Na cestu za oběma firmami jsme byli pozvání Ing. Ladislavem Jarešem, který obě firmy v České republice zastupuje. Cesta do Nizozemí byla téměř 1 000 km dlouhá, ale protože jsme se během cesty hodně vyptávali na spoustu věcí, utekla poměrně rychle.
Na místo ubytování jsme dorazili k večeru. Ještě před setměním, jsme měli dostatek času si prohlédnout okolí našeho ubytování. Všude se rozprostírala pověstná nizozemská rovina, u každého stavení jsme viděli nějaké domácí zvíře (krocana, slepice, prasátko, krávu...). Zkrátka každý, kdo v Nizozemí na vesnici bydlí, se snaží uživit sám. A jak jsme se dozvěděli od samotných Nizozemců, podařilo se jim mít nejnižší nezaměstnanost v Evropě, 2,7 % , na což jsou právem a náležitě pyšní.
Spierings Cranes
Ráno jsme se vypravili do firmy Spierings Cranes. Cesta začala docela veselou poznámkou pana Jareše, jenž prohlásil, že mu nějak zalehlo v uších. Ptali jsme se z čeho. No, přeci z toho převýšení. Právě jsme totiž sjeli z hráze dolů a rozdíl v nadmořské výšce byly celé tři metry. Všichni jsme se zasmáli a den byl hned veselejší.

Předvádění kompletního postavení jeřábu Spierings SK 488-AT4

Předvádění kompletního postavení jeřábu Spierings SK 488-AT4
Ve firmě Spierings Cranes nás čekal Leo C.J. Louvet, marketingový manažer, a pan Leo Spiering, majitel a rovněž zakladatel firmy. Jak jsme se dozvěděli, firma byla založena v roce 1987 a v dnešní době je nejvýznamnějším výrobcem mobilních jeřábů v Evropě. Ročně jich vyrábí až 70 a zaměstnává okolo 150 lidí.
Potom následovala prohlídka závodu, kde jsme viděli, jak se jeřáby vyrábějí. Jedním okem a bez fotoaparátu jsme též mohli spatřit zcela nový jeřáb, který však bude veřejnosti oficiálně představen až v dubnu na veletrhu bauma 2010.

Montáž rozdělovací převodovky do podvozku jeřábu
Na závěr nás na volné ploše před závodem čekala praktická ukázka rozložení a složení mobilního jeřábu Spierings SK 488-AT4. Kompletní postavení jeřábu trvalo zhruba 20 minut1).
Další podrobnosti o mobilních jeřábech získáte na webových stránkách www.annetra.cz, anglicky potom na www.spieringscranes.com.
Nákladní vozy GINAF
V odpoledních hodinách jsme se vydali do nedaleké firmy GINAF. I tam nás čekalo milé přivítání. Po něm následovalo malé pohoštění a prohlídka závodu, kde se vyrábějí nákladní vozy na zakázku. Jedná se o vozy jak střední velikosti, tak velké. Dle potřeby klientů potom s nápravami od 4×2 do 10×8. Přesně tak, aby klientovi byly schopny maximálně posloužit a investice do jejich pořízení se mu co nejdříve vrátila. O tom, že kvalita vozů musí být na vysoké úrovni, svědčí skutečnost, že se zde vyráběly i vozy pro nizozemskou armádu.

V závodě fi rmy GINAF
Největším překvapením pro nás byla skutečnost, jak rychle se zde takový vůz vyrábí. Jeden vůz vyrobí dva dělníci během 14 dnů! Více informací chystáme do dalšího čísla Stavební techniky.
Plní dojmů jsme se v nočních hodinách vraceli domů, do České republiky, a přemýšleli o tom, jak bylo v minulosti užitečné, když se jezdilo na tzv. handl. Nejenže se člověk musel naučit další jazyk, stal se také přemýšlivějším, mnohem samostatnějším, poznal jiný kraj a mrav. Měl zkrátka srovnání, které získal na základě vlastních zkušeností. A jsme přesvědčeni, že návštěva tohoto závodu by pomohla mnohému českému dělníkovi a odboráři.