Svou zkušenost popisuje jeden ze zákazníků Hydraulikservis I (dále jen HS1), manažer provozu společnosti Basalt, Tomáš Hrdina. K rozhovoru jsme přizvali také Jiřího Trnku, jednoho z jednatelů společnosti HS1 a člověka, který má v této branži letité zkušenosti. Rozhovor jsme uskutečnili v kamenolomu společnosti Basalt v Měrunicích.
Jaké byly začátky spolupráce s firmou Basalt?
Jiří Trnka (JT) S panem Hrdinou jsme se potkali kdysi na nějaké akci. Když jsem pak převzal a zkonsolidoval HS1, tak asi po roce, až jsem si byl jistý, že máme co nabídnout, jsem jej oslovil s pozváním na schůzku.
Tomáš Hrdina (TH) Ano, chtěli jsme tehdy po Hydraulikservisu nějakou ucelenou nabídku na servis staršího stroje. Bylo to v době, kdy ceny autorizovaných servisů neskutečně stouply, a tak jsem je oslovil, jestli by mi nenabídli nějakou levnější variantu. A ono se ukázalo, že to jde, takže jsme tu spolupráci postupně rozšířili.
A jaké jsou tedy vztahy s HS1 dnes?
(TH) Dnes u nich běžně poptáváme opravy i velkých strojů (100tunové těžební rýpadlo, 32tunový kolový nakladač apod. – pozn. redakce) a u starších strojů po záruce necháváme dělat v HS1 pravidelný servis. Funguje to, osvědčilo se to a není důvod na naší spolupráci cokoliv měnit.
Vzpomenete si, jakou vůbec první opravu pro Basalt jste dělali?
(JT) Byla to banalita, ale šlo o čas. V zimě v mrazech se na velkém těžebním rýpadle rozbil ventil topení. V autorizovaném servisu dali termín návštěvy mechanika čtrnáct dní, tak jsem vzal montérky a přes víkend jsem to v lomu alespoň provizorně spravil. Díl jsme objednali a pak se to opravilo komplet načisto. Funguje to dodnes. Zachránili jsme tak zákazníkovi dva týdny provozu.
(TH) Ano, a pak jste spravovali topení ještě u kolového nakladače. Původní kalkulace opravy byla asi 74 000 Kč, Hydraulikservis to spravil za zhruba desetinu toho.
Společnosti BASALT CZ s.r.o. a BASALT s.r.o. jsou dceřiné firmy zahraniční společnosti BAG se sídlem v Linci nad Rýnem. Společnosti se zabývají těžbou a zpracováním přírodního kamene na provozovnách Všechlapy, Libá, Měrunice, Tisová a Trnčí. Dobývaným nerostem jsou magmatické a metamorfované horniny (čedič, amfibolit, spilit) a hlavními produkty jsou drtě, štěrkodrtě a štěrky pro stavební účely a kolejovou dopravu. Více informací naleznete na www.basalt.cz.
Podobné historky s některými autorizovanými servisy slýcháme čím dál častěji. Čím to? Je to tím, že nejsou lidi?
(JT) Je to spíš přístupem, ne lidmi. Ve velkých servisních centrech je spousta šikovných lidí, problém je s jejich motivací. Než něco opravit, radši jdou cestou výměny všech komponentů, nebo někdy i celého soustrojí. V manuálech výrobce je přitom podrobný popis toho, co se ještě může spravit a co už je nutné vyměnit. Ve velkých servisech ale radši rovnou alibisticky vymění všechno, včetně dílů, které se ještě dle manuálu měnit nemusí. A ještě tím někdy podmiňují záruku.
(TH) Já jako vedoucí provozu mám přeci motivaci zkusit ušetřit firmě nějaké peníze, a pokud mám na jedné straně opravu za dejme tomu 200 tisíc a jako alternativu k tomu výměnu komponentů i s prací za milion, pořád se vyplatí to risknout a zkusit opravu. Jde o to, nebát se a nespoléhat pouze na jednoho generálního dodavatele.
Ale taková oprava se nemusí vždy povést, co pak? Nevynulují se pak ty rozdíly mezi autorizovaným servisem a menší servisní firmou?
(JT) Samozřejmě, nikdo není neomylný, ale vždycky je to o tom, jak se k problému postavíte. My rozhodně nestrkáme před problémy hlavu do písku a případné nedostatky operativně řešíme. Například na jedné výměně komponentu u kardanové hřídele nám dodali úplně jiné šrouby. Hned, jak jsme to zjistili, jsme expresně objednali nové a obratem je vyměnili. Pak se samozřejmě někdy stane, že k nějaké opravě potřebujete díly z více míst, takže se čeká, až dorazí najednou a pak se teprve pustíme do opravy. Ale i takové prodlení v řádech dnů se pořád zákazníkovi finančně vyplatí. Vždy je to samozřejmě na dohodě. Říkám zákazníkovi na rovinu: opravíme to, bude to stát tolik a tolik, tolik z toho budou stát díly, dodací lhůty dílů jsou takové a takové. Některé velké servisy ani svým zákazníkům žádné alternativy nedávají.
Pane Hrdino, nemáte strach z toho, že někdy se zkrátka taková oprava prodraží a že by možná bylo bývalo výhodnější nechat vyměnit všechny díly dle doporučení oficiálního servisu?
(TH) Je to samozřejmě neustálé balancování, ale řeknu vám příklad. Nesouvisí to sice přímo s HS1, ale dobře to ukazuje tu problematiku. Už je to dávno. Asi dva měsíce po tom, co jsem se stal vedoucím provozu, se nám v jednom lomu rozbil velký čelisťový drtič, konkrétně se rozlomil takový ten nos vepředu. Oficiální řešení znělo: rozebrat, naložit na loď, dopravit do Anglie a tam uvidíme. Počítejte každopádně s odstávkou tři měsíce a opravou snad kolem milionu korun. Tak jsem tady ve vedlejší vesnici oslovil zkušeného mechanika ze staré školy, který na to naběhl se svou partou. Během pár dní vyvařili nos nový, vybrousili ho a drtič zprovoznili. Stálo to tehdy asi sedmdesát tisíc. Byl jsem pak po opravě několik měsíců nervózní, jestli to vydrží, ale ten nos je tam dodnes...
Pokud je dlouhodobý přístup autorizovaných servisů neopravovat, ale vyměňovat hned za nové díly, pak se to musí přeci za nějaký čas zákonitě projevit na úbytku jejich zákazníků, nemám pravdu?
(JT) Ano, ale pak je tu velká část firem, kterým to takhle z nějakých důvodů vyhovuje. Je to o nějakých osobních vazbách. Vidím to na některých tendrech, kam se HS1 hlásí. Když je potřeba, aby to vyhrál jeden konkrétní dodavatel, vymyslí se jako podmínka třeba nějaký absurdní, téměř neznámý certifikát, který má u nás jen jedna firma. No a jsme doma. Takže ano, v ideálním světě by to fungovalo, jak říkáte, konkurence by velké dodavatele tlačila k inovacím a nějakému lepšímu pro zákaznickému přístupu. My ale v ideálním světě nežijeme.
O Hydraulikservis I
Škála servisních činností, poskytovaných firmou Hydraulikservis I, zahrnuje snad vše, s čím se majitel stavebního stroje může potýkat. Základem je polní (výjezdový) servis, který zajišťuje 14 mechaniků po celé České republice. K dispozici je 9 plně vybavených servisních automobilů a dodávek. Aby se maximálně zkrátily dojezdové časy, protože ty jsou samozřejmě vedle ceny druhým rozhodujícím faktorem, je tato služba zajišťována z několika výjezdových míst (Most, Beroun, Olomouc, Ostrava). Logistika má stejně propracovaný dispečink jako leckteré mnohem větší firmy.
Druhým pilířem je dílenský servis. V HS1 jsou schopni realizovat i velké generální opravy a repase. Další činnost firmy spočívá v prodeji náhradních dílů ke všem běžně známým značkám strojů, včetně olejů a maziv. Na webu www.hs1.cz je k dispozici katalogový e-shop se stovkami položek.
Společnost je rovněž přímým prodejcem stavebních strojů Hydrema v České republice. Spolupráce s dánským výrobcem byla uzavřena na veletrhu Bauma v loňském roce. Kromě prodeje HS1 zajišťuje také servisní služby a prodej náhradních dílů k těmto strojům. Stroje Hydrema se vyznačují vysokou spolehlivostí, nadstandardními pracovními výkony a výbavou.
Pojďme zpátky k servisu a opravám, jaké typy oprav pro vás HS1 realizovala?
(TH) Na našich kloubových dumperech to byla například oprava přední nápravy, kde jsme evidovali nadměrný otěr, na čelním nakladači nám dělali celou generální opravu nápravy. V nejbližší době nás čeká repase převodovky na nakladači, kde je jedna spojka na hraně servisního limitu. Převodovku necháme rozebrat, zkontrolovat komponenty, hlavně spojky, ložiska a těsnění a co bude potřeba, tak se vymění. I tuto zakázku bude pro nás dělat Hydraulikservis. Očekáváme, že prodloužíme životnost staršího komponentu a ušetříme náklady za rozsáhlou generálku převodovky.