Mezi ně patří určitě finský Avant se svými většími modely, ze kterých krátce představíme Avant 750, zástupce modelové řady 700, a jeho možnosti využité ve stavebnictví. Řady 400, 500 a 600 jsou pro srovnání krátce zmíněny v tabulce technických parametrů.
Konstrukce a pohon
Základem je rám vybavený tuhým kloubem s jedním stupněm volnosti, který neumožňuje natáčení přední části oproti zadní podle horizontální osy (osy jízdy). U takto malých strojů to není na závadu, ba právě naopak to poskytuje výhodu spočívající v redukci rizika překlopení stroje. Ke stabilitě dále přispívá také nízko položené těžiště. Výsledkem je, že Avant zůstává stabilní i při maximálním vychýlení kloubu. Svahová dostupnost stroje přesahuje 30°.
Nakladač je vybaven dieselovým motorem Kubota V2403 o objemu 2434 cm3 a výkonu 36 kW (49 PS) umístěným na zádi stroje. O pohon pojezdu se starají dvoukomorové pojezdové hydromotory POCLAIN. Při plnění pouze jedné komory (1. převodový stupeň) má Avant rychlost 25 km/hod, při plnění obou komor (2. převodový stupeň) pak 12 km/hod.
Pohon nářadí zajišťuje dvojice čerpadel se souhrnným tlakem 225 bar při 70 l/min. To spolu s konstrukcí hydraulického rozvaděče přispívá k velmi dobré odezvě nakladače i při využívání více funkcí zároveň (např. lopata + teleskop). Ovládání rychlosti pojezdu je oddělené od otáček motoru, maximální výkon hydrauliky je proto možný již při rychlostech 1 metr za hodinu. Pro připojení hydrauliky je s dispozici tzv. multikupler, který umožňuje připojení i hadic pod tlakem oleje až do 250 barů a to i za teplot pod bodem mrazu.
Základní technická data nakladačů Avant
Typ/řada | Série 700 | Série 600 | Série 500 | Série 400 |
Výkon (kW/HP) | 36/49 | 19–28/26–37,5 | 14–19/20–26 | 14/20 |
Palivo | nafta | nafta | nafta, LPG | nafta, benzin |
Hmotnost (kg) | 1 910 | 1 500–1 590 | 1 320–1 490 | 930–980 |
Max. hmotnost břemene (kg) | 1 450 | 1 000 | 700–900 | 500–550 |
Zvedací výška (m) | 3,04 | 2,8 | 2,8 | 2,75 |
Šířka, dle pneu (mm) | 1 080–1 400 | 990–1 290 | 990–1 290 | 990–1 095 |
Základní výška (mm) | 2 100–2 335 | 2 035 | 1 980 | 1 980 |
Délka (mm) | 3 030 | 2 550 | 2 420–2 430 | 2 195–2 295 |
Kabina a obsluha stroje
Strojník sedí v přední části nakladače, což zaručuje výborný výhled na nářadí a umožňuje přesnou práci. K dobrému výhledu dále přispívá ploché a excentricky, v pravostranném designu zkonstruované rameno. Ovládání, jehož základ tvoří multifunkční joystick, je intuitivní s pohodlně umístěnými ovládacími prvky. Velcí uživatelé ocení prostornost pracoviště a dostatek místa.
Na nakladač si lze vybrat jednu ze 4 variant kabiny s ROPS (pouze rám, LX kabina, DLX kabina, DLX kabina s klimatizací), kryt FOPS je k dispozici volitelně. Sedadlo je totožné, mechanicky odpružené se stavitelnými loketními opěrkami.
Široké možnosti uplatnění
Použití se odvíjí od připojeného nářadí, kterého je celá řada, jen na oficiálních stránkách Avant ho nalezneme desítky kusů. Pro stavebnictví jmenujme nejrůznější lžíce (víceúčelové s břitem, zesílené, velkoobjemové, „klapačky“ 4 v 1, lžíce na kamení, lžíce s přidržovačem), podkopy (podkopové rameno, minipodkop), půdní vrtáky, drážkovací frézy, půdní frézu, paletizační vidle, bourací kladiva nebo míchací lžíci na beton. Díky teleskopickému rameni je Avant flexibilnější, obsluha je například schopna vyložit paletu i z druhé řady na ložné ploše nákladního vozu. Nakladače Avant se navíc dokáží pohybovat ve stísněných prostorách, a tak naleznou uplatnění i uvnitř objektů.
Půjčovna nářadí
Obrovským benefitem pro zákazníky vlastnící Avanta je půjčovna nářadí provozovaná společností Avistech s.r.o. Občasně používané příslušenství není nutné kupovat, nýbrž si ho stačí na den/týden/měsíc zapůjčit. Doručování probíhá prostřednictvím zásilkové služby TOPTRANS a je zpravidla uskutečněno následující pracovní den. Nehrozí tedy, že by Avant zůstal v průběhu roku nevyužit.