Společnost Liebherr již s více než třicetiletou tradicí tyto stroje vyrábí a dodává a nyní, v souvislosti s ražbou nových železničních tratí na Slovensku, byly dodány 2 zástupci nejnovějších tunelových strojů, nakladač L 566 2plus2 a pásové rypadlo R 924 Compact Tunnel, do společnosti OHL-ŽS, a.s.

Nakladač L566T, těžba horniny u čela tunelu
Tunelové stroje Liebherr
Speciální nasazení byla vždy doménou společnosti Liebherr a nejinak je tomu i nyní. Tunelové verze strojů jsou vyráběny v úzké spolupráci s předními stavebními společnostmi, orientovanými na tunelovou výstavbu. I u tunelových strojů se pracuje na dalším vývoji, směrem k požadavkům trhu, zákazníků a v současné době Liebherr vyrábí ucelenou řadu tunelových strojů pro klasickou těžbu. Jmenovitě se jedná o tunelová pásová rypadla, kolové a pásové nakladače ve speciálních úpravách.
Kolové nakladače Liebherr
Pro tunelové nasazení dodává Liebherr 2 typy velkých nakladačů, modely L 566 a L 576. Zejména v Rakousku, Německu a Švýcarsku jsou při výstavbě tunelů velmi rozšířeny, od roku 2006 dodal výrobce více než 45 tunelových nakladačů. Společnost Liebherr jako průkopník hydrostatických pohonů dodává tuto technologii pohonu i do výrobní řady velkých nakladačů. Za zmínku stojí inovativní technická řešení a speciální tunelové vybavení.
Charakteristika
Velikostně jsou tunelové nakladače zástupci kategorie velkých nakladačů. Z hlavních parametrů – překlopné zatížení 16,4 a 17,8 t při plném zatočení, maximální výkon motoru 190 a 200 kW při 2000 U·min-1, provozní hmotnost 22–25 t a objemy lopat 3,5–4 m3, v závislosti na měrné hmotnosti materiálu. Pro tunelová nasazení se stroje vybavují L5 lomovými pneumatikami popř. řetězy, jako ochranou proti průrazům a lepší trakci.

Nakládka rubaniny, tunel Turecký Vrch, Slovensko
Liebherr dodává a vyvíjí vlastní hydrostatický pohon pojezdu, který je osvědčen dlouholetou praxí a přináší rozhodující výhody pro ekonomiku provozu. Pohon pojezdu „2plus2” představuje soustavu dvou stavitelných axiálních pístových čerpadel namontovaných přímo na zádi motoru a dvou stavitelných pístových hydromotorů, které zajišťují pojezd stroje a ovládání výložníku. Motor je umístěn podélně na zadním rámu nakladače s vyústěním klikové hřídele dozadu, kde jsou namontovány také hydraulická čerpadla. Odpadá „mrtvá váha” převodovky a reverzační převodovky umístěné u konvenčních strojů uprostřed nakladače, tím je dosaženo posunu těžiště nakladače více dozadu a nakladač Liebherr tedy není nutno vybavovat tak velkým protizávažím pro dosažení dobré hodnoty překlopného zatížení. Zmíněné výhody nakladačů Liebherr, díky výrazně nižší provozní hmotnosti, jsou nižší spotřeba pohonných hmot a vlastnost hydrostatického pohonu pojezdu – plynulá regulace přenosu točivého momentu na kola, vede k nižšímu opotřebení pneumatik. Hlavní konstrukční prvky a komponenty Liebherr vyrábí ve vlastní režii, komponenty jsou vzájemně dobře sladěny a je kladen důraz na jejich kvalitu a spolehlivost. Jmenovitě mimo vlastního vývoje konstrukce strojů se jedná o výrobu motorů, hydraulických válců, elektronických řídicích systémů, elektroniky a v neposlední řadě speciální, vibracím odolnou kabeláž.

Práce již započaly, R924 Compact Tunnel
Speciální tunelové vybavení
Standardně jsou nakladače do tunelů vybaveny zesílenou ochranou kabiny ROPS-FOPS, pancéřovaným předním sklem a sníženým profilem kabiny, ochranou pístnice vyklápění lopaty, těžební lopatou v těžkém provedení se zuby Bofors, zadním ochranným rámem a těžebními pneumatikami dezénu L5. Do standardního vybavení vzhledem k podmínkám práce v tunelu patří také filtr pevných částic, hasicí přistroj 6 kg, předčistič hrubých nečistot nasávaného vzduchu, akustický signál zpětného chodu, zesílené kryty a mřížování světel, vzduchem odpružená sedačka a 4 pracovní světlomety vpředu i vzadu. Na přání je možno nakladače vybavit kamerou pro sledování prostoru za strojem, centrálním mazáním a automatickým hasicím systémem v prostoru motoru.
Tunelové rypadlo R 924 T
Rypadlo, představené koncem roku 2007 jako nový stroj řady tunelových rypadel Liebherr, doplňuje požadavky na stroj menší kategorie pro ražbu tunelů s nízkým profilem, kde je třeba kompaktních rozměrů pracovních strojů. Vedle většího modelu R 944 T je na první pohled patrná zkrácená záď stroje a přepracovaná kinematika tunelového výložníku.

Rypadlo R924 T před tunelem Turecký vrch na Slovensku
Základní charakteristika
Rypadlo vychází z kompaktního modelu R 924 C se zkrácenou zádí, je osazeno přeplňovaným dieslovým motorem Liebherr A934 S TIER III o zdvihovém objemu válců 6,36 l a výkonu 130 kW při 1800 U·min-1. Provozní hmotnost dosahuje v tomto provedení 32 t. Maximální průtok obou čerpadel je 214 l·min-1 a provozní tlak 350 bar.
Oproti standardnímu rypadlu je R 924 v tunelové verzi těžší o více než 8 t, to zejména díky robustnímu podvozku, zesílenému otočovému ústrojí a tunelovému výložníku.
Pracovní vybavení pro práci v tunelech
První a základní změnou je u tohoto stroje zcela nová koncepce podvozku. Pro zvýšené namáhání a rázy při těžbě jsou použity vysokopevnostní zesílené kovové profily. Do konstrukce podvozku jsou zakomponována nosná jeřábovací oka, nože pro stírání materiálu, ulpělého na pásech a zapuštěná konstrukce přední planýrovací radlice. Šířka podvozku je zvýšena na 3000 mm, nepřesahuje však maximální šířku běžného transportu, podvozek byl pro lepší stabilitu prodloužen – včetně přední planýrovací radlice činí 5070 mm. Při převozu stroje se tedy nejedná o nadměrný náklad. Zesílena je také ochrana hydromotoru pohonu pojezdu, turasová kola jsou chráněna robustní přírubou. Spojení s nástavbou zajišťuje zesílené otočové ústrojí s integrovanými ochrannými prvky a 8bodovým mazáním otoče. Pro zvýšení bezpečnosti i předcházení nebezpečným situacím jsou na rypadle rozmístěny 3 bezpečnostní vypínače, které po stisknutí stroj nouzově vyřadí z provozu.

Detail podvozku, jeřábovacího oka a stíracího nože.
V praxi osvědčené těžké provedení tunelové kabiny je převzato z modelu R 944 a standardně je vybaveno pancéřováním a ochranným plexisklem na pravém boku kabiny. Ovládací prvky na displeji, kontrolní panely i pojistková skříň jsou uloženy v utěsněných pouzdrech.
Do tunelových rypadel je dle platné legislativy nutno namontovat automatický hasicí systém, filtr pevných částic výfukových plynů se dodává sériově. Na přání je možno dodat také centrální mazání.
Zcela nová je kinematika pracovního vybavení. Vychází z osvědčeného předchozího modelu R 912 T, je ale zesílena na nejnamáhanějších místech a má zabudovány ochrany pro hydraulická vedení. Výložník rypadla je výkyvný, 45° na každou stranu a k dispozici je ve dvou provedeních, první standardní a druhý, se sníženou výškou pro ražbu tunelů profilu do 5 m. Rypadla jsou standardně vybavena rychloupínacím zařízením, kvůli potřebě časté výměny nářadí, zejména těžební lžíce, hydraulického kladiva a frézy. Pro tato nasazení je vybaveno přídavným hydraulickým okruhem.
Podrobnější údaje naleznete na webových stránkách nebo jsme Vám rádi k dispozici na kontaktech, uvedených v záhlaví článku.