Naše redakce byla na předávání rovněž pozvána, a tak se nyní můžeme o svoje zážitky s vámi podělit. Jak jsme se dozvěděli, vozový park společnosti HOLCIM Česko, a.s. se orientuje především na stroje značky KOMATSU. Chtěli jsme vědět, co vede lidi v Prachovicích, že dávají přednost právě těmto vozům. Zeptali jsme se proto až samotného vedení firmy. Odpověď zněla, že to je nejenom dobrá cena strojů, výborná obchodní spolupráce, ale především maximální spokojenost v oblasti servisu jak v záručním, tak pozáručním období strojů.

Předání stroje provedl Ing. Bosák, zástupce společnosti KUHN - Bohemia a.s.
V současné době v lomu pracují se značkou KOMATSU tyto stroje:
- nakladač KOMATSU WA 700, objem lopaty 8,5 m3, pořízen 29. 4. 2000,
- nakladač KOMATSU WA 600-1, ob jem lopaty 6 m3, pořízen 30. 6. 1999,
- nakladač KOMATSU WA 600-2, objem lopaty 6,5 m3, pořízen byl 16. 2. 2006,
- dempr KOMATSU HD 605, s nosností 60 t, pořízen byl 30. 3. 2000,
- dempr KOMATSU HD 405, s nosností 40 t, pořízen byl 30. 6. 1999,
- a 30. března 2010, tedy přesně za 10 let, přibyl do vozového parku další dempr, v pořadí již druhý KOMATSU HD 605.
KOMATSU HD 605 a jeho přednosti
Celkově robustní stroj má mnoho předností. Začněme kabinou.

Jedna fotka se všemi – nahoře zleva....čtvrtý Michal Suter, ředitel závodu a člen představenstva HOLCIM Česko, a.s., vpravo od něj dva strojníci, ve žluté vestě zástupce společnosti Ing. Bosák KUHN - Bohemia a.s., vlevo dole Ing. Josef Veselý, vedoucí lomu Prachovice
Kabina
Kabina je místo, kde strojník tráví většinu času. U KOMATSU HD 605 je dostatečně široká a prostorná. Má pohodlná sedadla jak pro strojníka, tak i spolujezdce, přičemž sedadlo spolujezdce je umístěno tak, aby vůbec nebránilo výhledu řidiče-strojníka vpravo. U řidiče je velké, elektricky ovladatelné okno, které zajišťuje zase výborný výhled vlevo. Samozřejmostí je automatická klimatizace zajišťující příjemné pracovní prostředí. Kabina je navržena ergonomicky a umožňuje snadnou a pohodlnou obsluhu všech kontrolních panelů. Výsledkem toho je větší jistota při obsluze a vyšší produktivita. Mezi standardní vybavení kabiny patří monitor spojený se zadní parkovací kamerou a monitorovací systém celkového chodu stroje. Standardní je rovněž vzduchem odpružené sedadlo, které snižuje únavu operátora, čímž zajišťuje větší bezpečí provozu. Za zmínku rovněž stojí volant a pedály. Pedály jsou velmi citlivé, a tak strojník může vynakládat minimální energii na jejich ovládání a je schopen bez únavy a bezpečně stroj ovládat po dlouhou dobu. Teleskopický sloupek volantu umožňuje udržovat optimální polohy pro řízení za všech okolností.

Jak se stroj ovládá, si vyzkoušel Michal Suter, ředitel závodu HOLCIM Česko, a.s.
„Skip-shift” funkce
Ve stroji je zařízení, které v závislosti na úhlu stoupání automaticky vybírá optimální rychlost stroje. Tím se sníží množství řazení a je zajištěn plynulejší provoz.
Korba
Osobně nás zaujala korba. Nejen, že je vyrobena z nejkvalitnější oceli HARDOX, ale má jednu jednoduchou, ale přitom velmi účinnou maličkost – je dvouplášťová ve tvaru V s rovným dnem, což zajišťuje lepší vyklápění převáženého materiálu. Je to proto, aby se mohly využívat výfukové plyny, které jdou přímo z výfuku do mezivrství korby a tím ohřívají dno korby. Ohřátím korby se tak zabrání, aby i v těch nejtřeskutějších mrazech přilnul materiál na dno korby. Materiál zkrátka na korbě nenamrzá.

Pohled na mohutnou korbu, jež je vyrobena z nejkvalitnější oceli HARDOX
Přizpůsobivý hydraulický systém
V každém okruhu je instalován velkokapacitní chladič oleje, který zdokonaluje přizpůsobení hydraulických jednotek během náhlého růstu teploty. Takto bychom mohli pokračovat ještě dlouho...
Závěr
Když jsme z lomu odjížděli, kolem nového stroje již pobíhali jeho dva budoucí strojníci. Hned byli před kabinou, hned za korbou stroje, za chvíli v jeho kabině. Bylo vidět, jak jsou nedočkaví a na stroj se těší jako malí kluci. Co od něj očekávají? Především větší komfort při práci, větší výkon a samozřejmě i bezpečí.

Samozřejmě nechybělo pokřtění stroje šampaňským. V tomto případě hned dvěma lahvemi
Mnoho bezpečných a bezporuchových motohodin ujetých na novém dempru KOMATSU HD 605 přeje za redakci HH.

Výfukové plyny jdou přímo z výfuku do mezivrství korby a tím ohřívají dno korby. Zde detailní pohled na korbu vzadu, kde těsně nad kolem výfuk vyúsťuje