Na českém trhu je nabídka sice omezená zájmem o vozidla s celkovou hmotností do 3,5 tuny (takže velké „americké” pick-upy v nabídce importérů nejsou), na druhou stranu, co je nabízeno v západní Evropě, je k dispozici i tady. Ročně se na našem trhu umístí zhruba 1000 off-road pick-upů, z asi 95 % s pětimístnou čtyřdveřovou karoserií Double Cab, z toho dvě třetiny jsou opravdu využívány jako pracovní nástroj, zbytek pak končí v segmentu vozidel pro volný čas. Tomu také odpovídá zaměření reklamy, kdy je vyzdvihován komfort a pohodlí. Nás zajímají spíše praktické údaje hovořící o průchodnosti terénem, užitečné hmotnosti a možnosti připojení bržděného přívěsu, u některých modelů o hmotnosti až 3 500 kg. Pro všechny značky resp. modely platí, že nabízejí ovládání shodné s osobním vozidlem. Na vysoké úrovni je i komfort a dílenské zpracování. Snad jedinou výjimkou v oblasti komfortu je Land Rover Defender.
Pokud jde o jízdní vlastnosti, v podstatě jsou u všech značek obdobné. Vozidla mají pod kapotou vznětový přeplňovaný čtyřválec (výjimka potvrzuje pravidlo, a tak některé značky nabízejí i pětiválec nebo šestiválec). Dále vozidla s délkou přes 5 metrů mají značný poloměr zatáčení. Podvozek je většinou „naladěn” pracovně, takže jízda s prázdným pick-upem, kdy je zadní trvale poháněná náprava nezatížena, je poněkud „uskákaná”. Zvláště pak v zimních měsících na kluzkém povrchu je vozidlo značně přetáčivé. Ale obvykle stačí zatížit zadní nápravu nákladem o hmotnosti cca 100 kg. Odpružení „zvláční” a zadní náprava přestane na nerovnostech odskakovat. Co se týká nástaveb, základní korba typu pick-up bývá doplněna krycí rovnou nepromokavou plachtou nebo roletou. Velké množství v Česku provozovaných vozidel má pevnou laminátovou nástavbu hard-top upravenou pro přepravu náhradních dílů a nářadí (několik desítek takových pick-upů jezdí v povrchových dolech či u mobilních operátorů). Stejnou nástavbu najdeme ale i u vozidel provozovaných policií. Ve službách pražského dopravního podniku jezdí několik Fordů Ranger s touto úpravou. Několik pick-upů najdeme i u pražské záchranné služby. Speciální nástavbu mají pick-upy pro hasičské sbory. I takovýchto speciálů je na našich silnicích k vidění pár desítek. Prodáno bylo i několik vozidel s jednoduchou dvoumístnou kabinou a se sklápěcí nástavbou. Zajímavá je i Mitsubishi L200 s vysokou Hermo skříňovou nástavbou na přepravu potravin. Jedná se ale o nová vozidla, ojetá a individuálně dovezená ze zahraničí. U nás jich jezdí také dost. Co zatím není v Česku – ani v horských oblastech – příliš využíváno, je možnost namontovat na upravený přední nárazník pick-upu radlici na odhrnování sněhu. To je v zahraničí běžné a nejen v Alpách.
V následujícím přehledu uvádím maximální užitečnou hmotnost určitých modelů a motorizací.
Pokud jde o terénní parametry, tj. světlou výšku, přední/zadní či přechodový úhel, liší se jen velmi málo. Výjimkou je Land Rover Defender. Zároveň pro všechny modely platí, že na předních sedadlech je dostatek místa i solidní komfort. V druhé řadě je sice také prostoru dostatek, až pro tři cestující, ovšem opěradlo je pro dlouhé cesty nepohodlené, jelikož je ve strmé poloze.
Ford Ranger
Ford Ranger s karoserií pick-up je na českém trhu opravdu dlouho. Absolvoval také několik faceliftů a nyní je k dispozici v modernizovaném provedení. Ranger je k dispozici se znakem náprav 4×2 (pohon kol pouze zadní nápravy) nebo 4×4. Na výběr jsou tři typy karoserie – krátká dvoumístná Single Cab, prodloužená 2+2 Super Cab a plně čtyřdvéřová pětimístná Double Cab, vždy s nástavbou pick-up. Navíc je možno objednat i samostatné šasi pro nástavbu využívající rámové konstrukce podvozku, vždy s rozvorem 3 220 mm. Celková/užitečná hmotnost pak činí 2925/1000 kg (Double Cab) až 3 200/2 052 kg (Single Cab), rozměry nákladového prostoru 1 549 × 1 590 mm až 2 317 × 1 590 mm. K pohonu je využíván u základních verzí provozně úsporný přeplňovaný vznětový čtyřválec Duratorq TDCI 2.2 l poskytující výkon 110 kW/375 Nm a nebo přeplňovaný vznětový pětiválec Duratorq TDCi o objemu 3,2 l a výkonu 147 kW/470 Nm. Také převodovku lze volit buď samočinnou šestistupňovou, nebo pětistupňovou či šestistupňovou s přímým řazením. Nechybí závěr diferenciálu, elektronická kontrola jízdy ve strmých klesáních, elektronická stabilizace stopy při jízdě s přívěsem (brzděný o hmotnosti až 3350 kg!).
ISUZU D-Max
D-Max je na evropském trhu již mnoho let stálicí v segmentu off-roadů, u nás je stále ještě relativní novinkou. Nabízí podobně jako konkurenční typy tři karosářské provedení – dvoumístný Single Cab s ložnou plochou o rozměrech 2 270 × 1 350 mm, prodloužený dvoudveřový Space Cab s ložnou plochou 1 795 × 1 460 mm a dvojicí zadních nouzových sedadel a čtyřdvéřový pětimístný Double Cab s korbou formátu 1380 × 1460 mm. Single Cab lze volit buď s pohonem 4×2 nebo 4×4, ostatní verze jsou nabízeny výhradně v provedení 4×4. Isuzu D-Max je vybavován přeplňovaným vznětovým čtyřválcem o objemu 2,5 l a výkonu 120 kW/400 Nm. Převodovky jsou šestistupňové s přímým řazením, nebo pětistupňová samočinná. Ovládání pohonu předních kol a sestupný převod je tlačítky na středovém panelu. Velmi dobře vypadající vůz nabízí dostatečný komfort, skvělé jízdní vlastnosti, výtečnou pružnost a výkon pohonné jednotky. D-Max se může chlubit užitečnou hmotností až 1 011 kg a bržděný přívěs lze připojit o celkové hmotnosti 3 000 kg.
Land Rover Defender 90/110/130
Jedno z mála skutečných čistě terénních vozidel na našem trhu je legendární Defender (pravděpodobně v roce 2015 bude vyráběn naposledy). Ukázkově čistá konstrukce s žebřinovým rámem, třemi rozvory tuhých náprav 90, 110 a 130 (palců), vznětovým motorem a příkladně řešenou kubickou karoserií má stále široký okruh příznivců. Volit lze provedení Wagon, Hard Top, Soft Top, Pick-Up, High Capacity Pick-Up, Double Cab Pick-Up, Chassis Cab a Double Chassis Cab. Karoserie vyniká opláštěním panele z lehké slitiny mimořádně odolným proti korozi a s nekonečnou životností. Základní rozvor nabízí dvoumístný pick-up Defender 90, u středního rozvoru 110 je k dispozici i karoserie Double Cab pick-Up pro pět cestujících a více než 800 kg nákladu na nevelké valníkové korbě. Hnacím agregátem je kapalinou chlazený přeplňovaný vznětový řadový čtyřválec s 2.2 l, s výkonem 90 kW/360 Nm. Montována je přímo řazená šestistupňová převodovka. Trvale poháněná jsou všechna čtyři kola, k dispozici je sestupný převod (redukce, a uzávěrka mezinápravového diferenciálu – vše ovládané pákami u sedadla řidiče). To, co Defender ztrácí ve srovnání s konkurencí při jízdě na silnici, dokáže nahradit při odbočení do terénu.
V žádném případě ale nelze hovořit o komfortu v kabině či dostatku prostoru za volantem.
Mitsubishi L200
„Dvoustovka” je mateřskou firmou poněkud opomíjena, pokud jde o modernizaci, a není hýčkána ani na českém trhu. A přitom je model L 200 plně srovnatelný s konkurencí. Lze volit tři základní verze karoserie – krátkou Single Cab, prodlouženou Club Cab a čtyřdvéřovou pětimístnou komfortní Double Cab. Vzhledem k rámovému podvozku je k dispozici také šasi určené pro dodatečnou instalaci nesériové nástavby. Mitsubishi nabízí, a nejen u Double Cab, dvě varianty hnacího ústrojí.
V obou případech jde o přeplňovaný vznětový čtyřválec, který poskytuje největší výkon 100 kW/314 Nm (příplatkový tovární digitální tuning řídicí jednotky Rallitronic zvýší výkon o 23 kW) nebo 131 kW/400 Nm. Další zajímavostí je systém pohonu všech kol. Zatímco konkurence se drží koncepce pohonu 4×4 bez mezinápravového diferenciálu a na dobrém povrchu lze využít pouze pohonu zadních kol, hnací řetězec L200 umí nabídnout kromě tohoto základu i inteligentnější řešení Super Select. Mezinápravový diferenciál samozřejmě disponuje závěrem, diferenciál zadní nápravy má pak zase zvýšenou svornost. Užitečná hmotnost je až 1 000 kg, hmotnost bržděného přívěsu 2 700 kg.
Nissan Navara
Nissan měl i na českém trhu v nabídce čistě pracovní terénní pick-up NP 300. Nyní se nabídka zúžila pouze na model Navara, který mírně balancuje na hraně mezi kategorií čistě užitkových automobilů a těžších SUV. Navara má klasický rámový podvozek, k dispozici je motor 2.5 dCi o výkonu 106 kW/350 Nm resp. 140 kW/450 Nm. V nabídce je jak přímo řazená, tak i samočinná převodovka. Ovšem lze také zvolit motor o zdvihovém objemu 3.0 l, který má výkon 170 kW/550 Nm a je spojen výhradně se sedmistupňovou samočinnou převodovkou. Výběr karoserií je zúžen na King Cab a Double Cab. Užitečná hmotnost je až 910 kg, připojit lze bržděný přívěs o hmotnosti až 3 000 kg.
Toyota Hilux
Toyota má ve svém výrobním programu v podstatě dva pick-upy s off-road „charakterem”. Jednak je to legendární Land Cruiser řady J7 (HZJ79 pick-up, znáte ze zpravodajských relací jak ze Středního východu, tak i z Afriky. Na korbě má většinou namontován velkorážní kulomet nebo bazuku), s užitečnou hmotností až 1 100 kg, resp. s možností připojit bržděný přívěs o hmotnosti až 3 500 kg. Toto vozidlo ale není v nabídce importéra, nicméně individuální dovoz možný je. Druhým, neméně legendárním pick-upem je model Hilux, který v Evropě zabírá 25 % tržního podílu. Je k dispozici ve třech variantách – krátké dvoudvéřové Single Cab, prodloužené Extra Cab a čtyřdveřové Double Cab, se znakem náprav 4×2 nebo 4×4. Pohonu slouží přeplňované vznětové čtyřválce 2.5 D-4D s výkonem 106 kW/325 Nm nebo větší agregát 3.0 D-4D s výkonem 126 kW/360 Nm.
Převodovku lze zvolit buď pětistupňovou s přímým řazením, nebo samočinnou pětistupňovou. K dispozici je sestupný převod (redukce) a závěr diferenciálu, nebo diferenciál s omezenou svorností. Užitečná hmotnost činí až 815 kg a táhnout lze brzděný přívěs o hmotnosti 2 250 kg. Na českých silnicích ale můžete potkat i několik velkých (co do rozměru) „amerických” pick-upů Tundra se zážehovým velkoobjemovým motorem, s celkovou hmotností 3 500 kg. Pořídila si ji např. i pražská záchranná služba.
Volkswagen Amarok
Německá automobilka nabízí jednak pick-up (spíše valník) s jednoduchou nebo Double Cab budkou na podvozku Transporteru, a to i s pohonem 4Motion. Nedávno ale vstoupila velmi razantně i do segmentu off-road pick-upů, a to s modelem Amarok a tvrdě „šlape konkurenci na paty”. Nabízí dvě varianty pohonu 4×4. Jednak silniční „pro volný čas”, a nebo pracovní do těžkého terénu. Amarok v terénu vyniká díky volitelnému pohonu 4×4, funkci „Off-road” a speciálně programovanému ESP. Převodovka je k dispozici šestistupňová s přímým řazením nebo samočinná.
Hnací agregát lze volit ze dvou přeplňovaných vznětových čtyřválců pohánějících kola zadní nápravy – buď progresivní 2.0 TDI o výkonu 103 kW/340 Nm, nebo mimořádně pružný 2.0 BiTDI s výkonem 132 kW/400 Nm. Největší užitečná hmotnost činí až 1 147 kg, připojit lze bržděný přívěs o hmotnosti až 2 800 kg.