Renomag.cz - Díly náhradní pro stavební stroje
Dnes je 22.11. – svátek slaví Cecílie

Společnost Hydraulikservis I rozšiřuje portfolio o stroje Hydrema

Zveřejněno: 27. 2. 2023

Stavební stroje dánského výrobce Hydrema jsou u našich čtenářů oblíbeným tématem a přestože se na tuzemském trhu stále řadí k poněkud exotickým značkám, mají mezi strojníky výbornou pověst. Výrobní řada Hydrema zahrnuje kolová rýpadla, rýpadlo-nakladače a kolové dumpery, přičemž specialitu tvoří dvoucestné stroje: dumpery a kolová rýpadla. Čerstvě dánská značka Hydrema rozšířila nabídku společnosti Hydraulikservis I. U této příležitosti si podrobněji představíme některé bestsellery a zajímavosti od tohoto výrobce.

Kolové rýpadlo Hydrema MX16 G.

Firma Hydraulikservis I, působící po celé České republice, se v oblasti servisu a oprav může opřít o více než dvacetileté zkušenosti. I proto si troufne na řadu složitých oprav, ať už v terénu, nebo ve vlastních dílnách. Ve vydání Stavební techniky číslo 6/2022 jsme například psali o generální opravě kolového nakladače Caterpillar 972G, která v těchto dnech finišuje v dílnách v Bohuňovicích. Nyní tato úspěšná firma zařadila do portfolia činností prodej a servis stavebních strojů Hydrema.

Kolová rýpadla MX-G jsou ve výkonech těžko dostižitelná

Kompaktní kolová rýpadla, určená do zastavěných oblastí: tak popisuje Hydrema ve svých materiálech oblíbenou řadu kolových bagrů MX G. Čtyři modely, odstupňované dle provozní hmotnosti (od 16 do 20,1 tuny), ve skutečnosti nabízejí mnohem širší uplatnění než pouze při klasické „zemařině” uprostřed měst. Dominantním prvkem je nízko posazená záď stroje (45 centimetrů nad úrovní kol) s nulovým přesahem. Poloměr otáčení ramene je díky speciální geometrii velmi krátký, což strojníkovi umožňuje bezpečně pracovat například podél zdí, v úzkých uličkách nebo vymezených prostorech, jako jsou silniční jízdní pruhy. Konstrukce celého ramene navíc přispívá k nadstandardním parametrům, jako je dosah (až 9,32 metru), maximální hloubka kopání nebo maximální výška pro vysypávání. Provozovatel může vybírat ze tří provedení násad (s délkou 2, 2,5 a 3 metry). Rovněž zvedací kapacita (až 8 tun) patří k nejlepším v této třídě strojů.

Hydrema MX 17G (r. v. 2021–2023) – technické parametry
Hydrema MX 17G (r. v. 2021–2023) – technické parametry

Srdcem stroje je motor Cummins B4.5 s více než slušným výkonem 129 kW. Motor splňuje emisní normy Stage V, přičemž zařízení pro dodatečnou úpravu výfukových plynů umístili konstruktéři do jedné schránky, takže jeho údržba je rychlá a snadná. Poháněna jsou všechna čtyři kola, pojezd je hydrostatický; řazení (PowerShift) nabízí dva módy pro pojezd (silnice/terén).

Celkem 175 koňských sil je dostatečným „dopingem” pro hydraulický systém stroje. Ten tvoří dvojice nezávislých elektronicky řízených hydraulických čerpadel se sdruženým maximálním průtokem přesahujícím 407 l/min. (80 % směřuje do pracovního okruhu, zbývajících 20 % slouží k pohonu otoče). Rýpadla MX-G mají dostatečný výkon i pro ty nejnáročnější úkony, jako je zvedání a přemísťování těžkých břemen (betonové stavební prvky, kanalizační skruže, traverzy apod.) nebo práce s velkými hydraulicky poháněnými přídavnými zařízeními. Na internetu dokonce kolují zajímavá videa, jak si „kolovky” Hydrema poradí například se sacím zařízením TinBinTC2 (funguje na principu sacího bagru, video pod odstavcem) či s velkými rotačními sekačkami. Za zmínku stojí i systém brzdění otoče. Horní nástavba se u Hydremy pohybuje plynule, a to dokonce i při práci ve svahu (v náklonu). Na tom mají zásluhu standardně dodávané úhlové snímače, měřící příčný a podélný sklon stroje, a zabudovaný software, který údaje vyhodnocuje.

Praktická a velkorysá kabina

Vnitřek kabiny se vyznačuje nezaměnitelnými rysy typickými pro tuto značku. Překvapeni jsme celkovou prosvětleností, danou velkými skly, úzkými sloupky a rovněž velkorysým střešním oknem. Sloupek volantu je subtilní, takže ani lidé většího vzrůstu nebudou mít problém s prostorem pro kolena. Barevný 10palcový displej je umístěn na boční konzoli po pravé straně; ovládat ho lze buď dotykem, nebo pomocí otočného ovladače v loketní opěrce. Ta je zespoda vybavena multijoystickem pro nastavení výšky, délky, a dokonce úhlu vůči sedačce. Sedačky v Hydremě jsou nastavitelné ve všech směrech, podélně odpružené a s účinnou ventilací. Úsporné plastové obložení v kabině není na škodu, je tu více místa a strojník má subjektivně pocit většího kontaktu s děním venku. Joysticky jsou poměrně masivní, dobře tvarované a s praktickým držákem zápěstí, který uleví rukám při dlouhé směně. Perfektní pro práci s naklápěcími rotátory je možnost nastavit citlivost a funkce válečků na joysticku. Rýpadla mají ve standardu zadní kameru, volitelně je k dispozici kamerový systém s ptačí perspektivou (360°).

Hydrema vyrábí též dvoucestná kolová rýpadla. Na fotografii dvojice strojů při údržbě porostů podél tratě.
Hydrema vyrábí též dvoucestná kolová rýpadla. Na fotografii dvojice strojů při údržbě porostů podél tratě.

Další vychytávky a volitelná výbava

Pojďme se ale podívat na některá další specifika kolových rýpadel řady MX G. Přístup k motoru, filtrům a chladiči je na pravém boku, ke všem komponentům se lze dostat ze země. Motorová kapota se otevírá netradičně pomocí tlačítka na zádi stroje. Rýpadla jsou vybavena inteligentním vypínačem baterie. Po vytažení klíčku ze zapalování a opuštění kabiny se automaticky vypnou všechny elektronické systémy; naopak nasedne-li ráno obsluha do stroje, elektronika se znovu sama aktivuje. Pro lepší přístup k nádržím na naftu a AdBlue v horní části nástavby namontoval výrobce na levý bok stroje vysouvací žebřík. Strojník tak nemusí stoupat na blatníky nebo se naklánět ze schůdků do kabiny.

Rýpadla lze dovybavit širokou škálou volitelného příslušenství, jako je například výkonné tankovací čerpadlo na naftu, automatické centrální mazání, tažná zařízení pro brzděné přívěsy nebo tiltrotátory engcon s plně automatickým rychloupínacím systémem (EC-Oil), který umožňuje připojit přídavné zařízení přímo z kabiny.

Dvoucestný kloubový dumper

Konstrukční vyspělost Hydremy nejlépe vynikne u speciálních strojů. Těmi jsou dvoucestné stavební stroje pro kombinovaný provoz na silnici a železnici, z nichž si přiblížíme 10tunový kloubový dumper Hydrema 912GS Rail. Hydraulicky výsuvné kolejové moduly dumperu jsou vybaveny koly o průměru 450 milimetrů (vepředu) a 550 milimetrů (vzadu). Kolejová kola jsou brzděná (provozní a parkovací brzda) – v jejich nábojích jsou uloženy kotoučové brzdy. Pokud je stroj využíván na klasických komunikacích, lze obě kolejové osy demontovat (pomocí šroubů a hydraulických rychlospojek). Pro práci na trati je uzpůsobena korba s trojúhelníkovými bočními profily s možností 180° otáčení. To se výborně hodí například při vysypávání štěrku podél tratí. Do původní polohy lze korbu vrátit stisknutím tlačítka v kabině. Maximální výšku korby při vyklápění lze jednoduše aretovat pomocí dvojice ocelových lan (do vzdálenosti 4,3 nebo 4,5 metru) – tím se zabrání případnému kontaktu korby s trolejovým vedením.

Dvoucestný kloubový dumper od Hydremy si získal důvěru napříč celou Evropou.
Dvoucestný kloubový dumper od Hydremy si získal důvěru napříč celou Evropou.

Stroj nabízí dva provozní režimy pro práci na železnici: ve zvýšeném režimu jsou obě pneumatiky ve vzduchu (vzdálenost od kolejnice je 125 milimetrů) a pohon zajišťuje válec, jenž je z jedné strany přitlačován na zadní pneumatiku a ve spodní části přenáší pomocí drážek trakci na kolejovou osu. V nízkém režimu je trakce zajišťována přímo pneumatikami posazenými na koleje. Pro optimální rozložení zátěže v tomto režimu je poloha kolejových os řízena speciálními senzory. Nasazování stroje na koleje usnadňuje kloubový systém řízení (přesnější polohování stroje do pozice) a integrované kamery vepředu a vzadu, které při spouštění kolejových os na koleje přenášejí obraz obsluze do kabiny. Oproti konvenčním strojům jsou v kabině dva monitory nad sebou (pro sledování okolí a pro sledování pozice kolejových os). Při provozu na kolejích je důležitá stabilita stroje. Proto je dumper standardně vybaven automatickým hydraulicky ovládaným uzávěrem kloubového řízení. Zámek se aktivuje z kabiny pomocí tlačítka.

Důvěru si tento dumper od Hydremy získal napříč celou Evropou a v jeho možnosti věří i Jiří Trnka, jednatel společnosti Hydraulikservis I: „Myslím si, že tržní potenciál tohoto dvoucestného dumperu může být zajímavý. Zachovává si všechny vlastnosti typické pro značku Hydrema, jako je výkonnost, produktivita nebo bohatá výbava, a přitom ho lze používat jak na klasických stavbách, tak při různých drážních projektech.

Vybíráme z ostatních strojů

Důležité postavení ve výrobním programu zaujímají dumpery. Vyrábějí se dva typy: ty kompaktní si poradí i v omezeném prostoru, mají stabilní podvozek a využít je lze i v těžším terénu. Hodí se například pro práci na stavbách nebo při výstavbě silnic. Druhou kategorii představují terénní sklápěče. Ty jsou robustnější, a uplatní se tak při zemních pracích, nejlépe jim svědčí měkké a blátivé terény. Kategorie kompaktních dum perů je zastoupena modely 707G a 707G Power+ a většími 912G, 912GS a 912HM.

Kloubový dumper Hydrema 707G má korbu s otáčením o 180°. Na fotografii si lze všimnout bohatého prosklení kabiny a čelního skla protaženého směrem dolů.
Kloubový dumper Hydrema 707G má korbu s otáčením o 180°. Na fotografii si lze všimnout bohatého prosklení kabiny a čelního skla protaženého směrem dolů.

Rýpadlo-nakladače

Traktorbagry patří obzvláště u nás k oblíbeným kategoriím strojů. Hydrema nabízí čtyři základní modely rýpadlo-nakladačů – 906G, 908G, 926G a 928G. Společným znakem všech typů jsou extra tiché kabiny (66 dB), nadstandardní výbava a bezkonkurenční pracovní dosahy.

Společným znakem rýpadlo-nakladačů Hydrema jsou extra tiché kabiny,
nadstandardní výbava a bezkonkurenční pracovní dosahy.
Společným znakem rýpadlo-nakladačů Hydrema jsou extra tiché kabiny, nadstandardní výbava a bezkonkurenční pracovní dosahy.

Více o damprech a rýpadlo-nakladačích jsme psali v článku Po stopách méně známých značek: Dánské dobrodružství má jméno Hydrema vydaném v čísle 4/2021. V Hydraulikservis I nám též přislíbili podrobnou reportáž z provozu traktorbagru, jakmile dovezou první stroje do Čech.

Pro více informací o nabídce strojů, možnostech financování, dodacích lhůtách, záruce a poskytovaném servisu se neváhejte obrátit na zástupce společnosti Hydraulikservis I na uvedeném kontaktu.

Autor: Jan Rybář
Foto: Hydrema
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.

Přečtěte si také

 

Nové

Kvalita v zeleném se stoletou tradicí. To je demoliční příslušenství Montabert

Zveřejněno 12.11. V České republice funguje nové zastoupení pro silnou značku v oblasti příslušenství. Je jím Montabert, francouzský výrobce s dlouhou tradicí, který se v roce 1968 uvedl na evropském trhu s prvním plně hydraulickým bouracím kladivem. Kladiva jsou… celý příspěvek

Velký test rýpadel Sunward. Hodnotí stavitel, který na bagry přesedlal z mixážních pultů

Zveřejněno 6.11. Možná už jste o něm ve Stavební technice četli. Michal Vlašic z Havířova je typický český self-made man, který se před pár lety zhlédnul v bagrování, když si z Polska dovezl malý dvoutunový bagřík. Zalíbilo se mu to do té míry, že pověsil slibně… celý příspěvek

Technology Days 2024: Budoucnost stavebnictví je v technologiích a propojené stavbě

Zveřejněno 5.11. Na tuzemské poměry ojedinělá akce proběhla letos v červnu v rámci každoroční CAT Roadshow. Pod názvem Technology Days 2024 se na dvou místech – v Ledčicích a Hrušovanech – uskutečnil dvoudenní odborný seminář na téma digitalizace ve stavebnictví,… celý příspěvek