CARACAL MACHINES - Nové i použité stavební stroje a příslušenství
Dnes je 28.4. – svátek slaví Vlastislav

Nová technologická linka v lomu Votice

Zveřejněno: 8. 8. 2010

Akciová společnost ZAPA beton, výrobce transportbetonu a kameniva, byla v roce 2006 v čele českého trhu transportbetonu i jedním z leaderů trhu slovenského. Ke konci roku 2009 vlastnila v České republice 56 betonáren, dva lomy – lom Votice, lom Hrubá Voda, dvě drtírny – Zadní Chodov a Černuc a pískovnu – Nebanice u Chebu. Je vlastníkem spol. Pískovny Hrádek, která provozuje pískovny ve Václavicích a Pískové Lhotě.

Prostřednictvím dceřiných společností provozuje dalších sedm betonáren. Na Slovensku má dvacet betonáren, pískovnu Považany a vlastní spol. SONDA, která provozuje pískovnu Most u Bratislavy. Pískovna pod hlavičkou ZAPA beton funguje i v Maďarsku.

Akciová společnost ZAPA beton a.s. stála u založení Svazu výrobců betonu ČR a dceřiná společnost ZAPA beton SK s.r.o. je od roku 2005 členem Slovenské asociácie výrobcov transportbetónu.

Historie i současnost lomu

Navštívili jsme lom Votice, kde právě probíhá výstavba nové technologické linky na drcení a třídění kameniva, která bude využita při výstavbě železničního koridoru Praha – České Budějovice, úsek Benešov u Prahy – Votice. Celým provozem nás provázel Pavel Král, vedoucí lomu.

Lom Votice se nachází v těsné blízkosti železničního koridoru Tábor – Benešov u Prahy, asi 300 m od železniční stanice Votice. Společnost ZAPA beton lom vlastní od roku 2006.

V minulosti měl lom vlastní vlečku s přímou nakládkou ze zásobníků na železniční vozy a nakládací rampu. Díky novému koridoru je ve výstavbě opět kolej s přímým nakládáním materiálu na železniční vozy. Od roku 1924 se zde těží granodiorit. Roční těžba byla do loňského roku cca 140 až 200 tis tun DK. Na nové lince se počítá s výrobou cca 250 tis. tun drceného kameniva zvláště pro koridor. Vyrábí se zde výhradně drcené kamenivo, nejvíce frakce 32–63 mm BI drážní štěrk, určený do železničních svršků a další frakce: 22–32 mm, 16–22 mm, 0–32 mm, 8–16 mm, 4–8 mm a 0–4 mm pro betonářskou výrobu, silniční a jiné stavby.

Lom je stěnový, těží se zde pomocí clonových odstřelů a druhotným rozpojováním. Vrtací a trhací práce provádí firma EPC. Strojní park tvoří dempry Belaz, bagr Komatsu PC 400, DH 421, nový nakladač Cat 966H a nákladní vozy Tatra 815 a 148.


Celým provozem nás provázel Pavel Král, vedoucí lomu

Drticí a třídící linka

Původní technologická linka stála na místě nově budovaného koridoru a nevyhovovala dnešním požadavkům. Proto bylo nutné posunout celou linku dál do lomu a umožnit tím narovnání kolejí. S posunutím technologické linky se do stavby promítla nová zákonná opatření a zároveň vznikly nové prostory pro výměnu některých strojů. Hlavní důvody byly omezení negativních vlivů na životní prostředí (prašnost, hluk, vibrace), bezpečnost provozu, kvalita výroby a ekonomika provozu.

Výběrové řízení na projekt a dodávku linky vyhrála firma KOOL Trading spol. s r.o., Třešt. Klíčové stroje (drtiče a třídiče Sandvik) dodává firma Sandrock s.r.o., Nymburk, kompletní elektroinstalaci dodává firma Orbit-Elektro.

Společnost KOOL Trading projektuje, vyrábí a dodává nejen technologické linky pro drcení a třídění těženého kameniva „na klíč” včetně elektroinstalací a řídících systémů linek, ale zabývá se i návrhy a výrobou pásových dopravníků, podavačů, dávkovacích zařízení, retenčních a skladovacích zásobníků a technologických ocelových konstrukcí. Firma se věnuje také rekonstrukcím a opravám úpravárenských linek a dopravníků, prodeji válečků, gumových pásů, stěračů a zakrytování dopravních cest obloukovými vlnitými pozinkovanými kryty CAPOTEX. Technologické linky a pásové dopravníky od firmy KOOL Trading naleznete v těžebních firmách, lomech, pískovnách, sklárnách, obalovnách, cementárnách, betonárnách a stavebních společnostech v České republice, na Slovensku a Ukrajině, ve Švýcarsku, Maďarsku, Rakousku, Chorvatsku, Srbsku, Bosně a Hercegovině, Černé Hoře, Makedonii, Bulharsku, Rumunsku, Polsku, Německu, Lotyšsku, Litvě, Estonsku, Finsku a v Kazachstánu.

Začátkem letošního roku, kdy se přiblížila stavba koridoru, se začaly provádět demolice staré technologické linky, která stála v ose nového koridoru. Navazovaly přípravné práce svépomocí – odstřely a stavební práce, které prováděla firma PS-MSI a.s. Zlín V dubnu začala společnost KOOL Trading Třešť samotnou výstavbu technologické linky.


Popis technologické linky

Technologický proces linky byl navržen pomocí výpočtového programu Sandvik PlantDesigner®. Linka je třístupňová a tvoří ji několik částí. Uzel primárního drcení a odhlinění s čelisťovým drtičem Sandvik CJ411, vibračním podavačem VZD100.050 s roštovou třídící plochou a odhliňovacím třídičem Tornádo MP050.014 firmy Techkon, je umístěn na okraji dobývacího prostoru.

Primárně podrcený a odhliněný materiál je přepraven pásovými dopravníky na uzel sekundárního drcení do vyrovnávacího zásobníku s řízeným podáváním do sekundárního kuželového drtiče Sandvik CH430EC. Odtud je společně s tercierně podrceným kamenivem, z tercierního kuželového drtiče Sandvik CH420, umístěného v blízkosti, přepraven na vibrační třídiče Sandvik CS 108T, umístěné v opláštěné hale finálního třídění nad expedičními zásobníky. Nadsítné a některé mezisítné frakce z obou koncových třídičů lze opětně předrcovat.

Konečné frakce 0–4 mm, 4–8 mm, 8–16 mm, 16–22 mm, 22–32 mm a 32–63 mm jsou ukládány do 6 kruhových podjezných ocelových zásobníků. Každý má obsah cca 150 m3, frakci 32–63 mm lze kromě toho skládkovat pomocí haldovacího dopravníku na volné skládce vedle finální třídírny.

Pásové dopravníky budou standardně osazeny elektropřevodovkami Nord, gumovými pásy Semperit, válečky CZ Rollin, břitovými a šípovými stěrači KOOL, lankovým vypínáním a hlídači otáček Telemechanique.

Celkovou elektroinstalaci a automatizaci bude provádět firma Orbit-Elektro. Řídící velín je umístěn nad primárním uzlem linky, expediční buňka pak vedle mostové váhy u výjezdu z lomu. Komfort obsluhy bude zajišťovat kamerový systém s LCD monitorem s šesti CCD kamerami, kterými bude moci obsluha sledovat klíčové uzly technologické linky a samozřejmě průběh expedice. Oba kuželové drtiče Sandvik jsou vybaveny automatickým řízením štěrbiny ASRi pro dosažení optimálního využití drtičů a požadované kvality výsledných produktů.

Vlastní expedice bude realizována z podjízdných expedičních zásobníků se spodními a bočními výpady, které jsou vybaveny hydraulicky ovládanými segmentovými uzávěry. Boční výpady expedičních zásobníků se segmentovými uzávěry umožní expedovat finální frakce prostřednictvím sběrného pásového dopravníku a otočného pásového dopravníku do železničních vagonů na vlečce nebo při otočeném pásovém dopravníku do druhé krajní polohy na nákladní automobily.

Prostřednictvím bočních výpadů půjde v budoucnu po malé úpravě dávkování a řídícího systému expedovat i míchané frakce. Expedice z volných skládek bude realizována nakladači a nákladními automobily.


Dokončení a výhody

Celá technologická linka by měla být dokončena a spuštěna do zkušebního provozu koncem července letošního roku. Koridor v tomto úseku by pak měl být dokončen koncem roku 2010. Vzhledem k výborné kvalitě drceného kameniva z lomu Votice dodává společnost ZAPA beton materiál na železniční koridor od začátku jeho výstavby.

Velikou výhodou této linky je možná nakládka přímo na vlak. Znamená to velké ulehčení silniční dopravy v nejbližším okolí, zvláště menší zátěž pro město Votice. Mezi další výhody patří větší sortiment vyráběných frakcí kameniva a variabilita linky s možností předrcování některých frakcí.

Aby výroba jak drceného kameniva, tak betonových směsí nerušila své okolí, je na prvním místě správná volba umístění provozu a dále pak moderní technologie, která eliminuje negativní dopad výroby na životní prostředí.

Šetrnost k životnímu prostředí je dána nejen možnostmi vyspělých technologií, ale v neposlední řadě také zodpovědným a systematickým přístupem provozovatele.

Autor: Vladimíra Štěpánková
Foto: Vladimíra Štěpánková
 

Nové

Systém Digga HALO: vychytávka zpřesňující vrtání

Zveřejněno 24.4. Při vrtání ovlivňuje lidský faktor zásadním způsobem finální výsledek. Pro dokonalý vrt je potřeba nejenom vrták dobře nasměrovat na začátku, ale též v průběhu práce si musíme dát pozor na odklon od kolmice. Jednoduché a zároveň velice efektivní… celý příspěvek

Novinky v ASbud Česká Republika. Rekonstrukce zázemí a partnerství s John Deere

Zveřejněno 23.4. Známý prodejce stavební techniky ASbud ze Zlínského kraje se může zkraje roku pochlubit hned několika novinkami. Tou nejvýznamnější je fakt, že společnost podepsala dohodu s celosvětově uznávaným výrobcem John Deere o výhradním zastoupení ve věci… celý příspěvek

Od šrotu ke špičkové technologii: Jak se z rodinného podniku stal lídr na trhu

Zveřejněno 22.4. Když se spojí důraz na moderní technologie s dlouholetou zkušeností a poctivou prací, vzniká příběh, který stojí za pozornost. Dvě rodinné firmy Recycling-kovové odpady a.s., přední hráč v oblasti recyklace kovových odpadů, a společnost Liebherr… celý příspěvek