Zanedbávání běžné denní preventivní kontroly vozíků stejně jako nesprávná manipulace – například přetěžování, jízda nepřiměřená okolnímu pracovnímu prostředí, bagatelizace rizik spojených s rychlou jízdou, s jízdou se zvednutým nákladem nebo po nekvalitním povrchu a mnoho dalších činností – ovlivňuje technickou kvalitu strojů a má velký vliv na rychlost opotřebení různých dílů, provozní spolehlivost vozíků a jejich celkovou životnost.
Součinnost uživatele v oblasti údržby
Preventivní péče a údržba a její rozsah a frekvence se liší podle konkrétního typu vozíku, podle jeho vybavení, podle druhu manipulace, kterou vozík provádí a podle provozního prostředí, kde pracuje.
Návod k obsluze přesně stanoví, k jakému účelu je vozík určen a specifikuje, jakých činností s vozíkem by se měla obsluha vyvarovat. Provozovatelé manipulační techniky mají přesně vymezenou oblast zodpovědnosti za technický stav vozíku a jeho bezpečnost. Sem patří zejména pravidelné periodické kontroly (denní, týdenní, měsíční nebo kontroly po určitém počtu ujetých motohodin), které jsou popsány v návodu k obsluze (např. Kalendář nebo Tabulka údržby), který je základním příslušenstvím stroje.
Každodenní údržba se provádí na začátku dne nebo pracovní směny, dříve než začne být stroj používán. K provedení těchto servisních kontrol není potřeba žádné speciální nářadí. Patří k nim například následující vizuální nebo mechanické kontroly a zkoušky:
- zjevných poškození nebo deformací,
- funkčnosti a stavu všech bezpečnostních, hydraulických funkcí včetně dorazů,
- úniku/průsaku oleje na rozvaděčích, hadicích a trubkách, případně šroubového spojení,
- pojezdových funkcí včetně účinnosti provozní i parkovací brzdy,
- vůle v řízení a funkčnost posilovače,
- dotažení matic kol a jejich úplnost,
- správného tlaku v pneumatikách, kvality běhounů a stěny,
- bezpečného upevnění kol na ráfcích, přítomnost hřebíků nebo šroubů,
- napnutí řemenů, promazání pohyblivých částí stroje,
- funkčnosti majáku, klaksonu,
- všech světel, kterými je vozík vybaven (směrová, pracovní, brzdová, couvací).
Postupy se liší dle konkrétního typu stroje a je tedy nezbytné znát předepsané úkony jednotlivých modelů. Je nutné rozlišovat podle typu pohonu i faktu, jestli je vozík nízkozdvižný nebo vysokozdvižný, pro pěší obsluhu nebo sedícího řidiče. Na tyto výše uvedené práce je obsluha pečlivě vyškolena při předání stroje do užívání. Dodržováním uvedených postupů lze docílit velmi vysoké úrovně bezpečnosti i nezanedbatelných úspor nákladů tím, že nedochází k nečekaným odstávkám manipulační techniky právě z důvodu zanedbání prevence. Správné provádění preventivní údržby výrazně ovlivňuje životnost i budoucí provozní náklady vozíků.
Bohužel se velmi často setkáváme s případy, kdy je denní i týdenní kontrola ze strany obsluhy zanedbávána nebo odsouvána, což se sebou nese zvýšení nákladů na opravy manipulační techniky a významné snížení bezpečnosti v místě používání. Úmyslné používání vadného vozíku a způsobení nehody v důsledku závady nebo neprovedené kontroly bude posuzováno podle příslušného ustanovení Zákoníku práce jako zanedbání povinnosti.
Odborná práce patří vyškoleným technikům
Mimo pravidelnou preventivní údržbu stanovenou návodem k obsluze by měl veškeré ostatní servisní úkony provádět kompetentní vyškolený servis a měly by být používány jen originální náhradní díly, to znamená díly testované a ověřené pro každý konkrétní typ vozíku. Jen tak může dodavatel vozíku dodržet veškeré své závazky vyplývající ze záruky. Uživatel je povinen vyhodnotit rizika související s provozem vozíku a přijmout taková opatření a stanovit takový provozní režim vozíku, který zajistí bezpečnost osob i majetku v dané aplikaci.
Servisní smlouva nebo servis na zavolání?
Existuje několik způsobů jak řešit péči o vozík. Závisí na volbě zákazníka, zda se rozhodne pro servis na zavolání nebo pro některou z forem servisní smlouvy.
V případě servisu na zavolání přijede technik až na základě objednávky zákazníka. Je-li uzavřená servisní smlouva, ať již na plný servis nebo jiný servisní program, přebírá dodavatel plnou odpovědnost za svěřenou techniku a garantuje vysokou výkonnost vozíků a jejich maximální provozuschopnost. Sleduje ve spolupráci s uživatelem počet ujetých motohodin a v předepsaných termínech provádí odbornou kontrolu a údržbu techniky.
Při obzvláště těžkých pracovních podmínkách (například ve velmi prašném prostředí), je třeba intervaly mezi některými jednotlivými operacemi údržby zkrátit. Kalendář údržby se zobrazuje pomocí jednoduché tabulky. Ta udává intervaly v hodinách nebo ve dnech, týdnech a měsících. Interval určuje po jak dlouhé době provozu má být údržba/kontrola příslušného dílu nebo funkce provedena.
Kdo může provádět servis a údržbu – shrnutí
Obsluha vozíku
Obsluha, případně jiný určený pracovník uživatele, je odborně zaškolena a nejenže může, ale dokonce je jednou z jejích důležitých povinností provádět funkční kontroly a běžnou denní či týdenní údržbu v souladu s návodem k obsluze (mazání, péče o baterie, výměna žárovky apod.) .
Mobilní servisní dílny
Servisní vozy dodavatele bývají vybaveny nejfrekventovanějšími náhradními díly a opotřebitelnými součástkami, diagnostickými přístroji, nářadím, katalogy. Vyškolený mobilní servisní technik by měl být ve většině případů schopen zprovoznit vozík při servisním zásahu již při první návštěvě.
Dílna
V případech, že oprava manipulační techniky je náročnější a vyžaduje jiné technické nebo diagnostické vybavení, než které může poskytnout mobilní dílna nebo zázemí uživatele (jeřáb, druhý vozík při demontáži těžkého stožáru apod.), je nutné převézt vozík do servisního střediska (dílny) servisní organizace dodavatele.
Rezidentní technik
Pro společnosti s rozsáhlým parkem manipulační techniky může být výhodný technik přímo na místě. Rezidentní technici jsou zaměstnanci dodavatele, ale pracují jako součást týmu uživatele, kde mají na starosti spolehlivost a bezpečnost manipulační techniky
Nezapomeňte vozík občas umýt
Ke správné péči o vozík patří i mytí a čištění. Rovněž tuto činnost by měla provádět pouze osoba kvalifikovaná, neboť například při nesprávném použití tlakového mytí může dojít k zatečení vody do izolovaných konektorů (odkud již nemá voda možnost odtéci) a k jejich nevratnému poškození nebo dokonce zničení. Při neodborném vyfoukání tlakovým vzduchem hrozí zanesení prachu do míst, kam se standardně nedostane a kde může způsobit poruchy například elektronických komponentů. Proto je nutné z některých dílů prach pouze odsát. Denně odstraňujte z kol smetí, navinuté provazy, motouzy, obaly nebo fólie. Čistý stroj plní i funkci estetickou a je vizitkou společnosti.
Nikdy nezanedbávejte preventivní servisní a bezpečnostní kontroly! Mohlo by dojít k vážné nehodě, ke zranění nebo k velkým finančním škodám. Nikdy nepoužívejte porouchaný nebo ne stoprocentně funkční vozík!