Budeme-li hledat o těchto oborech informace, narazíme většinou na imperiální jednotky (koně, stopy, míle za hodinu, libry a imperiální tuny). Důvod je prostý. Stroje těchto rozměrů se vyrábí v USA a následné uplatnění nalézají především v Severní Americe, Jižní Americe, Mexiku a Austrálii. Klíčový parametr, nosnost, se udává v tzv. „short tons” a platí: 1 short ton = 2000 lb = 0,907 t. V článku budeme „short ton”, nebo-li „krátkou tunu”, označovat jednotkou ton.
První dampry nad 300 ton
Komatsu 930E, vyvinutý a vyrobený firmou Komatsu America Corp. (Peoria, Illinois, USA) je první dvounápravový šestipneumatikový dampr na světě, který pokořil hranici 300 ton. Stroj byl představen v květnu 1995 a jeho nosnost činí 310 ton (281 t). V roce 1996 přichází verze 930E-2 (320 ton), následuje 930E-2SE (2000) a 930E-3 (prosinec 2003). V současné době jsou na trhu modely 930E-4 a 930E-4SE. Devětsettřicítka je nejlépe prodávaným damprem ve své třídě, od roku 1995 do dubna 2010 se prodalo přes 900 kusů.
Další výrobci následují. V září 1998 přichází Caterpillar s modelem 797, který se se svou nosností 360 ton (327 t) stává největším. Na přelomu března a dubna 2004 pak posouvá hranici dál Liebherr Mining Equipment Co., když na baumě uvádí dampr T 282B (400 ton).
Caterpillar 797F
Caterpillar 797F je posledním damprem z řady 797. Jedná se o dvounápravový, mechanicky poháněný (ostatní výrobci používají diesel-elektrický pohon) stroj vyvinutý a vyrobený ve Spojených státech. Dampr byl představen v roce 2008 na veletrhu MINExpo a uveze 400 ton (363 t) nákladu.
Motor
Stroj pohání čtyřtaktní dvacetiválcový elektronicky ovládaný motor Cat C175-20 ACERT se čtyřmi turbo dmychaly. Vstřikování paliva zajišťuje systém common rail. Výkon pak činí 2 983 kW.
Převodovka
Dampry řady 797 mají v zadní nápravě instalovanou sedmi rychlostní elektronicky řízenou planetovou převodovku s integrovaným lock-up měničem točivého momentu.
Kola a pneumatiky
Každé kolo je připevněno k nápravě pomocí 47 matic a k obutí je potřeba pneumatika o rozměru 59/80 R63. Samotná pneumatika váží 5 300 kg a stojí v přepočtu bezmála 100 000 Kč. Pneumatik je k obutí potřeba šest.
Výroba a montáž
Většina komponent je vyráběna a montována v šesti továrnách Caterpillaru či subdodavatelů nacházejících se na území Severní Ameriky.
Bucyrus MT6300AC
Bucyrus MT6300AC je dvounápravový, diesel-elektricky hnaný automobil vyvinutý divizí důlního zařízení Terex. Dampr disponuje nosností 400 ton (363 t) a byl přestaven v roce 2008 pod značkou Terex Unit Rig MT6300AC na téže výstavě jako Caterpillar 797F. V únoru 2010 byla divize důlního zařízení Terex koupena společností Bucyrus International Inc a stroj dostal označení Bucyrus MT6300AC. V červenci 2011 se Bucyrus stal divizí Caterpillaru a dampr je od té doby součástí řady Caterpillar UnitRig.
Pohon
Dampr pracuje pomocí diesel-elektrického pohonu. Pohonná jednotka MTU 20V4000 se skládá z čtyřdobého dieselového motoru pohánějícího elektrický alternátor. Na zadní nápravě jsou pak dva elektrické motory s možností nastavení jednoho ze tří převodových stupňů. Maximální rychlost při plném naložení činí 64 km/hod.
Kola a pneumatiky
Stejně jako Caterpillar 797 má tento dampr dvě nápravy s celkem šesti pneumatikami v rozměru 59/80 R63.
Liebherr T284
Nosností 400 ton disponuje Liebherr již od roku 2004, kdy představil dampr T 282 B. Po modelové řadě T 282 C přichází na konci roku 2012 na výstavě MINExpo se speciálem T 284. Nový dampr má nosnost stále „jen” 400 ton (363 t) ale díky zrychlení pracovního cyklu umožní opět snížit počet strojů potřebných k převozu materiálu.
Tab. 1 : Největší dampry
Model | BelAZ 75710 | Liebherr T 284 | MT6300AC | Caterpillar 797F | Komatsu 960E-1 |
Uvedení na trh | 2013 | 2012 | 2008 | 2008 | 2008 |
Užitečné zatížení (t) | 450 | 363 | 363 | 363 | 327 |
Provozní hmotnost (kg) | 810 000 | 600 000 | 603 300 | 623 700 | 576 100 |
Výrobce motoru, model | MTU DD 16V4000 | MTU 20V4000 C23 | MTU/DDC 20V4000 | CAT C175-20 | Komatsu SSDA18V170 |
Výkon (kW) | 3 430 | 2 983 | 2 796 | 2 983 | 2 600 |
Nejvyšší rychlost (km/hod) | 64 | 64 | 64 | 68 | 64 |
Výška (m) | 8,17 | 8,29 | 7,92 | 7,44 | 7,37 |
Výška se zvedlou korbou (m) | ? | 15,05 | 13,51 | 15,70 | 14,10 |
Délka (m) | 20,60 | 15,69 | 15,57 | 15,09 | 15,60 |
Šířka (m) | 9,75 | 9,68 | 9,70 | 9,53 | 9,60 |
Palivová nádrž (l) | 5 600 | 5 351 | 4 921 | 7 571 | 5 300 |
Pneumatika | 59/80 R63 | 59/80 R63 | 59/80 R63 | 59/80 R63 | 59/80 R63 |
Pohon
Liebherr T284 disponuje stejně jako Bucyrus diesel-elektrickým pohonem. Dle specifických podmínek použití stroje je osazen jeden ze tří dieselových motorů o výkonu 2,610 až 2,983 kW, který pohání alternátor. O vlastní rozpohybování dumperu se postará dvojice elektrických indukčních motorů Litronic Plus AC.
Kola a pneumatiky
Dampr je možné vybavit pneumatikami o rozměru 56/80 R63 nebo 59/80 R63.
BelAZ 75710
BelAZ 75710, vyrobený stejnojmenným běloruským výrobcem BelAZ, je damper, který vytvořil novou kategorii blížící se 500 ton. Uveden na trh byl v roce 2013 a se svou nosností 450 tun (496 ton) je v současné době největším damprem na světě. První stroj se začal využívat roku 2013 v povrchovém uhelném dole v Kuzbasském regionu v Rusku.
Pohon
Pohon je opět dieselelektrický. Dvojice dieselových motorů MTU DD 16V4000 o výkonu 3430 kW (2 × 1715) pohání elektrickou část Siemens MMT 500 drive system. Pomocí dvojice trakčních alternátorů (každý na jednom motoru) je nejprve vyrobena elektrická energie, která následně prostřednictvím čtveřice elektromotorů a planetových redukcí pohání přímo jednotlivá kola.
Kola a pneumatiky
Ty největší, které se v současné době vyrábí. Tedy opět 59/80 R63.
Literatura a zdroje:
[1] www.cat.com[2] www.liebherr.com
[3] www.komatsu.com
[4] www.wikipedia.org
[5] www.belaz.by/en/