Náročný přepravní úkol
Dosud nejsilnější lana na světě pro lanové dráhy byla vyrobena firmou Fatzer AG Wire Ropes Romanshorn ve Švýcarsku. Odtud bylo nutné přepravit tato ocelová lana trasou delší než 200 km do místa určení. Jejich impozantní rozměry vyžadovaly od subjektů zodpovědných za projekt – Feldmann Pneukran + Transport AG – vývoj samostatného řešení pro přepravní konfiguraci. „Nejprve jsme nechali zhotovit speciální cívky (tzv. kabelové bubny) tak, aby přeprava mohla být uskutečněna po dálnici,” informuje Marcel Guilbert, oblastní vedoucí přepravy Feldmann AG. „Z důvodu vysoké hmotnosti jsme lano rozdělili při každé ze čtyř jízd po jedné cívce na dvě vozidla, která musela jet po celou dobu cesty spojená těsně za sebou. Při celkové délce více než 54 m to byl v některých úsecích trasy velmi náročný přepravní úkol.”
Cívka vpředu byla projektována pro průměr 4,5 m, protože na místě určení při závěrečné montáži bude muset na ní být celé ocelové lano navinuto. Aby mohla být cívka přepravována podle dopravních předpisů při celkové výšce 4,3 m, vyvinuli odborníci pro přepravu v prvním kroku zařízení pro převoz horního segmentu cívky po silnicích. Ve druhém kroku vykonal tým z firmy Feldmann společně s konstrukčními inženýry z firmy Goldhofer skutečnou pionýrskou práci a vyvinuli první „cívkové lože” na světě s nosností 100 t.
Marcel Guilbert říká: „Konstrukce lože byla mojí myšlenkou a ve spolupráci s fou. Goldhofer byla optimálně přeměněna na skutečnost. Skutečně jedinečný projekt, který dříve určitě ještě nikdy nebyl uskutečněn.” Pro jízdní konfiguraci první soupravy včetně bagrové cívky se tým fy. Feldmann rozhodl pro moduly Goldhofer STHP/ET 4+7. Vozidlo je samo považováno mezi těžkotonážními moduly jako extrémně zatížitelné a je používáno hlavně na dlouhých trasách. Zatížení osvědčených výkyvných náprav Goldhofer je u těchto modulů až 23 t. Přepravou menší cívky na vozidle vzadu byla pověřena firma Wipfli Transporte. Poté, co byla lana úměrně rozdělena na obě přepravní kombinace, začala první část jízdy, která vedla ze Švýcarska přes Lichtenštejnsko a Rakousko do Německa.
Úspěch od začátku až do konce
„Od začátku až do cíle jsme museli zvládnout různá dopravní specifika, což při celkové délce přepravy přes 54 m nebylo vždy zcela bezproblémové. Plně se zde osvědčilo hydraulické vyrovnávání náprav THP/ET, které pracovalo bezchybně. V Schaan (Lichtenštejnsko) projížděla pak souprava středem obce. Bylo nezbytné tam demontovat některá dopravní značení,” řekl Marcel Guilbert. Poslední úsek trasy nachystal ještě stoupání více než 14 procent. Navzdory mokré vozovce to přepravní konvoj s celkovou hmotností 252 t bez problémů zvládl a konečně mohl dopravit první lano bez problémů na místo určení. Také další tři přepravy proběhly hladce. Marcel Guilbert dodává: „Jsme hrdí, že jsme pro tuto přepravu spolu s firmou Goldhofer vyvinuli zcela nové řešení. Znalci našeho oboru byli značně překvapeni, když ti <0x201A>malí' Švýcaři přišli s takovým nápadem. Při zpětném pohledu musím říci: Skvělá věc, rozhodl bych se takto ihned znovu.”
•
Článek spolu s fotografiemi redakci poskytl Jaroslav Honzík z Chrudimské společnosti VLADYKA, s.r.o.