Vývoj technologií spalování spočívá především v nalezení nejlepšího možného kompromisu mezi spotřebou paliva a emisemi oxidů dusíku. To vyžaduje přesně řízené spalování, probíhající při relativně nízkých teplotách. Pokud se sníží emise oxidů dusíku, dojde ke zvýšení měrné spotřeby paliva. Díky podstatným vylepšením spalovacího procesu však dosahují motory Scania nižších emisí bez negativního dopadu na hospodárnost. V současnosti je k dispozici 12litrový motor Euro 4 o výkonu 420 hp s technologií EGR. Od podzimu 2005 budou technologií EGR vybaveny všechny řadové pěti- a šestiválcové motory. Do nejvýkonnějších motorů V8 bude Scania používat technologii SCR. Jaký je rozdíl mezi oběma systémy?
Technologie EGR
(Exhaust Gas Recirculation - recirkulace výfukových plynů)
Technologie EGR vyvinutá firmou Scania snižuje emise přímo v místě jejich vzniku - ve spalovacím prostoru. Z tohoto důvodu není třeba přidávat žádná aditiva. Vozidla vybavená touto technologií je možné provozovat na běžnou motorovou naftu, která je k dispozici na každé čerpací stanici.
Pro zajištění optimální hospodárnosti mají motory vlastní řídicí systém Scania a systém vysokotlakého vstřikování paliva (Scania HPI). V některých případech je použita turbocompoundní technologie využívající dvoustupňové turbodmychadlo.
Předností systému EGR je spojení nízkých emisí s mimořádnou hospodárností provozu. Jedná se o vyzkoušené a prověřené řešení, používané řadu let u osobních vozů a těžkých nákladních automobilů ve Spojených státech. Část výfukových plynů je ochlazena a přivedena zpět do spalovacího prostoru. Tím se sníží teplota spalování, a sníží se emise oxidů dusíku. Navíc vyšší vstřikovací tlaky zajistí nižší množství pevných částic.
Technologie Scania EGR za všech okolností účinně omezuje emise. A to nejen v dálkové dopravě, ale také v městském provozu s častou změnou režimu chodu motoru vozidla, častým zastavováním a rozjezdy. EGR proto nabízí dokonalé řešení i pro městské autobusy a rozvážkové automobily. Systém EGR navíc šetří hmotnost (váží necelých 25 kg, což je výrazně méně, než hmotnost nádrže s aditivy), je jednoduchý a nechává více místa pro palivové nádrže.
Provozní náklady jsou navzdory významně nižším emisím oxidů dusíku i pevných částic srovnatelné s motory Scania Euro 3.
Technologie SCR
(Selective Catalytic Reduction - selektivní katalytická redukce)
Technologie SCR umožňuje splňovat emisní limity i nejvýkonnějším motorům Scania V8. Vozidla vybavená touto technologií bude možné provozovat pouze v oblastech se zavedenou infrastrukturou distribuce AdBlue, případně bude zapotřebí zásoby AdBlue vozit s sebou.
SCR je metoda dodatečné úpravy výfukových plynů, využívající ke snižování emisí AdBlue - aditivum na bázi močoviny. Při tankování vozidla tak bude zapotřebí doplnit do zvláštní nádrže také aditivum.
AdBlue se vstřikuje do výfukového potrubí za účelem zachování redukční funkce katalyzátoru. Scania vyvinula rovněž patentovaný monitorovací systém, který zabezpečí, aby systém SCR fungoval za všech okolností.
Technologie SCR je efektivní při vysoké zátěži motoru a vysoké celkové hmotnosti soupravy. Celkové provozní náklady včetně aditiv AdBlue budou srovnatelné s motory Euro 3.
Budoucnost má jméno Euro 5
V příštích letech technologie EGR a SCR umožní další snižování emisí tak, aby bylo možné splnit normu Euro 5, která vstoupí v platnost v říjnu roku 2008 pro nové motory a o rok později pro ty stávající. Limit pro emise pevných částic se oproti Euro 4 nezmění (0,02 g/kWh), ale emisní limity pro oxidy dusíku se výrazně sníží - z 3,5 g/kWh na 2,0 g/kWh. Podle současných plánů se počítá s tím, že první motory Euro 5, které Scania uvede na trh již na počátku roku 2006, budou dočasně využívat technologii SCR. Kompletní řada motorů Euro 5, která se rovněž objeví na trhu v dostatečném předstihu, bude využívat EGR, ovšem s novou technologií vstřikování.