Vystavenou techniku si bylo možné vyzkoušet a jak jsme si všimli, některé stroje šly z ruky do ruky. Největší zájem byl o letošní novinku, italské minidumpery C&F, a o ručně vedenou hutnicí techniku BOMAG, kterou NorWit v České republice zastupuje. Nás ale kromě strojů zajímalo ještě něco jiného: chtěli jsme se od pozvaných lidí dozvědět, jak vypadá jejich spolupráce s NorWitem a co stojí za úspěchy této české firmy. Bez zahraničního kapitálu a na vysoce konkurenčním trhu expanduje, neustále rozšiřuje sortiment i své služby, nebojí se inovací a její zákazníci jsou k ní nebývale loajální. Jak to jenom v tom NorWitu dělají?
Netahají z nás zbytečně peníze
V Pískové Lhotě u Poděbrad panuje ve slunečném dopoledni výborná atmosféra. Na mini autodromu se prohánějí RC modely; kromě klasických tatrovek nebo popelářského vozu stojí na startovní čáře také přesná maketa ježkového válce BOMAG. Údajně jde o vůbec první RC model válce (NorWit si ho nechal postavit speciálně k této příležitosti). Kus opodál zrovna bagruje minirýpadlo AIRMAN, tentokrát už v měřítku 1:1, a čas od času se ozve typický zvuk vibračního pěchu. K dispozici je více než třicítka různých strojů: vibrační desky, pěchy, válce, minidumpery, hladicí technika, řezačky asfaltu, diamantové nástroje, plošiny, elektrocentrála, zkrátka vše, po čem může mužské srdce na podobné akci toužit. Ve stanu s občerstvením se seznamuji s Milanem Sochou, který má na starost logistiku ve společnosti SaM silnice a mosty. „Děláme s NorWitem určitě více než deset let. Jak naše firma rostla, měli jsme nové a nové požadavky, ale NorWit ten krok držel s námi. Když jsme s něčím novým přišli, oni už to měli na skladě nebo to pro nás sehnali,” začíná své vyprávění Milan Socha. Oceňuje také profesionální přístup, například v oblasti proškolení obsluh a techniků. Každý rok v zimě dojíždí jejich technik do Pískové Lhoty, kde probíhá školení na strojích, odstavených na zimní údržbu. „Tady to rozeberou, náš technik má nějaké připomínky, s čím se během roku setkal a oni mu poradí a řeknou mu i nějaké finty. Tady si prostě nikdo na nic nehraje, od sekretářky až po ředitele,” doplňuje Milan Socha a dodává: „Netahají z nás zbytečně peníze, nejdřív nám řeknou podívejte se na to a to. A to mi přijde fér. Taky nás nezahlcují každý týden nějakými novými nabídkami, protože my nemáme čas neustále porovnávat techniku na trhu. Trh je přesycený a my potřebujeme hlavně pracovat.” Jak ale na závěr dodává, čistě o kamarádských vztazích to také není: „Trh je vysoce konkurenční, takže kdyby nebyla zároveň spokojenost s těmi stroji, určitě by ta spolupráce nebyla taková.”
SaM silnice a mosty a.s.
Společnost z České Lípy. Na trhu existuje 28 let. Mezi hlavní činnosti patří stavba a rekonstrukce mostů, komunikací včetně vlastní výroby železných svodidel, výztuží a armatur. Společnost provozuje vlastní obalovnu a betonárku. V sezóně zaměstnává až 300 zaměstnanců. Více informací na www.skupinasam.cz
Upravili nám mašinu, aby nás nebolely ruce
Zajímavým setkáním se nevyhneme ani na Moravě, na pobočce v Pustiměři. Rozhovor vedeme například s Petrem Fialou ze společnosti TECHFLOOR s.r.o., která se zabývá realizací velkoplošných podlah pro průmyslové provozy a v tomto oboru patří mezi špičku u nás. Podle Petra Fialy je výhodou strategické umístění poboček NorWit, protože i TECHFLOOR působí po celé České republice. Do jejich flotily dodává NorWit stroje a nástroje na výrobu průmyslových podlah a vibrační a hladicí techniku Barikell. Podobně jako všichni ostatní, se kterými jsme během dne mluvili, vysoce oceňuje servis: „Dělají servis nejen na dílně, ale přijdou i k nám na stavbu. Když je potřeba, techniku nám na potřebnou dobu zapůjčí.” V NorWit přitom zvládnou i nadstandardní přání. Pro TECHFLOOR například vyvinuli speciální antivibrační paket pro hladičky betonu. Pro větší komfort obsluhy bylo potřeba vymyslet lepší tlumení. Hladičky v NorWitu odstrojili, namontovali odpružení motoru, použili jiný tlumicí materiál a následně odpružili i rukojeť, takže přenášené vibrace jsou nyní minimální. „Jen jsme jim dali zadání a oni to celé konstrukčně vymysleli,” komentuje tento příběh Petr Fiala.
TECHFLOOR s.r.o.
Přední společnost na trhu stavební chemie pro průmyslové podlahy. Svým zákazníkům každoročně předá podlahy o celkové výměře přesahující 1 milión metrů čtverečních. Během 23 let zrealizovala přes 12 000 úspěšných projektů, zaměstnává přibližně 150 lidí. Více informací na www.techfloor.cz
Se starým strojem vás nevyhodí. Tohle už se dnes moc nenosí
Na příkladu rodinné společnosti Dobeš-stavby s.r.o. by se mohli začínající podnikatelé v ledasčems inspirovat. Na začátku bylo založení živnosti (1992) na obkládací práce, dnes se firma zabývá pozemním stavitelstvím, výstavbou domů, dopravou, prodejem stavebnin a také pronajímáním techniky. „Vlastně si v těch pronájmech trochu konkurujeme, ale funguje to. Někdy si půjčíme my od nich, někdy oni od nás,” říká s úsměvem a lehkou nadsázkou Bronislav Dobeš. Slova chvály má k celkovému přístupu v oblasti služeb: „Berou nám do servisu i stroje, co už se dávno nevyrábějí. Všude jinde vám hned nutí na protiúčet nové mašiny, tady pro nás opraví starou, se kterou se nám dobře dělá. Na tomhle vzniká důvěra. Když seženete někoho, kdo se o vás takhle postará, už pak nechcete jinam.”
Dobeš-stavby s.r.o.
Hlavním oborem firmy je stavitelská činnost, dále rekonstrukce staveb anebo naopak likvidace staveb. Další činností je nákup a prodej stavebních materiálů, půjčování stavební mechanizace, nákladní doprava a zemní práce. Společnost provozuje prodejnu s vytápěcí a sanitární technikou a také půjčovnu zahradní techniky. Více informací na www.dobes-stavby.cz
Nečekáme na díly a nemusíme komunikovat se zahraničními pobočkami
Jiří Kutil má ve stavitelské firmě IMOS Brno zvláštní úkol. Stará se o logistiku v rámci oddělení tzv. „ interní půjčovny”. V praxi to znamená, že komunikuje s vedoucími staveb po celé republice a dodává jim potřebnou techniku. Zvládnout tak náročnou logistiku v rámci velkého území klade vysoké nároky nejen na samotné stroje, ale především na servis a služby. „Dříve jsme brali techniku od jiných výrobců a distributorů, ale neustále jsme řešili problémy s náhradními díly a vázla také komunikace. S NorWitem tohle přestalo,” začíná svůj příběh Jiří Kutil. „V Norwitu pracují lidé, kteří jsou opravdovými odborníky a mají dobře propracovaný systém, a to včetně zásob náhradních dílů, které pružně dodávají nebo využívají k opravám často i na místě, kam servis zavoláme. Tady se prostě na díl měsíc nečeká.” Od NorWitu má IMOS Brno šest velkých ježkových válců, deset vibračních desek, stolové pily, řezače spár nebo elektrocentrály. Vzhledem k sezónnímu charakteru podnikaní ve stavebnictví dochází i k situacím, kdy si stroje přepůjčují, protože, zkrátka, vlastní kapacity byly vyčerpány. „Je tu skvělá domluva, funguje to na zavolání. S takovým přístupem je pak ta logistika mnohem jednodušší,” uzavírá Jiří Kutil.
K zákazníkům vyjíždíme pětkrát týdně
A na závěr také jeden pohled zevnitř. Nejsou lidi, a když nejsou lidi, nemůžou být služby navíc, a když nejsou služby navíc, jste průměr. Toto není naštěstí případ NorWitu. Právě naopak. Vysoká úroveň služeb a servisu je spojovacím článkem všech příběhů, které během oslav zazněly. „Kyvadlový servis nás hodně přiblížil k zákazníkovi. Jsme u něj na stavbě, víme, jak pracuje a co potřebuje. Třeba tady z Pustiměře vyráží do terénu každý den jedno auto na svoz a rozvoz techniky, spotřebního materiálu a náhradních dílů a jedno servisní auto. Vychystat všechen materiál a naplánovat logistiku, abychom pokryli celou Moravu, je hodně náročné, ale vyplácí se nám to. Jsme vidět a díky referencím získáváme i nové zákazníky,” přibližuje svůj pohled vedoucí servisu NorWit v Pustiměři, Stanislav Smejkal.