Letošním rokem se povinnost vybavit motory Tier III dotkla strojů s motory o výkonu od 37 do 74 kW.
Tier III se ujal jako výraz pro normy upravující emise spalin motorů celosvětově. Evropské označení těchto norem je Stage IIIA. Tato norma přináší opatření k razantní ochranně životního prostředí a tím vyplývající nutná opatření pro výrobce stavebních strojů.
Protože teď vstupuje v platnost již stupeň 3, uvádíme rozdíl proti předchozí úrovni regulace, stupni 2. Stroje vybavené motory Tier III emitují o 33 % méně oxidů dusíku a sloučenin uhlíku. Elektronicky řízené motory poskytují také lepší možnost řízení v závislosti na odběrném výkonu a tím i vyšší efektivitu.
Co musí řešit konstruktéři a výrobci?
Dopad změny motorů ve výše zmíněné kategorii je o to razantnější, že se přechází z motorů mechanicky ovládaných k motorům řízeným elektronicky (motory kategorie 99–147 byly elektronicky řízené již v provedení Tier II). S výše zmíněnou změnou systému řízení motoru dále přibývá, u všech motorů Tier III, mezichladič vzduchu z turbodmychadla k udržení efektivní objemové účinnosti motoru a s tím i k snížení emitovaných škodlivin.
Celkově se velikost chladící soustavy u strojů s motorem Tier III zvětšuje zhruba o 20 %.
Tyto změny, společně s celkově jiným obestavěním motoru jeho příslušenstvím, zaručují konstruktérům všech firem, které se s touto změnou potýkají, dostatečný přísun konstrukčních problémů, které budou muset řešit.
Technicky nejvýraznější problém je nutnost zabudovat větší chladič do již tak kompaktního motorového prostoru malých válců. Při rekonstrukci motorového prostoru se musí brát také v potaz nutnost snížení emisí hluku, které rovněž podléhají razantnímu snížení (na hranici 105 dB). Tato snížená úroveň platí již od roku 2006.
Toto všechno není poslední slovo na cestě při snižování znečištění ovzduší. Prozatím jsou pro oblast stavebních strojů naplánovány kroky do roku 2017. Uvidíme, co se bude dít dále.