Společnost HORKON se může opřít o různorodou flotilu strojů (cca 150 ks), přičemž část jejího strojového parku vybavila svou technikou také zmíněná firma ASbud. Ta je v oboru prodeje a servisu strojů velmi aktivní a nejen v Moravskoslezském regionu získala pověst spolehlivého partnera pro prodej, pronájem a servis stavebních strojů. K byznysu tu přistupují velmi aktivně; ostatně i webové stránky www.asbud.cz patří k těm nejpoveděnějším on-line prezentacím u nás, kde nechybí veškerá dokumentace k prodávaným strojům (v češtině), ani rubrika s tipy a triky na ovládání strojů nebo přehledná nabídka bazarových strojů.
Značkou SCHAEFF to všechno začalo...
Malá část z celkového počtu strojů firmy HORKON je v těchto dnech nasazena ve Svitavách, kde probíhají práce na výstavbě skladovací haly. Společnost z Vratimova tu má na starost kompletní pokládku kanalizace a přípravu terénu pro položení infrastruktury. Na stavbě také pracují dva nejnovější přírůstky do flotily – pásové mini-rýpadlo SCHAEFF TC50 (5 t) a midi-rýpadlo SCHAEFF TC85 (8,2 t), obě dodané firmou ASbud. Tato firma zásobila flotilu HORKONu také kolovými rýpadly a čelními nakladači značky TEREX a SCHAEFF. Tyto ostatní stroje byly v době naší návštěvy nasazeny na jiných stavbách. Paralelně firma pracuje na různých místech republiky, kromě východočeského města například v Kladně, Nošovicích nebo Ostravě. Jak se dozvídáme od strojníků, značka SCHAEFF je pro HORKON vlastně taková srdcová záležitost, protože vůbec prvním strojem byl univerzální rýpadlo-nakladač SCHAEFF SMB2041, který mimochodem dodnes pracuje (najdeme ho mimo jiné i v ceníku firmy HORKON, která mechanizaci také pronajímá jiným společnostem). Jak se s tímto veteránem pracuje, nám na stavbě řekl zkušený strojník a a mechanik HORKONu, Radim Fucyman: „Když mi řekli pojedeš s dědkem, tak se mi nechtělo. Ale když jsem do toho pak sedl, změnil jsem názor. Je z něj skvělý výhled a je to dodnes opravdu silná mašina.” A jak jsou na tom v porovnání s letitým strojem nově pořízená rýpadla SCHAEFF?
První, co upotá pozornost, je jejich tichý chod. Na stavbě je jejich úkolem rovnoměrně rozhrnovat zeminu na položené potrubí; ve srovnání bahnitého povrchu pomáhá robustní plovoucí radlice. Protože jsou stoje SCHAEFF teprve v záběhu, na nějaké celkové hodnocení je ještě příliš brzy. Přesto ale najdou strojníci slova chvály. „Zkoušeli jsme s tím vytáhnout skruže a má to sílu. Kromě toho je ze stroje pěkný výhled.” A protože zrovna přišla vlna teplých dnů, byl čas také vyzkoušet klimatizaci. „Včera bylo před bouřkou dusno, tak jsem pustil klimatizaci naplno a byla mi tam pěkná zima. Takže letních veder se bát nemusíme,” říká s úsměvem jeden ze strojníků, který právě obsluhuje novější z dvojice – TC85. Možná ještě dodáme, že k další nezbytné „letní” výbavě patří u TC85ky například zeleně a bronzově tónovaná termookna a čelní sklo, které lze pomocí plynových vzpěr zasunout pod střechu kabiny.
Z dalších ohlasů, které se nám podařilo přímo na stavbě získat, zmiňujeme jednoduché ovládání, citlivost joysticku (tak akorát) a zadní kamera, která usnadňuje práci v úzkém prostoru nebo podél výkopů. Naopak trochu zvyku vyžadoval u TC85ky nový tvar joysticku (vytvarováno do ruky; obsluha byla zvyklá na rovnou páku).
V ASbud strojům rozumí...
Samozřejmě nás také zajímala historie spolupráce obou firem a zhodnocení toho, jak stroje SCHAEFF a TEREX v tak početné a různorodé flotile jako má HORKON obstojí. „Se stroji jsme spokojeni, žádné stížnosti od chlapů nemám, a co se týče nějakých poruch za ty roky, nevzpomínám si teď na nic výjimečného,” říká stavbyvedoucí HORKONu, Martin Cagáň a doplňuje. „Co mají v ASBudu ale perfektně zvládnutý, je servis a veškeré služby okolo. Jejich servisní mechanici jsou šikovní a dovedou ledacos, perfektně nám naštelovali například hydrauliku a jsou schopni nám poradit i u ostatních mašin.” Ostatně, kladné reference na záruční i pozáruční opravy a na dodávky náhradních dílů u ASbudu se k nám dostaly z vícero stran, nezávisle na této reportáži. Celkem firma ASbud dodala do HORKONu sedm strojů.
SCHAEFF TC85 – dobře vybavený univerzál
Toto midi-rýpadlo s pohotovostní hmotností 8 200 kg a s motorem Deutz o výkonu 55,4 kW je univerzálním pomocníkem, který svému majiteli nabídne výborný poměr cena-výkon, odvděčí se mu výbornou spotřebou a v základu nabídne i bohatou výbavu, kterou strojník ocení při dlouhých pracovních směnách. Pojďme se podrobněji podívat na některé kontrukční prvky tohoto rýpadla.
Nulový přesah záďě spolu s funkcí Knickmatik® (bočně přesaditelný výložník) přijdou vhod při práci v uličkách nebo v husté zástavbě. Výborné ovládání, které ostatně zmiňují i strojníci HORKONu, má na svědomí hydraulický systém Load-Sensing s funkcí LUDV. Axiální pístové čerpadlo dodává pouze takové množství oleje a pod takovým tlakem, kolik právě daný úkon vyžaduje. Regulace hydraulického průtoku je nezávislá na zátěži (LUDV), což přispívá k plynulé práci a umožňuje strojníkovi provádět několik současných pohybů bez zráty výkonu. K dispozici jsou čtyři nezávislé hydraulického okruhy, takže lze na rýpadlo upnout i složitější příslušenství a udělat z něj skutečně pracovního „univerzála” s rychlou návratností investice. Jednoduché, ale praktické, je řešení, kdy jsou hydraulické válce výložníku a násady umístěny nad samotnou konstrukcí výložníku. Strojník tak má při práci větší manévrovací prostor a zároveň jsou válce lépe chráněny před případným poškozením.
Aby měl strojník dokonalý přehled o stavu a nastavení stroje, má k dispozici tzv. „Schaeff Smart Control”. Na barevném displeji uvnitř kabiny se data zobrazují podobně jako u smartphonů v dlaždicovém zobrazení. Intuitivně lze nastavit celou řadu funkcí – procentuálně ve sloupcovém diagramu lze například navolit hydraulický průtok, a to podle typu upnutého nástroje.
TEREX TW110
Jedenáctitunové kolové rýpadlo TEREX TW110, které jsme měli možnost si prohlédnout při stavbě v průmyslové zóně v Lanškrouně, se může pochlubit velkou silou ve zdvihu a současně citlivou hydraulikou, takže lze se strojem provádět i velmi přesnou manipulaci. Rýpadlo je poháněno motorem třídy EU stupeň IV / EPA Tier 4 Final. Dodatečná úprava spalin omezuje produkci škodlivin až o 90 %, stejně jako oxidů dusíku (NOx), uhlovodíku (HC) a jemného prachu. Z důvodu snížení emisí přišel výrobce s vylepšeným systémem spalování a vstřikování a také s dieselovým oxidačním katalyzátorem (DOC). Motor si vystačí bez DPF filtru pevných částic. Z dalších výhod stroje zmíníme například výkyvnou nápravu v rozsahu 14 stupňů (lepší stabilita), automaticky řízený reverzní ventilátor (úspora paliva), přesné joystickové řízení a optimální rozložení hmotnosti (motor z boku jako protizávaží při práci s vysunutým výložníkem).
— kontakty —
ASbud Česká Republika, s.r.o.
U Kantorka 419, 756 61 Rožnov p. Radh.
E: obchod@asbud.cz T: +420 602 677 617 WWW: https://asbud.cz/