.p.A.
Autor: Ondřej Hájek
Foto: Archiv firmy
 

Nové

Inovativní jeřáb Liebherr 190HC-L při stavbě SKY PARK Tower v Bratislavě

Zveřejněno 20.12. V srdci bratislavského projektu SKY PARK se odehrává zajímavá kapitola v oblasti stavebních technologií. Společnost KRANIMEX, spol. s r.o., jako výhradní dealer věžových jeřábů Liebherr na Slovensku, sem dodala unikátní kombinaci věžových jeřábů pro… celý příspěvek

Změna ve vedení Ascendum, generálním ředitelem se stává Stefan Krejca

Zveřejněno 19.12. Společnost Ascendum Central Europe GmbH, výhradní distributor Volvo Construction Equipment ve střední Evropě, oznámilo změnu v nejvyšším vedení. Od listopadu 2024 se role generálního ředitele ujímá Dipl.-Ing. Stefan Krejca. Ve své nové pozici bude… celý příspěvek

Univerzální využití strojů Bobcat díky široké nabídce příslušenství

Zveřejněno 13.12. Uživatelé strojů Bobcat se mohou spolehnout na to, že veškeré práce zvládnou rychle a efektivně. Společnost nabízí nejen stále se rozšiřující výběr kompaktních strojů (sloužících jako univerzální nosiče nářadí), ale také rozsáhlou a neustále se… celý příspěvek