MONTABERT - Evropský výrobce kvalitního příslušenství pro demolice
Dnes je 23.11. – svátek slaví Klement

Obři v ČR: Pevný dampr Cat 775G v lomu Mokrá

Zveřejněno: 14. 12. 2016

Pokud chceme na vlastní oči vidět ty největší stroje, musíme se vypravit do Ruska nebo nejlépe za moře. Za pozornost však jistě stojí i 120t pevný dampr Cat 775G s nosností 64 t, který jezdí v kamenolomu Mokrá-Horákov u Brna.

Pevný dampr Cat 775G slouží v Mokré k přepravě vytěženého kameniva z dobývacího prostotu k technologické lince a je součástí flotily šesti velkých těžebních strojů Caterpillar. Nejčastěji ho najdeme v sestavě s čelním kolovým nakladačem Cat 988K.

Technická data

Dampr je poháněn 12válcovým dieselovým agregátem Cat C27 ACERT poskytujícím výkon 615 kW při 1 800 ot. Maximální krouticí moment je k dispozici při 1 200 otáčkách a dosahuje 4 269 Nm. O přenos výkonu na kola se stará plně automatický převodovka s elektronickým řízením doplněná o modul APECS (Advanced Productivity Electronic Control Strategy), který sleduje točivý moment motoru a na základě toho řadí. Pro jízdu vpřed je k dipozici 7 rychlostních stupňů, jedna rychlost pro couvání. Maximální rychlosti 66,9 km/h je možné dosáhnout i u plně naloženého vozidla.

Rozměry dampru jsou: cca 10 m na délku, 5,6 m na šířku a 4,5 m na výšku. Na korbu s objemem dle SAE 2:1 (navršený náklad) 42,2 m3 je možno naložit 64 t. Zvedání korby zabere 10 s, pokládání 14 s. V zimních měsících přijde vhod vyhřívání korby, které je realizováno pomocí výfukových plynů sváděných do topných kanálů pod korbou.

O bezpečnou jízdu plně naloženého dampru se starají pneumaticko-hydraulické tlumiče (olej – dusík) s automatickou regulací tuhosti dle zatížení a také výkonný retardér s vysokým brzdným účinkem.

Další výbava

Dampr je vybaven celou řadou prvků, které usnadňují jeho ovládání a zvyšují produktivitu. Na stroji je například nainstalovaný vážicí systém se světelnou signalizací pro obsluhu nakladače a s možností sledovat kromě nákladů na ujetý km také náklady na přepravenou tunu a km.

Stroj na 20 a více let

Možná překvapí, že takto velké stroje nejsou konstruovány pouze pro převážení velkého množství materiálu, nýbrž musí vydržet bez poruch a s minimem odstávek pracovat 20 a více let. Součástí jejich dodávky je tedy většinou i servis. Taktéž originální náhradní díly musí být k dispozici desítky let po uvedení do provozu.

Dampry ve světě

Většina obřích damprů jezdí v rozlehlých povrchových dolech v Americe, Africe či Austrálii. Ty vůbec největší uvezou přes 350 t a jsou shodně obuty do pneumatik o rozměru 59/80 R63. Největší model od Caterpillaru, nesoucí označení 797F, pohání čtyřtaktní dvacetiválcový elektronicky ovládaný motor Cat C175-20 ACERT se čtyřmi turbodmychaly poskytující výkon 2 983 kW. Tento stroj vyvinutý a vyrobený ve Spojených státech je, v porovnání se stejně velkými, jako jediný poháněný mechanicky (ostatní výrobci používají diesel-elektrický pohon). I přes provozní hmotnost přesahující 600 t je však tento obr hodně rychlý. Jeho maximální rychlost činí 68 km/h a plně naloženou korbu vyklopí za 25 s.

Dampr Caterpillar řady 797 v North Antelope Rochelle Mine (autor: Peabody Energy, Inc., Wikimedia)
Dampr Caterpillar řady 797 v North Antelope Rochelle Mine (autor: Peabody Energy, Inc., Wikimedia)

Vhodné využití naleznou takto veliké stroje všude tam, kde je potřeba v obrovském množství převážet uhlí či rudu obsahující železo, měď, zlato nebo jiné kovy. Příkladem je uhelný povrchový důl North Antelope Rochelle Mine [2] (Wyoming, USA), odkud pochází přiložená fotografie. Uhlí je zde těženo ze tří jam, odváženo dampry a následně drceno a dopravováno do sil. V roce 2012 důl vyprodukoval 97,9 miliónů tun uhlí.

Od prosince 2014 je nasazen v uhelném dole Chernigovets (Rusko) dampr BELAZ-75710 vyráběný stejnojmennou běloruskou společností. Pro představu, co tento obr s nosností 450 t a výkonem 3 430 kW dokáže, je nejlepší uvést několik čísel z provozu [3]. Na konci prosince 2015, tedy zhruba po roce provozu, přepravil při provozu 24 h/den zmíněný BELAZ 4,6 milionu tun materiálu a ujel při tom bezmála 60 000 km. To pro představu odpovídá zhruba 70 000 plně naloženým damprům Cat® 775G nebo 120 000 TATER PHOENIX 10×10.

Dampr BELAZ (autor: LeitWolf, shutterstock.com)
Dampr BELAZ (autor: LeitWolf, shutterstock.com)

Literatura:

[1] Caterpillar 775G, www.zeppelin.cz

[2] North Antelope Rochelle Coal Mine, Wyoming, United States of America, www.mining-technology.com

[3] BELAZ-75710 has already transported 4,6 million tons, www.belaz.by

Autor: Jiří Hejhálek
Foto: Věra Machková, viz popisky
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
 

Nové

Kvalita v zeleném se stoletou tradicí. To je demoliční příslušenství Montabert

Zveřejněno 12.11. V České republice funguje nové zastoupení pro silnou značku v oblasti příslušenství. Je jím Montabert, francouzský výrobce s dlouhou tradicí, který se v roce 1968 uvedl na evropském trhu s prvním plně hydraulickým bouracím kladivem. Kladiva jsou… celý příspěvek

Velký test rýpadel Sunward. Hodnotí stavitel, který na bagry přesedlal z mixážních pultů

Zveřejněno 6.11. Možná už jste o něm ve Stavební technice četli. Michal Vlašic z Havířova je typický český self-made man, který se před pár lety zhlédnul v bagrování, když si z Polska dovezl malý dvoutunový bagřík. Zalíbilo se mu to do té míry, že pověsil slibně… celý příspěvek

Technology Days 2024: Budoucnost stavebnictví je v technologiích a propojené stavbě

Zveřejněno 5.11. Na tuzemské poměry ojedinělá akce proběhla letos v červnu v rámci každoroční CAT Roadshow. Pod názvem Technology Days 2024 se na dvou místech – v Ledčicích a Hrušovanech – uskutečnil dvoudenní odborný seminář na téma digitalizace ve stavebnictví,… celý příspěvek