Renomag.cz - Díly náhradní pro stavební stroje
Dnes je 21.11. – svátek slaví Albert

Kde ostatní končí, nastupuje Hydraulikservis I

Zveřejněno: 22. 4. 2022

Společnost Hydraulikservis I z Bohuňovic u Olomouce naši pravidelní čtenáři pravděpodobně znají. Stále častěji je o ní ale slyšet také mezi většími nebo specializovanými stavebními a demoličními firmami. Hydraulikservis I (dále jen HS1) se na trhu prosazuje díky svému více než 20letému know-how v oblasti oprav a servisu stavebních strojů, přičemž jejich záběr je široký. Opravit tu zvládnou nejmenší minirýpadlo stejně jako 50tunový demoliční bagr. Vedle oprav tu provádějí také komplexní repase strojů a příslušenství; náhradní a údržbové díly, oleje, maziva a veškeré příslušenství si zákazníci objednají v jejich přehledném e-shopu.

Na nakladači Volvo bylo v době redakční návštěvy repasováno rameno.

S redakcí jsme se vypravili do Bohuňovic, kde má HS1 své zázemí, abychom se na vlastní oči přesvědčili, jak tato firma vlastně funguje. Areál, ve kterém HS1 sídlí, se skládá z několika dílenských provozů, z administrativní budovy a volné plochy pro skladování opravené a repasované techniky. Firma zaměstnává stabilně 20 pracovníků, z nichž většina má dlouholetou praxi. Jak již bylo řečeno, tím největším želízkem v ohni společnosti HS1 je její komplexnost.

Ke každému stroji jsme schopni nabídnout téměř vše – od výměny pneumatik či skel přes karosářské, zámečnické nebo jemné práce na soustruhu až po odborné repase, opravy motorů, převodovek, hydraulických čerpadel či elektroinstalací,” říká k rozsahu prováděné činnosti Radek Indra, který je v HS1 vedoucím poprodejních služeb a dočasně také naším průvodcem po areálu firmy. Ona komplexnost je výhodou zejména v porovnání s menšími servisy, které musejí část oprav poptávat subdodavatelsky, případně zákazníky odmítnout.

Servis v terénu

Součástí prováděných činností firmy Hydraulikservis I je i polní (výjezdový) servis působící po celé České republice, který zajišťuje 14 mechaniků. Ti mají k dispozici devět plně vybavených servisních automobilů a dodávek. Aby se maximálně zkrátily dojezdové časy – které jsou samozřejmě vedle ceny druhým rozhodujícím faktorem –, je tento servis zajišťován z několika výjezdových míst (Most, Beroun, Olomouc, Ostrava, Bruntál). Logistika tu má stejně propracovaný dispečink jako v leckterých mnohem větších firmách.

Opravy příslušenství

Důležitou kapitolou jsou opravy a repase příslušenství. V době naší návštěvy bylo v halách několik velkoobjemových lopat, na kterých probíhala repase pouzder. Právě to je jedna ze speciálních a často poptávaných služeb HS1. „Když je železo opotřebované, vyrobíme na soustruhu nové pouzdro na míru, které se vloží do otvoru a ošetří se speciálním antikorozním nástřikem,” popisuje princip této opravy Radek Indra. Vtip je v tom, že z pouzdra se stává klasický opotřebitelný díl, který se při příští opravě jednoduše vytluče ven a nahradí novým. „Tuto službu využívá stále více našich zákazníků, protože jedinou alternativou je kompletní vyvaření a vybroušení celé části lopaty, což je samozřejmě dražší varianta. Toto je vlastně takový preventivní, funkční a levnější zásah,” vysvětluje náš průvodce. Při opravě otvorů pro pouzdra a čepy tu používají horizontální vyvrtávačku s vysokou přesností, která je u těchto typů oprav stěžejní. Vedle lopat a lžic tu dovedou zrenovovat také drapáky, vidle nebo hydraulická kladiva.

Dvojice lopat, u nichž byla repasována pouzdra, čeká na odvoz k zákazníkovi. Hnědočervená barva u otvorů je způsobena speciálním antikorozním nástřikem.
Dvojice lopat, u nichž byla repasována pouzdra, čeká na odvoz k zákazníkovi. Hnědočervená barva u otvorů je způsobena speciálním antikorozním nástřikem.

Pootevřenými vraty se dostáváme do jedné z klíčových částí dílny, kterou ve firmě nazývají mechanická. Vysoký strop a jeřábovací rampa dávají tušit, že se zde opravují opravdu velké stroje. Čtyřiceti ani vícetunové bagry tu nejsou výjimkou. Nejčastěji se zde provádějí generální opravy strojů a příslušenství (například zmíněné výměny pouzder). Součástí mechanické dílny je i špičkově vybavená soustružna.

V HS1 zajišťují polní servis i pro velké stroje. Na fotografii oprava uložení zadní nápravy u zákazníka.
V HS1 zajišťují polní servis i pro velké stroje. Na fotografii oprava uložení zadní nápravy u zákazníka.

Základem každého stroje je fungující hydraulika

V další hale narážíme na rozebrané minirýpadlo Kubota. Parta mechaniků na něm dělá kompletní repasi ramene, výložníku a hydraulické soustavy. Opravy hydrauliky patří rovněž ke klíčovým činnostem firmy HS1. Na hydraulické stolici se rozebírají pístnice, poté přijde na řadu přetěsnění hydraulických válců. „Pro spoustu dílen už to není finančně zajímavé. Dnes vám všude radši nabídnou nový díl, na kterém mají vyšší marži, a zákazníka to vyjde dráž. Naši zaměstnanci ale umějí doslova zázraky,” doplňuje s úsměvem Radek Indra. Spolu s ekonomickým hlediskem hrají ve prospěch této servisní služby také aktuální dlouhé dodací lhůty na hydraulické komponenty. Vedle oprav tu umějí na míru vyrobit rovněž vysokotlaké hydraulické hadice. V této oblasti mají dlouholetou zkušenost. Výhodou je, že mohou zákazníkovi nabídnout kratší dodací lhůty nebo na základě poptávky vyrobit i atypické hadice.

Machři na motory i převodovky

Úzkými dveřmi procházíme na další pracoviště, kterým je motorárna. Její umístění stranou okolního dění má své opodstatnění – tady se odehrávají většinou ty nejnáročnější opravy, při nichž si mechanici nemohou dovolit udělat jedinou chybu. Běžně tu pracují s motory nebo komponenty vážícími více než tunu. V případě celkové repase se motory, převodovky a hydraulická čerpadla demontují doslova do posledního šroubku; potřebné komponenty se vymění nebo opraví a následuje otestování a zpětná montáž. Požaduje-li zákazník výměnu dílu za nový, jsou zde schopni starý díl repasovat a následně jej nabídnout k prodeji. Ostatně v regálech a na paletách kolem leží spousta starších demontovaných dílů, které čekají na svůj nový stroj. „Většina autorizovaných servisů nemá povinnost držet skladem díly na stroje starší pětadvaceti let, protože zkrátka nikdo nepočítal s tím, že by ty mašiny mohly pracovat takhle dlouho,” říká Radek Indra a dodává: „Pokud má zákazník takto starý stroj, jsme schopni sehnat mu nějaký repasovaný díl, buď z našich vlastních zásob nebo od našich partnerů.

Pohled do motorárny HS1. V rámci oprav motorů jsou jednotlivé komponenty zkontrolovány, vyčištěny a případně repasovány.
Pohled do motorárny HS1. V rámci oprav motorů jsou jednotlivé komponenty zkontrolovány, vyčištěny a případně repasovány.

Náhradní díly a provozní kapaliny s přidanou hodnotou

V bohuňovickém areálu sídlí také sklad náhradních dílů, maziv a jiných provozních kapalin. Objednávky se realizují přes e-shop (k dispozici je více než osm tisíc položek a číslo postupně roste) nebo klasicky telefonicky. Díky tomu, že v HS1 používají k řízení logistiky dílů moderní softwarové nástroje, má hlavní skladník o stavu zásob dokonalý přehled a obratem může potvrdit dostupnost či dodací lhůtu daného dílu.

Oleje a provozní náplně jsou nabízeny pod vlastní značkou HS1.
Oleje a provozní náplně jsou nabízeny pod vlastní značkou HS1.

Běžné údržbové díly (filtry, oleje) jsou většinou skladem. Utěšený je také doplňkový sortiment v podobě aditiv, čističů brzd, autokosmetiky a podobně. Součástí skladu je vlastní olejárna; oleje a maziva jsou nabízeny pod vlastní značkou HS1 nebo si tu zákazník může koupit originální balení od výrobce. Škála značek strojů je podobně jako u dílů široká a zahrnuje všechny známé výrobce, jako jsou Volvo, Caterpillar, JCB, Komatsu nebo Liebherr. „Díky tomu, že máme vlastní olejárnu, jsme schopni cenově konkurovat i velkým olejářským firmám a zákazník tak u nás sežene vše pod jednou střechou,” říká Jiří Trnka, jednatel společnost HS1, který své dlouholeté zkušeností získal mimo jiné u oficiálního dealera strojů Caterpillar.

Velkou výhodu našeho e-shopu vidím v tom, že poskytujeme zároveň servis, takže dané oblasti rozumíme a umíme poradit. Nejsme pouhými přeprodejci dílů, což je přidaná hodnota, která je pro zákazníka znatelná,” dodává Jiří Trnka na závěr.

Více informací o činnosti firmy Hydraulikservis I, stejně jako zmíněný e-shop s mazivy a díly, najdete na webové stránce www.hs1.cz.

Autor: Jan Rybář
Foto: Jan Rybář

Tématické tagy

Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.

Přečtěte si také

 

Nové

Kvalita v zeleném se stoletou tradicí. To je demoliční příslušenství Montabert

Zveřejněno 12.11. V České republice funguje nové zastoupení pro silnou značku v oblasti příslušenství. Je jím Montabert, francouzský výrobce s dlouhou tradicí, který se v roce 1968 uvedl na evropském trhu s prvním plně hydraulickým bouracím kladivem. Kladiva jsou… celý příspěvek

Velký test rýpadel Sunward. Hodnotí stavitel, který na bagry přesedlal z mixážních pultů

Zveřejněno 6.11. Možná už jste o něm ve Stavební technice četli. Michal Vlašic z Havířova je typický český self-made man, který se před pár lety zhlédnul v bagrování, když si z Polska dovezl malý dvoutunový bagřík. Zalíbilo se mu to do té míry, že pověsil slibně… celý příspěvek

Technology Days 2024: Budoucnost stavebnictví je v technologiích a propojené stavbě

Zveřejněno 5.11. Na tuzemské poměry ojedinělá akce proběhla letos v červnu v rámci každoroční CAT Roadshow. Pod názvem Technology Days 2024 se na dvou místech – v Ledčicích a Hrušovanech – uskutečnil dvoudenní odborný seminář na téma digitalizace ve stavebnictví,… celý příspěvek