Za recenzí míříme do Hrobic u Pardubic, kde sídlí výhradní dealer strojů Mecalac pro ČR a Slovensko, společnost JMP - Stavební stroje, s.r.o. (dále jen JMP). Mezi strojníky je firma JMP dobře známá, jejich pravidelná předváděcí akce s názvem Dny Mecalac patří k tomu nejlepšímu, co se dá u nás navštívit. Hodnotit však nebudeme sami, přizvali jsme si na pomoc našeho externího spolupracovníka, šampiona dovednostních soutěží a zkušeného strojníka, Tomáše Sookyho. Jeho „domovským” strojem je Hydradig od JCB, tedy podobný stroj jako 11MWR.
Řada MWR od Mecalacu je jako výběr „Best-of”
Ještě než se pustíme do samotného testování, seznamují nás zástupci společnosti JMP s technickými parametry Mecalac 11MWR. Řada MWR obsahuje 4 základní modely, odstupňované dle provozní hmotnosti (7, 9, 11, 15 tun). Jsou to typy 7MWR, 9MWR, 11MWR a konečně špičkový model 15MWR. Jejich společným atributem je všestrannost. Ta vychází z již zmíněné originální koncepce stroje. Řada MWR v sobě spojuje výhody kolových (rychlost, univerzálnost) a pásových bagrů (síla, bezpečnost, stabilita). „V řadě MWR si výrobce vzal z každé kategorie strojů to nejlepší a spojil to do jedné mašiny,” říká ke koncepci Jakub Kremlička, ředitel marketingu a komunikace v JMP. Stroje MWR zabodovaly krátce po uvedení na trh také u odborné veřejnosti: na mezinárodním veletrhu stavební techniky BAUMA v roce 2016 získaly hlavní cenu konstruktérů.
Jedinečná řešení
Pojďme se podívat na hlavní výhody řady MWR. Zákazníci oceňují především kompaktnost v kombinaci s bezkonkurenčními dosahy a výkony. Co propůjčuje strojům mimořádnou stabilitu a vysoké zvedací výkony, je robustní podvozkový rám ve tvaru čtverce a nízko položené těžiště. Díky čtvercovému nízkému podvozku je váha rovnoměrně rozložená a strojník může při manipulaci počítat se stejnou užitnou nosností kolem celého obvodu stroje. To je v praxi samozřejmě výhoda, protože obsluha nemusí tolik popojíždět a práci udělá z jednoho místa.
Další devizou řady MWR je unikátní čtyřdílný výložník Mecalac. Je zkonstruovaný tak, aby stroj fungoval jako rýpadlo, nakladač i manipulátor. Rameno, uložené na střed stroje, tak nabízí mnoho možností „zlomení se” a tím se rapidně zvyšuje manévrovací prostor při práci. Dá se také jednoduše sbalit do polohy, ve které nepřesahuje obrys stroje (výhoda při pojezdech nebo při práci ve stísněných prostorech). Oproti konkurenčním strojům lze s MWR přihrnovat nebo nakládat materiál přímo u stroje, strojník má k dispozici velkou výsypnou výšku (6,2 metrů) a hloubkový dosah (4 metry). Variabilita se dále zvyšuje s volitelným offsetem pro mimoosé kopání, který umožňuje boční posuv až o 33°.
Všestrannost na prvním místě
Díky popsané konstrukci ramene zvládá Mecalac MWR širokou paletu úkolů. Lze s ním rovnoměrně naložit korbu vozidla, v kombinaci s vidlemi jej můžeme využívat jako plnohodnotný vysokozdvižný vozík (ovšem s větším rozsahem); stejně dobře vykoná práci na silnici nebo klasickou zemařinu. Mecalac je také vhodný například pro manipulaci za svodidly; strojník si rameno napolohuje do požadované polohy, zapatkuje stroj a práci udělá z jednoho místa bez toho, aniž by hrozilo třeba vybočení z jízdního pruhu. Práce se tak stává nejen efektivnější, ale také bezpečnější. „Dost často používají naši zákazníci toto rýpadlo například s příkopovou frézou. Díky tomu, že stroj je rychlý, bez problému s ním vyfrézují desítky kilometrů,” říká k využití strojů MWR Jakub Kremlička a dodává: „Hodně si zákazníci pořizují MWR také na stavby domů. Sami jsme ocenili výhody tohoto stroje při stavbě našeho sídla v Hrobicích. S MWR si stejně dobře uděláte výkopy, terénní úpravy, jako si s ním rychle složíte auto s paletami nebo si palety s materiálem zdvihnete do oken.” Pro práce ve výškách je navíc možné objednat speciální jeřábový nástavec, který prodlouží délku ramene. Dosah s nástavcem je pak lehce přes 11 metrů, v této výšce uzvedne stroj břemeno o váze 500 kg. Pro dokreslení schopností stroje 11MWR snad doplníme ještě dvě čísla: v ideální poloze výložníku unese na háku břemeno o váze až 4 tuny, na vidlích pak 2,4 tuny.
Testovaný kousek v plné palbě
Recenzent Tomáš Sooky se již nemůže dočkat, proto se přesouváme na testovací plochu, kde na nás čeká Mecalac 11MWR v plné výbavě. „V podstatě je tam všechno, co potřebuje stavař u stroje mít. Je to i naše filosofie dodávat mašiny komplet nastrojené, většina prodaných strojů má podobnou konfiguraci,” vysvětluje jeden z jednatelů společnosti JMP, Jiří Glogar. Ve výčtu výbavy tak nechybí například velké 50' pláště (balóny), radlička, patky, zámky pístnic, reverzní řízení, obě řiditelné nápravy, druhý hydraulický okruh, funkce Auto-Stop s možností nastavení nebo rychlo-upínací systém CONNECT s přizpůsobenou hydraulikou pro upnutí powertiltu.
Tomáš Sooky je známý youtuber, propagátor stavebních strojů, ale hlavně strojník s obrovskými zkušenostmi. Tomáš dokáže ovládat v podstatě vše, co má kola nebo pásy. Od klasických pásových a kolových rýpadel, přes buldozer až třeba po grejdr. Pravidelně se účastní dovednostních soutěží v tuzemsku i zahraničí, je zván do firem k nejrůznějším konzultacím. Již několik let se podílí na recenzích strojů pro časopis Stavební technika.
Co se týče komfortu strojníka, najdeme tu klimatizaci, dvojici kamer (boční, zadní) nebo pneumaticky odpruženou a vyhřívanou sedačku. Kvůli powertiltu jsou v kabině speciálně upravené joysticky a jeden přídavný displej. Powertilt si také vyžádal svou řídicí jednotku. Nad rámec této výbavy pak lze doobjednat například individuální lakování nebo eko-oleje a náplně. „Pokud má zákazník nějaké specifické přání, které není ani v ceníku, snažíme se mu vyjít vstříc. Takto jsme montovali například speciální kryty pístnic,” dodává Jiří Glogar.
Zběžné hodnocení a pohled na detaily
Mecalac 11 MWR působí designově velmi čistě. Navzdory ostřejším profilům karoserie tu nenajdeme žádnou extravaganci, která by rušila celkový dojem. Nízké „rozpoložení” stroje dává tušit mimořádnou stabilitu, o které již byla řeč. Zadní radlička vypadá masivně, navíc je uprostřed vybavena tažným závěsem. Na přání v JMP dodají homologované tažné zařízení Ringfeder pro provoz na silnicích. I toto zařízení lze vyjmout a nahradit záslepkou. Na radlici se nachází nástupní plošiny, ze které lze pohodlně otevřít motorový kryt.
Pod dveřmi do kabiny, na rámu podvozku, je umístěn praktický kastlík na nářadí, v úrovni země se nachází také víčko od palivové nádrže, takže tankování je podobně snadné jako u osobního automobilu (ve volitelné výbavě lze doobjednat výkonné samotankovací čerpadlo). Rýpadlo je vybavené manuálním centrálním mazáním; rozvaděč na maznice je umístěn na horní straně výložníku, z něj jsou pak dolů svedeny dvě mazničky, první na otoč a druhá na rameno. Z jednoho místa tak pohodlně namažete celý stroj. „Doobjednat se dá i automatické mazání, ale drtivou většinu strojů dodáváme v této verzi. Když máte automat, zvyknete si, že to nějak funguje a přestáváte se o to starat. Pak hrozí, že vám třeba praskne hadice, nebo se někde ucpe vazelina, stroj se nenamaže a máte problém. S manuálem máte o mašině zkrátka lepší přehled,” říká o této volbě Jiří Glogar.
Co se nám na Mecalacu líbí, je pohodlné nastupování. V podstatě se stačí jednou zhoupnout a jste uvnitř. Má to na svědomí nízko položená kabina, která je o 20 % níže než u konkurence. I tuto výhodu prý často zákazníci JMP zmiňují. Podívejme se ale do kabiny. Překvapil nás sloupek řízení s volantem, který je nastavitelný ve třech bodech – u nohou, uprostřed, u volantu. Ve většině strojů polohujete celý sloupek najednou, zde se to dá lépe přizpůsobit postavě strojníka. Pod volantem je dvojice kruhových spínačů – jedním se ovládají zámky náprav, druhý slouží ke změně způsobů řízení (zatáčení jedné nápravy, obou, nebo krabí chod). Na levém sloupku v úrovni očí se nachází zavěšena klávesnice digitálního imobilizéru. Strojník před spuštěním zadá bezpečnostní kód, odemkne si stroj a zároveň se tím přihlásí ke vzdáleného přístupu My Mecalac (telematika, GPS). Po pravé straně nalezneme hlavní panel s barevným displejem. Oceňujeme také možnost individualizace ovládacích prvků – v menu si jednoduše k daným tlačítkům přiřadíte, jakou funkci mají ovládat. Menu se ovládá moderním kruhovým tlačítkem, známým ze sektoru auto-motive. Programovatelné je také tlačítko na joysticku. Vedle pravého joysticku je na panelu malá páčka, kterou se ovládá radlice.
Velkou vymožeností je možnost volby pracovního režimu pomocí kruhového přepínače pod displejem. V každém z režimů „Parkování – Práce – Jízda” se stroj sám automaticky nastaví pro daný režim. Podle oficiálních materiálů ušetří tato automatika strojníkovi 7–10 úkonů, které by musel jinak manuálně nastavovat. Velmi praktické. Strojník rovněž ocení ovládání patek z kabiny, přičemž každou patku lze vysunovat samostatně (opět něco, co ne každá konkurence má). Dále tu nacházíme tlačítko pro nastavení maximální rychlosti, stroj je vybaven rovněž potenciometrem otáček (při práci zapatkujete, navolíte otáčky a pracujete bez toho, aniž byste museli používat plyn). Nechybí ani dnes už „povinný” ECO mód. K pohodlí na palubě přispívá výkonné audio, odpružená a vyhřívaná sedačka.
Zatímco přichází čas „ostrého” testování a Tomáš si osahává novou mašinu, dozvídám se další informace k využití tohoto stroje. Do rýpadel MWR jsou montovány motory DEUTZ, hydraulika je od BOSCH-Rexroth. Výhodou oproti většině konkurenčních strojů je také absence AdBlue. Na stroji jsou dvě samostatná hydraulická čerpadla (pro pojezd a na práci), tudíž má Mecalac v každé situaci dostatek výkonu. Otoč je poháněna pomaloběžným hydromotorem s automatickou brzdou pro tlumení zpětného rázu. Otočná naklápěcí hlava (Powertilt) má sendvičovou konstrukci s dvěma pístnicemi do V. Nechybí robustní manipulační kleště, které jsou neocenitelným pomocníkem při manipulaci s různým materiálem na stavbě. Na Powertiltu je také závěsné oko pro uchycení lana – praktická věc pro nejrůznější transport.
„Mecalac MWR je stavěný jako univerzální stroj. Nejčastěji ho ocení firmy, u kterých se střídají různé typy zakázek,” hodnotí řadu MWR Jakub Kremlička. „Výmluvná je historka, kdy jeden stavbyvedoucí volal na dispečink své firmy, ať mu pošlou toho malýho žlutýho, co umí všechno. Myslel tím náš Mecalac MWR,” dodává s úsměvem Jakub Kremlička.
Stroj jako služba, zákazník na prvním místě
Společnost JMP je malá, dalo by se říci rodinná firma. Velmi si tu zakládají na tom, aby zákazníkovi splnili, co mu na očích uvidí. „Stroj prodáváme ne jako kus železa, ale jako komplexní službu,” říká k tomu Jiří Glogar a doplňuje: „Nainstalujeme jakékoli příslušenství, vyladíme hydrauliku, ale i zařídíme financování nebo nákup na dotace. Jsem toho názoru, že zákazník se má věnovat svým zakázkám a my se za něj kompletně postaráme o stroj.” Velkou péči věnují v JMP servisu. Ostatně většina zaměstnanců jsou technici. Servisní výjezdy jsou smluvně garantovány do 48 hodin; servis je zajišťován jak pro Českou republiku, tak Slovensko. V případě, kdy má zákazník nějaký problém, snaží se jej v JMP flexibilně vyřešit. „Nejsme korporát, kde si vás přeposílají mezi různými odděleními. U nás můžou zavolat komukoli a on se o ně postará. Samozřejmě, že volají i mně,” uzavírá Jíří Glogar.
Tomáš Sooky hodnotí
Mecalac je mezi strojníky pojem. Hodně jsem tuto značku sledoval, a proto jsem se i těšil na toto testování. Sám pracuji na podobném stroji. Na Mecalacu si mi líbí podvozek. Dost vám toho dovolí a i s nataženým ramenem a plnou lopatou se cítíte stabilně. Jinak je tu poskládané rameno, na což jsem si chvíli musel zvykat, ale když to dostanete do ruky, uděláte s tím kus práce. Obecně bych řekl, že je to obratný a hodně silný stroj. Hydraulika má na můj vkus delší odezvu, je to trochu pomalejší, než jsem zvyklý, ale zase je to vykoupeno tou obří silou. Když si pořádně naložíte na vidle, pořád ještě cítíte rezervu. Na zvedání palet vidlemi nebo přemísťování materiálu je to skvělý pomocník. Překvapily mě tužší joysticky, ale pravděpodobně to bude tím, že tato mašina je úplně nová. Boční posuv na rameni jsem moc nevyužíval, nejsem na to zvyklý, ale dokážu si představit, že to má své výhody. Dále zmíním dobrý přístup do kabiny, je tu místo, ovládací prvky jsou dobře rozmístěné a rychle se v tom dá zorientovat.
Chválím přední okno, spodní díl se dá jednoduše zasunout do horního a celé si to vyklopíte nahoru. Při delší směně si krásně natáhnete ven nohy a protáhnete se. Díky použitým balonům je tu lépe rozložená váha a stroj tolik neničí povrch. V tomto ohledu ale hodně záleží na preferencích strojníka, při dvojmontáži se zase tolik stroj nehoupe a na kluzkém povrchu mají balony někdy tendenci se smeknout. Z dalších praktických věcí – super je kastlík pod kabinou, je v něm hodně místa a je dobře přístupný.
Co se týče naklápěcího rotátoru, byl jsem zvědavý, jak se bude s ním stroj chovat. Jsem velký příznivec tohoto řešení, bez naklápěcí otočné hlavy už si dneska nedovedu práci vůbec představit. To je věc, která katapultuje vaši produktivitu nahoru. Rotátor od Mecalacu je fakt masivní kousek, prostě pořádná kovadlina. Má to sílu a dobře to reaguje na povely. Doporučoval bych jen trochu zkrátit hadice, ve výkopech mohou překážet a méně zkušený strojník by to mohl poškodit. Řídicí jednotka v kabině by mohla být intuitivnější, ale je to asi jen otázka zvyku. Perfektní jsou kleště, opět masivní, takže se nebojíte s tím trhat pařezy nebo přemísťovat obrubníky. Hydraulika je dobře sladěná, necítil jsem žádné prodlevy. Myslím si, že kdo si vybere tuto konfiguraci, určitě neprohloupí a Mecalac s rotátorem mu to rychle vydělá zpátky...