Scania XT
Nová generace nákladních vozidel Scania vstoupila trh na podzim 2016 v podobě řešení jedenácti aplikací pro dálkovou dopravu. Nyní uvedla na trh řadu Scania XT, modernizované budky P, G a R v denní verzi, listové odpružení náprav a hnanou dvounápravu, takže dopravci v segmentu stavebnictví, mají k dispozici již všechny potřebné konfigurace. Stavební zákazníci samozřejmě uvítají nejvíce nové denní kabiny, více variant motorů a typické konfigurace 6×4 nebo 8×4, které potřebují.
Nové budky Scania jsou nyní k dispozici pro celou novou generaci nákladních automobilů. Některé nové R, S a některé G budky již byly představeny dříve, nyní se k nim přidaly další varianty a P budky. Pro všechny budky, které Scania nabízí, lze navíc objednat několik různých verzí délky i výšek střechy. Kromě toho Scania nyní zavádí prvky a řešení, které jsou specificky spojeny se stavebními aplikacemi, jako například robustní zavěšení listových pružin, vysoko umístěné přívody vzduchu a vertikální, za kabinou umístěné výfukové vývody (dodávaná na přání zákazníka). Faktor, který umožňuje společnosti Scania vytvořit tak širokou nabídku, je modulární přístup, který Scania v rámci nové generace přivedla téměř k dokonalosti. S použitím omezeného počtu různých komponentů Scania dokáže postavit různé budky, které zvenčí i z hlediska jejich využití vypadají velmi odlišně, a přesto mají většinu dílů společnou.
Řada G a řada P, která nyní přichází na trh, jsou přirozeně založeny na stejném typu přístupu a řešení, jako větší budky spací – ve skutečnosti jsou postaveny z komponentů s totožným původem. Pro mnoho stavebních dopravců má řada G vše, co potřebuje, aby se stala oblíbenou. Na jednu stranu je k dispozici několik variant, ze kterých si lze vybrat, na straně druhé se zdá být v dobré rovnováze faktorů, jako je velikost či hmotnost. Bez zásahu do prostoru, potřebného pro nástavbu, nabízí řidiči dostatek místa a objemu. Budka G je k dispozici v pěti různých základních konfiguracích od CG14L s nízkou střechou, až po CG20H ve verzi Highline. U normální střechy je vnitřní výška stropu o celých 10 centimetrů vyšší, než dříve.
Modernizovaná řada P je možná ještě o něco univerzálnější, než řada G a v budoucnu nabídne celkem osm možných konfigurací. V první fázi bude k dispozici šest různých variant budky P od CP14L s nízkou střechou – vhodnou zejména jako výchozí bod pro vytvoření prostoru pro vysoce produktivní a pokročilou nástavbu, která přesahuje střechu kabiny – po CP20H pro ty, kteří chtějí pohodlné vnitřní prostory, nižší hmotnost a nižší nástupní schody. Budky P Scania jsou moderní klasikou pro využití ve stavebním i distribučním sektoru.
V souvislosti s představením nových kabin Scania také poprvé představila novou elektrickou parkovací brzdu. Její vlastní umístění zůstává stejné jako u klasického ventilu vzduchové brzdy, mírně napravo od přístrojů před řidičem, ale ovládání vice připomíná to, které je k dispozici v osobních automobilech. Vzhledem k tomu, že parkovací brzda je elektricky řízená, může být také vybavena novými funkcemi. Příkladem je automatická aktivace při nízké rychlosti, když řidič uvolní bezpečnostní pás nebo otevře dveře – inteligentní bezpečnostní funkce, která zajišťuje, aby řidič např. nezažil hrůzu v podobě sledování toho, jak se jeho zaparkované auto začíná pohybovat. Funkce „hill holder” byla také vylepšena. Když je aktivován autohold elektrické parkovací brzdy, neexistuje žádné omezení doby, po kterou bude vozidlo držet. Je zároveň automaticky reaktivována, když auto opět zastaví, například v dopravních zácpách. Pokud vozidlo stojí o něco déle, automaticky přepne z autohold (který používá servisní brzdy, když se zobrazí zelený symbol parkovací brzdy) na parkovací brzdu (která používá pružinové brzdy a zobrazuje červený symbol parkovací brzdy).
Další modulární prvky pro stavební aplikace
Pro segment stavebnictví Scania nabídla řadu dalších komponentů a praktických řešení. Některé již byly ve výbavě dálkových trucků, ale mnohé z nich jsou zcela nové nebo jsou to ty, které byly dále rozvinuty a zdokonaleny. Druhá kategorie zahrnuje možnosti, jako jsou např. vysoké přívody vzduchu k motoru. Vysoké přívody vzduchu jsou určeny pro jízdu ve velmi prašném a náročném prostředí a pomáhají zajistit vysokou provozuschopnost bez ovlivnění spotřeby paliva v důsledku ucpaných filtrů. Verze HD má dva vzduchové filtry a dokáže zvládnout téměř 40 kg prachu předtím, než je vyžadován servis, čímž je ve srovnání s dřívějšími verzemi čtyřnásobně prodloužena provozní doba.
Pro těžký provoz Scania nabízí nové čtyřbodové zavěšení budky, které umožňuje větší pohyb budky k redukci nárazů během jízdy v opravdu těžkém terénu. Dalším prvkem, který stavební dopravci oceňují, je možnost přizpůsobení podběhů kol a blatníků výběru zavěšení a kol.
Scania nyní představila také nově vyvinuté, plně nastavitelné blatníky na druhou nápravu pro vozidla s dvojitými předními nápravami. Bez ohledu na volbu pneumatik a podvozku lze blatník snadno nastavit na správnou výšku. Na výběr je i odpružení vozidla. Ať už jde o listová pera nebo pneumatického odpružení, lze je nakombinovat dle předpokládaného provozu. Scania nyní představuje další možnost pro 9 tunové přední nápravy progresivní parabolické odpružení listovými pery se dvěma 33 milimetrovými listy. Výsledkem je vyvážený kompromis mezi pohodlím, terénními předpoklady a dobrými vlastnostmi na stabilní vozovce. Pokud jde o řešení náprav a podvozků, Scania představuje několik nových prvků, které souvisí zejména s aplikacemi v oblasti stavebních prací. Nová generace například umožňuje kombinaci elektronického brzdového systému (EBS) s bubnovými brzdami na třínápravových vozidlech. Další specifické inovace spočívají v tom, že nyní je možné kombinovat kotoučové brzdy s 26 tunovým podvozkem a RBP735 s redukcí náboje. Mezi příklady novinek v nové generaci nákladních automobilů patří například předpřipravená horní řadu otvorů na rámu pro upevnění volitelné nástavby.
Stavební řada Scania XT
Na prezentaci pro odborné novináře byly k dispozici jednak trucky určené do běžného provozu, pak „speciály” připravené k jízdám na zkušebním okruhu Scanie, dále stavební podvozky řady XT připravené k jízdám v lehkém terénu. Vedle v podstatě obvyklých nástaveb, určených pro různé druhy práce ve stavebnictví, byly k dispozici i dvě soupravy se speciálními tahači pro velmi těžkou přepravu. Prvním byla Scania S 730 A8×4/4NB. Za tahač byl připojen extra dlouhý osminápravový návěs Goldhofer (posledních pět náprav řiditelných), vezoucí bagr CAT, s délkou soupravy 28,5 metru. Celková hmotnost 109 tun. Jen o pár „koní” méně a o pár tun lehčí měla obdobná souprava s tahačem Scania R 650 XT V 6×4.
Na „obyčejných” sklápěčích bylo velmi dobře vidět, že Scania myslí vážně slova o robustnosti. Základem je extra pevný „hevy duty” podvozek. Nový silný nárazník vyčnívá 150 milimetrů před masku trucku a společně se spodním krytem motoru a ochrannou mřížkou světlometů poskytuje účinnou ochranu přední části vozidla proti menším nárazům. Nárazník má úhel náběhu kolem 25 stupňů, v závislosti na konfiguraci v rámci výběru pneumatik a podvozku. V kombinaci s krytem podvozku a ochrannou mřížkou světlometů má verze XT obzvlášť robustní a pevný předek, který se snadno vyrovná s jakýmkoli rozumně těžkým nárazem nebo kolizí s objekty bez poškození hlavní konstrukce. Uprostřed se nachází snadno přístupný tažný šroub, který je klasifikován na 40 tun, což uvítáte v případě, že auto musí něco vytáhnout nebo pokud potřebuje pomoc při naložení.