V době našeho příjezdu byla již třídička nachystána a na dvojici hald se začal vršit první materiál. Primární frakce 0/20 převládala, sekundární 20/65 bylo méně a konečně jako nadfrakce vypadla čas od času nějaká nerozdrcená asfaltová kra. Ještě za chodu jsme tedy zhotovili několik fotografií, abychom si mohli v nadcházejícím čase vzít do ruky papír s tužkou a poznamenat si co nejvíce zajímavých informací.
Pozitivní zkušenosti
Pan Josef Šušta ze společnosti NOPROSU, který si třídičku zapůjčil, měl již s tříděním na stroji Multi Screen zkušenosti. V rámci nedávné rekonstrukce firemních prostor totiž vytřídil téměř všechen materiál z demolice na nejmenším modelu MS 1600. Nyní staví zpevněné plochy pro nákladní automobily, a protože se snaží být šetrný k přírodě, rozhodl se využít vyfrézovaný asfalt z vozovek co by jinak skončil na skládce.
Recyklát je však potřeba nejprve přetřídit, a tak se pan Šusta opět obrátil na společnost EUROGREEN CZ, která značku Zemmler v ČR a SR zastupuje. Volba tentokráte padla na variantu Multi Screen MS 5200, která představuje možná nejzajímavější kousek v široké produktové řadě mobilních třídicích zařízení Zemmler.
Třídička MS 5200 byla zapůjčena i s dopravou. Stroj vážící 13,5 tuny má, co se týká přepravy, podobu brzděného dvounápravového přívěsu a zapřáhnout ho lze za odpovídající středně těžký nákladní automobil.
Třídění na míru
Využití třídičky je jednoduché. Po odtažení na pracoviště stačí vybrat vhodné místo k rozložení – přiměřeně rovnou a zpevněnou plochu. Následuje vysunutí opěrných noh, vyrovnání stroje a rozložení trojice pásových dopravníků.
Separace jednotlivých frakcí probíhá na dvojitém bubnu, který umožňuje v jednom pracovním cyklu třídit až na tři frakce (dvě frakce + nadfrakce, poznámka redakce). Požadované velikosti frakcí je docíleno pomocí drátěných sít osaditelných dle potřeby na vnějším i vnitřním bubnu. Jemné částice jsou čistě odděleny a připraveny pro další využití. Nadfrakce (materiál, co neprošel ani hrubším sítem) se může poslat do drtiče nebo být odděleně skládkována.
Samotná výměna síta je velice rychlá a zabere zhruba hodinu. Pokud se budou měnit síta na obou bubnech, bude to o něco déle. Síto je kvůli přepravě a snazší manipulaci rozděleno na několik částí, které se na buben postupně namotají. Obrovskou výhodou je též skladnost sít při přepravě, kdy jich spolu s třídičkou lze přivézt více a měnit dle potřeby.
Při reportáži bylo použito pouze vnější síto s okem 20 mm. Vnitřní buben zůstal bez síta, respektive jako síto sloužila samotná nosná mříž, což dokumentuje detailní fotografie.
Technické parametry třídičky MS 5200
Stroj je poháněn standardně diesel-hydraulicky, volitelně diesel-elektricky a disponuje velkou násypkou o objemu 5,5 m3. Může být provozován samostatně, ale díky svému výkonu dosahujícímu až 150 m3/h nalezne uplatnění i v mobilní recyklační lince. Délka bubnu činí 5 200 mm a průměr 2 000 mm. Velikost ok síta je 2 až 80 mm a celková plocha zhruba 46,6 m2.
Třídička zvládne i „hrubší” zacházení. Při provozu je nejpodstatnější asi to, že stabilní vnitřní buben chrání vnější síto před poškozením velkými kusy materiálu. Toto technické řešení třídění výrazně napomáhá i při třídění zemin, kdy díky pohybu materiálu po vnitřním roštu dochází k perfektní separaci jednotlivých frakcí.
Všechny třídiče značky Zemmler, tento nevyjímaje, jsou vyrobeny z odolných materiálů, takže například rám dopravníkového pásu je kompletně žárově zinkovaný. Celé stroje jsou práškově lakovány atd.
Kromě verze MS 5200 je k dispozici celá řada dalších modelů s výkony od 20 m3/h do 180 m3/h. Například MS 1600 s celkovou hmotností nepřesahující 3 500 kg je možné přepravovat s řidičským oprávněním B + E pomocí větších osobních automobilů.
Asfaltový recyklát
Využití přetříděného asfaltového recyklátu je specifické. Může být použit například jako podkladní vrstva pod chodníky a další zpevněné plochy se zámkovou dlažbou, kde není potřeba certifikace. Vybouraná nebo vyfrézovaná asfaltová směs, která se dále upraví drcením a tříděním, může být ale i základní surovinou pro recyklovaný asfalt.
Další využití
Za pomocí drátěných sít, respektive změnou velikosti frakce, lze třídičku přesně uzpůsobit celé škále materiálů:
- pro třídění zeminy a výkopů (frakce např. 0–15 / 15–50 / 50–x mm),
- pro třídění jílovitých zemin a kompostů (frakce např. 0–25 / 25–80 / 80–x mm),
- pro recyklaci stavebního odpadu nebo třídění kameniva ( frakce např. 0–10 / 10–45 / 45–x mm),
- pro třídění dřevěné štěpky nebo recyklovatelných materiálů ( frakce např. 0–5 / 5–40 / 40–x mm).
Závěr
V dnešní době vzniká celá řada odpadů, které lze recyklovat a plnohodnotně jimi nahradit prvotní materiály. Ušetří to nejenom přírodu, ale i náklady spojené s dopravou, nákupem a uložením na skládku. Výhodou mobilních třídičů Zemmler je variabilita a snadná doprava, takže mohou být vždy tam, kde jsou potřeba.