První norma Tier 1, řešící snižování emisí, vešla v platnost v roce 1996. Od letošního ledna pak začínají platit pro stroje s výkonem nad 130 kW normy Tier 4 (USA) resp. Stupeň IIIB (EU) předepisují snížení emisí pevných částic o 90 %. Budoucí normy počítají ještě s 50% redukcí NOx.
Motory řady G
Zatímco předchozí úrovně emisí Tier 3 (Stupěň IIIA) bylo možno splnit relativně jednoduchou změnou konstrukce motoru, nové normy vyžadují doplnění pohonné jednotky o studenou recirkulaci výfukových plynů a filtr pevných částic anebo o systém využívající roztok močoviny (AdBlue). Společnost Volvo se rozhodla pro první možnost, neboť ta nenutí provozovatele strojů doplňovat a skladovat kromě nafty ještě močovinu.
Motory řady G tak byly doplněny o systém EGR, který zajišťuje přisávání části ochlazených výfukových spalin zpět do sání, čímž je dosaženo nižších teplot při spalování a tím i podlimitní produkce oxidů dusíku (NOx). Vedlejším efektem spalování nafty při nižší teplotě je však produkce sazí, které je nutné zachytit a odstranit ve filtru pevných částic. Vzniklé saze jsou tedy zachytávány ve filtru a přibližně jednou za 8 hodin je nutné jej vypálit, na což je strojník upozorněn. Následná regenerace trvá přibližně průměru 40 minut a stroj může po tuto dobu normálně a bez omezení pracovat. Regeneraci lze v případě potřeby (blížící se konec směny atd.) samozřejmě odložit.
To však nebyly jediné inovace. Nové motory Volvo jsou lehčí, byl u nich zvýšen zdvihový objem a dostaly vstřikovací jednotky vstřikující palivo pod tlakem 2500 bar. Konstrukce trysky a vysoký vstřikovací tlak umožňuje tzv. atomizaci paliva, díky tomu je palivo lépe rozprášené a rovnoměrněji hoří. Podstatnou změnou je také použití vodou chlazeného turbodmychadla s proměnlivou geometrií lopatek (VTG) dávajícího motoru velký krouticí moment již v nízkých otáčkách. Vše je řízeno novou a rychlejší řídicí jednotkou.
Volvo G série
Nakladače série G přicházejí postupně od nejtěžších verzí. V současné době jsou k dispozici modely L220G, L180G a L150G. Připravují se L120G a L110G.
Konstrukce
Kromě nového motoru byla inovována také konstrukce stroje, která je celkově tužší a u níž byl upraven tvar protizávaží vzadu. Nový design však i přes více místa potřebného pro motor (díky filtru pevných částic) poskytuje stále výborný výhled strojníka dozadu a umožňuje snadnější přístup do motorového prostoru. Změněno bylo také umístění zásobníku pro centrální mazací systém a realizovány další drobnější úpravy týkající se umístění schránky na nářadí, nádobky ostřikovačů, odpojovače baterie atd.
Hydraulika
Stroje dostaly novou vylepšenou hydrauliku, která poskytuje vyšší vylamovací sílu a rychlejší odezvu při řízení. Taktéž došlo ke zmenšení počtu otáček volantu. Při manipulování na malém prostoru strojníci jistě ocení možnost odpojit převodovku a přesunout tak všechen výkon do hydraulického systému. Celý výkon motoru je pak k dispozici pouze pro hydraulický systém.
Asistenční systémy
Při změnu směru jízdy z vpřed do vzad nebo naopak disponují nakladače systémem „Reverse by braking” díky kterému si stroj sám dobrzdí, přeřadí a rozjede se opačným směrem, což zrychluje práci a zvyšuje životnost převodovky. Ve standardu jsou již stroje vybaveny tzv. „Eco pedálem”, který nutí strojníka používat ekonomický rozsah otáček motoru, další sešlápnutí pedálu a tím i provoz motoru ve vysokých otáčkách, lze až při vyvinutí většího tlaku na plynový pedál a překonání odporu v poslední třetině chodu pedálu.
Práci se zdvihovými rameny a lopatou zpříjemňují stavitelné koncové dorazy ramen a úhlu zaklopení lopaty. Dorazy jsou stavitelné pomocí tlačítka v kabině a není nutné již kabinu opouštět a nastavovat čidla vně stroje.
Ekonomika provozu
Díky spoustě vylepšení je u nakladačů Volvo G série minimálně zachovaná spotřeba PHM potřebná k vykonání stejné práce stroji série F, což je vzhledem k faktu, že má motor kvůli nové emisní normě větší spotřebu důvod k ocenění.