Když v roce 2012 přišlo vývojové konstrukční oddělení firmy GOLDHOFER s nápadem aplikace technologie náprav MacPherson do návěsů pro těžkou a nadrozměrnou přepravu, vyvolal tento plán údiv a zamítavou reakci většiny managementu firmy.
Známá technologie nezávisle zavěšených ramen polonáprav pro účely přepravy těžkých nákladů? Ne, to není proveditelné. A nebude to jen špatný vtip? Červík v hlavách managementu však již byl dostatečně uhnízděn a „hlodal”. Mohli bychom být první v oboru s touto technologií. První je sice riziko, první však znamená mít náskok, možnost patentové ochrany, vždyť je to geniálně jednoduché, co legislativa? Další a další myšlenky se honily hlavou ředitele Stefana Fuchse a jeho managementu. Porada stíhala poradu, argumenty pro a proti se vršily a po zralé úvaze padlo ředitelovo rozhodnutí „tak se do toho tedy dejte”.
Přípravy
Následovala pečlivá příprava plánu vývoje, tisíce konstruktérských hodin práce, současně jednání s dodavateli komponentů, především s firmou BPW, výroba prvních prototypů ve střeženém režimu (konkurence nikdy nespí). Pak následovaly testy na testovacím polygonu, nekonečná tenzometrická měření, sledování, úpravy, jednání s úřady. Následně bylo několik návěsů uvedeno do testovacího silničního provozu a pravidelně byl vyhodnocován jejich stav ve všech sledovaných ohledech. Přitom byly prověřeny všechny bezpečnostní a funkční parametry jednotlivých komponentů a celého systému ve spojení s rámem vozidla při předpokládaném maximálně technickém zatížení náprav.
Provoz těchto návěsů s technologií náprav MPA byl simulován v hydropulsním zkouškovém stavu. Při všech testech obstály všechny konstrukční díly na jedničku a to se týká i maximálního bodového zatížení nebo vysokého počtu proměnlivých zátěží s různou charakteristikou. Své úsilí vyvinout novou technologii jednotlivě zavěšené polonápravy a originálního hydraulického nuceného řízení spojila firma GOLDHOFER s předním výrobcem náprav firmou BPW. Tento systém byl následně při plných zátěžích testován na reakci zavěšení kol při dlouhodobě trvajícím vysokém zatížení, na síly, které musí absorbovat příčné řízení a pružinová vyrovnávací noha, a jak se tyto komponenty vzájemně chovají vůči rámu vozidla. Se speciální měřicí technikou byla analyzována zatížení v jednotlivých komponentech až do rámu vozidla.
Testování
Bylo třeba přesně zjistit, co se děje s jednotlivými komponenty a jak v určitém okamžiku reagují na různá zatížení. Inženýři firmy GOLDHOFER přesným měřením analyzovali působící horní i boční síly. Rovněž bylo přesně zjištěno chování nejlehčího systému náprav na světě v případě maximálního brzdového působení. K tomuto účelu byly vedle vertikálních zatížení zohledněny do systému MPA také boční a brzdové síly. Komponenty GOLDHOFER byly testovány podle vysokého standardu našeho partnera BPW. Výsledky testů prokázaly jejich zvlášť vysokou kvalitu.
Tvůrci byli na závěr testů s výsledky velice spokojeni. Vše se dařilo a plán byl jasný – představit první návěs s technologií náprav Mac Pherson pod vlastním názvem MPA (Mac Pherson Achse) na mezinárodní výstavě BAUMA 2013 v Mnichově.
Úspěch na BAUMA 2013
Celosvětová novinka technologie náprav MPA prezentovaná firmou GOLDHOFER AG poprvé na výstavě BAUMA 2013 vzbudila u odborníků, provozovatelů návěsů pro těžkou dopravu (dále TD) i laické veřejnosti opravdové nadšení. Získala si své přívržence pro svoji jednoduchost, nízkou potřebu údržby (vždyť na závěsném nosném rameni ani na řídícím rameni nenajdete žádnou maznici) a především svými parametry, jako je výrobcem potvrzených 12 t na nápravu a úhel 60° řízení. Celá sestava řízení jedné polonápravy MPA má jen 3 komponenty! Když navíc bylo německými úřady uznáno legislativní zatížení náprav MPA 12 tun na jednu nápravu, začaly přicházet také první objednávky nových vozidel s touto technologií. Následně byla tato nová technologie zavedena do standardních výrobních řad produkce GOLDHOFER.
„Po veletrhu v Mnichově 2013 jsem si kladl otázku, kdy i já prodám první návěs s technologií náprav MPA, která se mi od samého začátku moc líbila,” říká zástupce firmy GOLDHOFER AG pan Jaroslav Vladyka. Zastupujeme firmu GOLDHOFER na území bývalého federálu, tedy i na Slovensku. A právě z Bratislavy přišla ještě v tomto roce první objednávka na 5osý, teleskopický návěs MPA. Další kontrakty na sebe nenechaly dlouho čekat, a tak i na českých silnicích již máme slušnou flotilu návěsů GOLDHOFER s technologií náprav a řízení MPA. Navíc si naši zákazníci uvědomili, že k pořádnému návěsu na TD patří i jeho odpovídající výbava.
„Téměř v každé objednávce je komfortní výbava, jako je rádiové nezávislé dořizování náprav, automatické seřízení tlaků v řídicím systému, rádiové ovládání nájezdových ramp, jejich posuv do boku pomocí vysílače a zadní výsuvné podpěry také s rádiovým ovládáním. Mnohdy nechybí ani kamera pro zpětnou jízdu s přenosem na obrazovku v tahači. Samozřejmostí dodávky je také nejnovější verze nakládacího programu „Easy Load”. Při předání takového návěsu vybíhá ze své kanceláře i pracovník propagačního oddělení firmy GOLDHOFER s fotoaparátem a jen uznale kývá, že ti moji zákazníci mají opravdu provedení „TOP”. A já vím, že na českých a slovenských komunikacích bude GOLDHOFER nadále tou „jedničkou” v TD. Jedničkou ve svém originálním provedení a v nabídce všech parametrů vozidla, jedničkou v kvalitě a v povrchových úpravách, jedničkou v malém rozsahu údržby, s vynikajícím poměrem ceny a užitných hodnot samotného výrobku – návěsu pro TD,” říká pan Vladyka, který zastupuje značku GOLDHOFER na českém a slovenském trhu již více než 20 let.
Technologický náskok
„Do budoucnosti se dívám s optimismem,” dodává dále pan Vladyka. GOLDHOFER je symbolem kvality, je to jistota a tradice, je to pojem v oboru TD, prostě „originál”. Našim zákazníkům se snažíme nabídnout a dodat především kvalitu s technologickým náskokem a odpovídajícím zázemím. K tomu patří i neustále aktualizovaný katalog náhradních dílů „on line” na internetu a již zmíněný nakládací program „Easy Load”, ve kterém si může každý náš zákazník dopředu namodelovat výsledné hodnoty naloženého podvalníku v návaznosti na zapojený tahač (hodnoty dle TÜV). Automaticky se mu ihned znázorní všechna pro speciální povolení požadovaná data, jako jsou zatížení točnice, nápravové tlaky, průhyb konstrukce a další informace. Celou namodelovanou situaci je možné elektronicky zaslat povolovacím úřadům k vyjádření.
Podle filozofie „méně znamená více” jsou v tomto novém systému MPA zabudovány jen 3 komponenty: nosné závěsné rameno, příčné řídící rameno a pružinová vyrovnávací noha, jejíž píst se otáčí. Méně komponentů už nelze u nezávislého zavěšení kol pro těžkotonážní vozidla zabudovat. V celém agregátu nejsou žádná mazací místa řízení a zdvihu.
K hlavním přednostem nové technologie MPA patří:
- Technické zatížení nápravy 12 tun (v SRN také legislativní),
- řídící úhel 60 stupňů,
- vynikající manévrovatelnost,
- celkový hydraulický zdvih náprav 350 mm s rozdělením na – 100 mm / + 250 mm,
- nakládací výška jen 780 mm,
- extrémně nízká vlastní hmotnost,
- prostorově velmi komfortní přístup k brzdovému válci v ochranném obalu,
- velmi jednoduchá a bezpečná výměna kola i při maximálně zatíženém podvalníku pomocí vlastního zdvihu náprav.
K českým a slovenským zákazníkům, kteří dali firmě GOLDHOFER důvěru a zakoupili návěsy s technologií náprav MPA, patří takové firmy, jako je EUROVIA CS, KULACS, ČNES, East West logistik, SSAD, Landbau atd.
Firma GOLDHOFER rozšířila tuto inovační technologii i do dalších typových řad a byly také dodány hlubinné návěsy MPA a návěsy s odpojitelným předním podvozkem.