Nové kloubové dampry Liebherr
Produktová paleta zemních strojů Liebherr je nyní doplněna kloubovými dampry, které zatím v programu chyběly. Liebherr tak reaguje na rostoucí požadavky trhu na těžké nákladní vozidlo pro přesuny hmot na staveništi. Dalším podnětem k uvedení těchto nových strojů je stále rostoucí trh s pronájmy, kdy je nutné disponovat kompletní nabídkou strojů.
Kloubově řízené dampry Liebherr se budou dodávat v třídě užitné nosnosti 30 až 50 t. První model TA 230, s užitnou nosností 30 t, který byl k vidění na veletrhu bauma, bude v krátké době následovat dampr vyšší, 40 t kategorie. Nová série nejprve rozšíří nabídku strojového parku Liebherr-Mietpartner v rámci celé Evropy a k prodeji bude k dispozici od roku 2012.

Nový kloubový dampr TA 230 byl vyvíjen a testován několik let
Charakteristika dampru TA 230
Model TA 230 spojuje kompaktní přepravní rozměry 25tunového stroje s ložnou kapacitou vyšší kategorie. Přepravní šířka stroje je méně než 3 m včetně zadního sklopného čela a současně nabízí nový model TA 230 jmenovitý objem korby 19 m3, což je největší hodnota v této kategorii. Tvar korby je optimalizován pro rychlé vyklápění.
Kloubový dampr má 3 robustní tuhé nápravy a je vybaven hnacím systémem 6×6 s automatickou převodovkou a měničem točivého momentu s 8 převodovými stupni vpřed a 4 vzad. Pohon zajišťuje osvědčený šestiválcový dieselový motor Liebherr D936 L A6, používaný i v jiných zemních strojích Liebherr. Motor splňuje emisní limity mezních hodnot spalin stupně IIIA/Tier 3 a výkonové parametry jsou 270 kW při 1800 U*min-1, zdvihový objem válců je 10,5 l. Maximální rychlost kloubového dampru je 57 km/h vpřed, vzad je omezena na 16 km/h. Pro dobrý brzdný výkon dampru je montován retardér, na nápravách jsou olejem chlazené lamelové brzdy, které působí na přední a střední nápravu. Moderní, prostorná kabina se sériově dodávanou klimatizací, vzduchem odpruženým sedadlem a přehledně uspořádanými ovládacími prvky nabízejí pohodlí a komfort pro obsluhu. Nejdůležitější pohonné, ovládací a řídicí komponenty jsou vyráběny ve vlastních závodech Liebherr.

Výhody nového kloubového dampru Liebherr jsou především kompaktní rozměry a nejvyšší nosnost ve své třídě
Liebherr R 954 C HD: Nová paralelní kinematika
Liebherr představil na veletrhu bauma 2010 nové pásové rypadlo R 954 C v těžkém provedení SHD s paralelní kinematikou a nakládací (hovorově horovou) lžící. Provozní hmotnost tohoto rypadla, určeného především do těžebního průmyslu, je 62 t. Ke speciální konfiguraci stroje patří robustnější otoč, zesílený podvozek s dvojitým uložením kladek, protizávaží 9 t, kabina s pevným vyvýšením o 800 mm, utěsněné řetězy pásů.
Model R 954 C SHD dosahuje rypných sil až 435 kN a vylamovacích sil až 355 kN. Paralelní kinematika výložníku má maximální dopředný posun ramene 3,38 m a díky maximální výsypné výšce 6,30 m může nakládat všechny běžné dampry odpovídající hmotnostní kategorie.
Nakládací lžíce modelu R 954 C SHD při měrné hmotnosti materiálu 1,8 t/m3 má objem 3,5 m³ a je vybavena lomovými zuby, našroubovanými mezizubovými segmenty a ochranou proti opotřebení z otěruvzdorného materiálu. Těžké provedení lžíce s delta břitem zajišťuje výborné pronikání do materiálu a vysoký stupeň plnění. Vlastností paralelní kinematiky je růst rypných sil, které svého maxima dosáhnou v poslední třetině dráhy posuvu a současné paralelní vedení lžíce bez dodatečné regulace. Tato kombinace je zvláště vhodná pro těžbu materiálu v lomech, obejde se bez dodatečných hydraulických komponent pro regulaci sklonu a zavírání lžíce a odpadá tak nepotřebná hmotnost na výložníku. Verze SHD znamená, že je rypadlo vybaveno robustním podvozkem z rypadla vyšší kategorie, tj. těžebního modelu R 964 C. Nový je také tvar středního dílu podvozku ve tvaru X, který lépe přenáší zatížení s velkou odolností vůči torzním silám. Tato konstrukce navíc spolu s dvojitě uloženými nosnými kladkami zajišťuje vysokou životnost podvozku.
Model R 954 C SHD je poháněn šestiválcovým řadovým přeplňovaným motorem Liebherr s chlazením plnicího vzduchu. Maximální výkon motoru je 240 kW při 1 800 U.min-1 , je vybaven vstřikovacím systémem čerpadlo-tryska a plní emisní limity stupně IIIA/Tier 3. Sériově je model R 954 C SHD vybaven poloautomatickým centrálním mazacím zařízením, na přání je možno ho vybavit ochranami pístnic a mazacích potrubí, ochranou otoče nebo zařízením pro provoz s koulí.

Pásové rypadlo Liebherr R 954 s paralelní kinematikou
Liebherr R 9100: Nové těžební rypadlo kategorie 100 t
Model R 9100 staví na 50letých zkušenostech značky Liebherr ve vývoji a výrobě hydraulických rypadel. Díky používání inovativních technologií z programu velkých hydraulických rypadel a osvědčených komponent Liebherr představil nové rypadlo – optimální stroj pro požadavky důlního průmyslu.
Tento stroj hmotnostní kategorie 100 t je vybaven novým V12 dieselovým motorem Liebherr o výkonu 565 kW a novým výkonným hydraulickým systémem. Rypadlo dosahuje vynikajících hodnot vylamovacích a rypných sil. Tvar skalní lopaty Liebherr o jmenovité kapacitě 6,8 m3 byl optimalizován pro důlní nasazení a nabízí ještě lepší pronikání do materiálu a vysoký stupeň plnění.
Dělené chladiče pro hydrauliku a chlazení motoru s hydrostaticky poháněným ventilátorem zajišťují optimální regulaci teploty stroje.

Těžební rypadlo Liebherr R9100 s výložníkem 7,6 m a podkopovou lžící 6,8 m3
Nová kabina obsluhy nabízí vynikající pracovní podmínky a prvotřídní komfort. Dobrý výhled do pracovního dosahu stroje je zaručen díky vyvýšení kabiny a velkým panoramatickým oknům. Dvě kamery poskytují obraz o dění za strojem a okolo stroje, kde obsluha nevidí, a přenáší ho na obrazovku 10,5 palců. K produktivitě přispívá také účinné odhlučnění kabiny.
Řídící systémy a komponenty integrované v modelu R 9100 jsou kompletně samostatně vyvinuté v závodech Liebherr, mají osvědčenou kvalitu a poskytují vynikající spolehlivost a výkonnost. K nízkým provozním nákladům přispívá také jednoduchá a snadná servisní přístupnost. Široké průchody zajišťují snadný přístup k jednotlivým agregátům a údržba je tak rychlá a snadná. Veškerá místa pro údržbu jsou přístupná v optimální výšce na jedné straně stroje.