S redakcí jsme navštívili lom Výkleky u Olomouce. Na obou místech, v Čechách i na Moravě, čekal na návštěvníky stejně koncipovaný program; jediný rozdíl byl v tom, že u Nymburka proběhla již zmíněná soutěž. První den akce byl věnovaný školám a vzdělávacím institucím. Je chválihodné, že Liebherr myslí i na tuto skupinu mladých lidí – vždyť podle toho, co pravidelně slýcháváme kolem sebe, brzy možná nastane doba, kdy ve strojích ani na dílnách nebude ani živáčka. Nezbývá doufat, že tomu tak nebude. Každopádně program pro školy byl perfektně připravený; žáci se zúčastnili komentované ukázky všech strojů, následně si je mohli individuálně projít a s doprovodem vyzkoušet. A koho spíš zajímala digitální budoucnost stavebnictví, svěřil se „do péče” odborníků z Construction SITECH CZ, kteří přivezli ukázat, co ve spojení se stroji dokážou nivelační a měřičské systémy Trimble a jak pomoci nich zvýšit produktivitu práce.
Samozřejmě nás ale bude nejvíc zajímat, jakou techniku pořadatelé přivezli. Byl to tentokrát opravdu pestrý mix. Začněme popořádku. Nejmenší kolový nakladač v nabídce Liebherru – typ L 504 Compact – se představil s 0,7kubíkovou lopatou. Tento stroj je mezi zákazníky oblíbený zejména díky své malé výšce, proto se snadno přepravuje a dá se kromě klasických stavebních aplikací dobře využít i v průmyslové výrobě nebo logistice (je schopný zajet do hal apod.). S paletizačními vidlemi se navíc jeho uplatnění dále rozšiřuje (lze si s ním třeba úplně v klidu složit paletu se zámkovou dlažbou).
Zástupcem z kategorie stereo nakladačů byl L 509 Tele. Stereo řízení je specialitou Liebherru a znamená to, že stroj je řízen jak pomocí středového kloubu, tak pomocí natáčecí zadní nápravy. Oproti standardním kloubovým nakladačům disponují tyto „stereo” stroje nadstandardní nosností, která je doplněna malým poloměrem otáčení. I tato vlastnost byla na demo-show předváděna. S teleskopickým výložníkem je maximální dosah s vidlemi 4,8 metrů, výsypná výška lopaty je pak také úctyhodná (4,2 metru). Zatížení teleskopicky výsuvného výložníku lze sledovat na poměrně velkém displeji v kabině – efektně to vypadá a je to efektivní. Nakladač střední třídy byl zastoupen modelem L 538 s hydrostatickým pohonem a Z kinematikou. Tento typ nakladačů je oblíbený zejména v recyklačních dvorech, komunálu, ale také v lesnictví při práci s kulatinou. Královskou třídu lomových nakladačů zastoupil Liebherr L566 XPower se sériově dodávanou CVT převodovkou. Ta v sobě kombinuje klasickou mechanickou převodovku s hydrostatem, což znamená, že nakladač je silný při hrnutí materiálu a zároveň disponuje i vysokou cestovní rychlostí. Navíc, jak nám potvrdili i jeho uživatelé, jeho průměrnou spotřebu paliva lze udržovat na úrovni velmi slušných 12 litrů na motohodinu. Oproti dřívější generaci má série nakladačů XPower zesílené čepy, ramena a nápravy, takže jsou dobře připraveni i na tvrdší zacházení.
Pro fanoušky pásových buldozerů vyjel na plac Liebherr PR 726 s plně automatickým nivelačním systémem Trimble Earthworks a šesticestnou radlicí a zadním rozrývačem. Stroj je poháněn hydrostaticky, v každém svém koncovém převodu je vybaven jedním hydromotorem, takže je schopný zatáčet při současném zachování maximální tažné síly. V oblasti kompaktních kolových rýpadel se představil ten nejtěžší 19tunový, vybavený 3D semi nivelací výrobce Leica. Na tomto rýpadle předvedli technici systém SolidLink, což je rychlospojení hydrauliky a elektriky bez nutnosti zásahu strojníka. Tento stroj bylo možné si vyzkoušet na improvizovaném polygonu také s rotátorem Kinshofer. Z oblasti kompaktních pásových rýpadel se představil model R920 Compact se systémem laserového navádění radlice. Pásové rýpadlo R 934 Litronic patří do kategorie těžkých rýpadel a jedná se o velmi všestranný a silný stroj (motor má výkon 280 kW a stroj má tři hydraulická čerpadla, dvě jsou určena pro výložník a jedno pro pojezd, celkový agregovaný hydraulický výkon činí úctyhodných 835 l/min.). Rýpadlo je možné objednat v několika různých konfiguracích, například se zesíleným výložníkem, v provedení „long reach” nebo se speciálním pásovým podvozkem (tzv. bahňák).
Zlatým hřebem programu byl ovšem zcela nový dumper Liebherr TA230 s nosností 28 tun. Tento stroj byl připravován do produkce velmi dlouho, výrobce si při jeho vývoji nechal záležet a podle prvních ohlasů to stálo za to. Potěšitelné pro uživatele je například malá šířka, která nepřesahuje tři metry. To je výhoda při přepravě, protože celý stroj se dá vcelku naložit na podval a transport nespadá do kategorie tzv. „nadrozměrů”, která je jinak samozřejmě spojena s dalšími administrativními úkony. Z dumperu je skvělý rozhled, pokud se postavíte před kapotu, obsluha vás bezpečně vidí. Ve vozidle je integrována moderní váha, která zabraňuje přetěžování korby.
Akce LIEBHERR ON TOUR potěšila a zabavila. V kamarádském duchu probíhala soutěž strojníků, jejímž vítězem se stal nám dobře známý Luboš Dufek (psali jsem o něm v souvislosti s představením nového systému UNICONTROL v čísle 3/2023). Luboš je známý „liebherák”, nedávno si od nich pořídil pásové rýpadlo. Za celou redakci mu na závěr tímto gratulujeme a společnosti Liebherr-Stavební stroje CZ děkujeme za pozvání.