Renomag.cz - Díly náhradní pro stavební stroje
Dnes je 21.11. – svátek slaví Albert

Největší dampry na světě

Aktualizováno: 11. 5. 2016

Rozsáhlé povrchové doly s obrovskou produkcí činící desetitisíce tun denně tvoří prostor pro uplatnění stále větších damprů. Největší současné dampry spadají do kategorie 400 short tons (363 t), převáží se rozebrané na lodích a nebo na více než desítce běžných silničních tahačů.

Budeme-li hledat o těchto oborech informace, narazíme většinou na imperiální jednotky (koně, stopy, míle za hodinu, libry a imperiální tuny). Důvod je prostý. Stroje těchto rozměrů se vyrábí v USA a následné uplatnění nalézají především v Severní Americe, Jižní Americe, Mexiku a Austrálii. Klíčový parametr, nosnost, se udává v tzv. „short tons” a platí: 1 short ton = 2000 lb = 0,907 t. V článku budeme „short ton”, nebo-li „krátkou tunu”, označovat jednotkou ton.

První dampry nad 300 ton

Komatsu 930E, vyvinutý a vyrobený firmou Komatsu America Corp. (Peoria, Illinois, USA) je první dvounápravový šestipneumatikový dampr na světě, který pokořil hranici 300 ton. Stroj byl představen v květnu 1995 a jeho nosnost činí 310 ton (281 t). V roce 1996 přichází verze 930E-2 (320 ton), následuje 930E-2SE (2000) a 930E-3 (prosinec 2003). V současné době jsou na trhu modely 930E-4 a 930E-4SE. Devětsettřicítka je nejlépe prodávaným damprem ve své třídě, od roku 1995 do dubna 2010 se prodalo přes 900 kusů.

Další výrobci následují. V září 1998 přichází Caterpillar s modelem 797, který se se svou nosností 360 ton (327 t) stává největším. Na přelomu března a dubna 2004 pak posouvá hranici dál Liebherr Mining Equipment Co., když na baumě uvádí dampr T 282B (400 ton).

Caterpillar 797F

Caterpillar 797F je posledním damprem z řady 797. Jedná se o dvounápravový, mechanicky poháněný (ostatní výrobci používají diesel-elektrický pohon) stroj vyvinutý a vyrobený ve Spojených státech. Dampr byl představen v roce 2008 na veletrhu MINExpo a uveze 400 ton (363 t) nákladu.

Caterpillar řady 797 (foto propagační leták Caterpillar)
Caterpillar řady 797 (foto propagační leták Caterpillar)

Motor

Stroj pohání čtyřtaktní dvacetiválcový elektronicky ovládaný motor Cat C175-20 ACERT se čtyřmi turbo dmychaly. Vstřikování paliva zajišťuje systém common rail. Výkon pak činí 2 983 kW.

Převodovka

Dampry řady 797 mají v zadní nápravě instalovanou sedmi rychlostní elektronicky řízenou planetovou převodovku s integrovaným lock-up měničem točivého momentu.

Kola a pneumatiky

Každé kolo je připevněno k nápravě pomocí 47 matic a k obutí je potřeba pneumatika o rozměru 59/80 R63. Samotná pneumatika váží 5 300 kg a stojí v přepočtu bezmála 100 000 Kč. Pneumatik je k obutí potřeba šest.

Výroba a montáž

Většina komponent je vyráběna a montována v šesti továrnách Caterpillaru či subdodavatelů nacházejících se na území Severní Ameriky.

Bucyrus MT6300AC

Bucyrus MT6300AC je dvounápravový, diesel-elektricky hnaný automobil vyvinutý divizí důlního zařízení Terex. Dampr disponuje nosností 400 ton (363 t) a byl přestaven v roce 2008 pod značkou Terex Unit Rig MT6300AC na téže výstavě jako Caterpillar 797F. V únoru 2010 byla divize důlního zařízení Terex koupena společností Bucyrus International Inc a stroj dostal označení Bucyrus MT6300AC. V červenci 2011 se Bucyrus stal divizí Caterpillaru a dampr je od té doby součástí řady Caterpillar UnitRig.

TEREX MT6300AC (foto tiskové informace TEREX)
TEREX MT6300AC (foto tiskové informace TEREX)

Pohon

Dampr pracuje pomocí diesel-elektrického pohonu. Pohonná jednotka MTU 20V4000 se skládá z čtyřdobého dieselového motoru pohánějícího elektrický alternátor. Na zadní nápravě jsou pak dva elektrické motory s možností nastavení jednoho ze tří převodových stupňů. Maximální rychlost při plném naložení činí 64 km/hod.

Kola a pneumatiky

Stejně jako Caterpillar 797 má tento dampr dvě nápravy s celkem šesti pneumatikami v rozměru 59/80 R63.

Liebherr T284

Nosností 400 ton disponuje Liebherr již od roku 2004, kdy představil dampr T 282 B. Po modelové řadě T 282 C přichází na konci roku 2012 na výstavě MINExpo se speciálem T 284. Nový dampr má nosnost stále „jen” 400 ton (363 t) ale díky zrychlení pracovního cyklu umožní opět snížit počet strojů potřebných k převozu materiálu.

Liebherr T284 (foto produktové informace Liebherr)
Liebherr T284 (foto produktové informace Liebherr)

Tab. 1 : Největší dampry

ModelBelAZ 75710Liebherr T 284MT6300ACCaterpillar 797FKomatsu 960E-1
Uvedení na trh20132012200820082008
Užitečné zatížení (t)450363363363327
Provozní hmotnost (kg)810 000600 000603 300623 700576 100
Výrobce motoru, modelMTU DD 16V4000MTU 20V4000 C23MTU/DDC 20V4000CAT C175-20Komatsu SSDA18V170
Výkon (kW)3 4302 9832 7962 9832 600
Nejvyšší rychlost (km/hod)6464646864
Výška (m)8,178,297,927,447,37
Výška se zvedlou korbou (m)?15,0513,5115,7014,10
Délka (m)20,6015,6915,5715,0915,60
Šířka (m)9,759,689,709,539,60
Palivová nádrž (l)5 6005 3514 9217 5715 300
Pneumatika59/80 R6359/80 R6359/80 R6359/80 R6359/80 R63

Pohon

Liebherr T284 disponuje stejně jako Bucyrus diesel-elektrickým pohonem. Dle specifických podmínek použití stroje je osazen jeden ze tří dieselových motorů o výkonu 2,610 až 2,983 kW, který pohání alternátor. O vlastní rozpohybování dumperu se postará dvojice elektrických indukčních motorů Litronic Plus AC.

Kola a pneumatiky

Dampr je možné vybavit pneumatikami o rozměru 56/80 R63 nebo 59/80 R63.

BelAZ 75710

BelAZ 75710, vyrobený stejnojmenným běloruským výrobcem BelAZ, je damper, který vytvořil novou kategorii blížící se 500 ton. Uveden na trh byl v roce 2013 a se svou nosností 450 tun (496 ton) je v současné době největším damprem na světě. První stroj se začal využívat roku 2013 v povrchovém uhelném dole v Kuzbasském regionu v Rusku.

BelAZ 75710 (foto www.belaz.by)
BelAZ 75710 (foto www.belaz.by)

Pohon

Pohon je opět dieselelektrický. Dvojice dieselových motorů MTU DD 16V4000 o výkonu 3430 kW (2 × 1715) pohání elektrickou část Siemens MMT 500 drive system. Pomocí dvojice trakčních alternátorů (každý na jednom motoru) je nejprve vyrobena elektrická energie, která následně prostřednictvím čtveřice elektromotorů a planetových redukcí pohání přímo jednotlivá kola.

Kola a pneumatiky

Ty největší, které se v současné době vyrábí. Tedy opět 59/80 R63.

Literatura a zdroje:

[1] www.cat.com
[2] www.liebherr.com
[3] www.komatsu.com
[4] www.wikipedia.org
[5] www.belaz.by/en/

Autor: Jiří Hejhálek
Foto:

Tématické tagy

Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
 

Nové

Kvalita v zeleném se stoletou tradicí. To je demoliční příslušenství Montabert

Zveřejněno 12.11. V České republice funguje nové zastoupení pro silnou značku v oblasti příslušenství. Je jím Montabert, francouzský výrobce s dlouhou tradicí, který se v roce 1968 uvedl na evropském trhu s prvním plně hydraulickým bouracím kladivem. Kladiva jsou… celý příspěvek

Velký test rýpadel Sunward. Hodnotí stavitel, který na bagry přesedlal z mixážních pultů

Zveřejněno 6.11. Možná už jste o něm ve Stavební technice četli. Michal Vlašic z Havířova je typický český self-made man, který se před pár lety zhlédnul v bagrování, když si z Polska dovezl malý dvoutunový bagřík. Zalíbilo se mu to do té míry, že pověsil slibně… celý příspěvek

Technology Days 2024: Budoucnost stavebnictví je v technologiích a propojené stavbě

Zveřejněno 5.11. Na tuzemské poměry ojedinělá akce proběhla letos v červnu v rámci každoroční CAT Roadshow. Pod názvem Technology Days 2024 se na dvou místech – v Ledčicích a Hrušovanech – uskutečnil dvoudenní odborný seminář na téma digitalizace ve stavebnictví,… celý příspěvek