Původní plán počítal se zavedením výroby rypadla DH 0511 překvapivě až v roce 1994 a u typu DH 0513 to bylo dokonce ještě o rok později. U nových minirypadel se počítalo se zástavbou motoru Perkins 3.15 o výkonu 21 kW / 28 HP při 2600 ot/min. Tento motor byl skutečně zastavěn v prosinci 1989 minimálně do prvního vyrobeného kusu minirypadla DH 0411. Označení je v pořádku, vyráběná rypadla měla skutečně označení DH 0411. Proč k této změně došlo, bohužel nevíme, nelze ani vyloučit možnou tiskovou chybu v materiálech z roku 1988, ve skutečnosti tedy možná nemuselo dojít k žádnému přeznačování. Faktem je, že dnes, například v různých inzercích, bývá číslice „0” z názvu často vypouštěna a minibagr bývá nabízen jako typ DH 411. Jak možná ale víte, DH 411 je naprosto odlišné rypadlo, zcela jiné velikostní kategorie vyráběné podnikem UNEX v Uničově. V roce 1990 se ZŤS Dubnica nad Váhom staly samostatným podnikem, avšak stále vlastněným státem. Podle dostupných informací se však DH 0411 v roce 1990 vyrábět nezačalo, nejspíše to však souviselo s probíhajícími změnami v podniku vynucenými rokem 1989. Otevření trhu a s tím související vznik menších firem, kterým by mohl být stroj nabízen, však možná uspíšilo zavedení minirypadla do sériové výroby, protože místo původního plánovaného roku 1994 přichází DH 0411 už v roce 1991. Označení minibagru DH 0513 bylo změněno také, a to na DH 0413. Vývojové práce také skončily dříve oproti plánu, údajně začalo být nabízeno zákazníkům již v roce 1991.
Minirypadlo DH 0411
Základní rozměry minirypadla v přepravní poloze byly následující: délka 4,95 m, šířka 1,45 m a výška 2,36 m, přičemž světlá výška otočného svršku byla 0,625 m. Největší vodorovný dosah byl 4,95 m, největší hloubka rýpání 2,8 m, největší výškový dosah 3,8 m a nejvyšší vysýpací výška 2,7 m. Všechny rozměrové údaje počítají se základní násadou a základní lopatou o objemu 0,1 m3. Rypná síla dosahovala 22 kN. Podvozek stroje je pásový traktorového typu, šířka desek pásů je 0,4 m. Pásy dosahovaly tlaku na podloží o velikosti 27 kPa. Podvozek byl vybaven také radlicí ovládanou hydraulickým válcem, jejíž maximální zahloubení dosahovalo 0,3 m a zdvih 0,43 m. V přední části otočného svršku je uložen výložník na kozlíku ovládaným hydraulickým válcem, což umožňuje jeho natáčení na každou stranu o 50°. Otočný svršek se otáčel rychlostí 12 ot/min. Hydraulické rozvaděče se nachází na levé straně, nádrž na palivo a provozní kapaliny je mezi motorem a kabinou, motor je umístěn příčně v zadní části otočného svršku. V sérii byl osazován kapalinou chlazený, tříválcový, dieselový motor Lombardini LDW 1303 CHD1) o výkonu 22 kW / 29 HP při 2 800 ot/min. Dva zubové hydrogenerátory značky REXROTH byly na motor připojeny přímo prostřednictvím spojky, vytvářely pracovní tlak kapaliny o velikosti 19 MPa. Hydraulický systém sestával ze tří hydraulických okruhů. První okruh pro pohon levého pásu podvozku s konstantním hydromotorem se zabudovanou brzdou, dále pro pohon otoče a pracovního nástroje. Druhý okruh pro pohon pravého pásu s konstantním hydromotorem se zabudovanou brzdou, natáčení kozlíku a také pro pohon násady. Třetí okruh byl pro ovládání výložníku, radlice a pracovního zařízení. Hydraulický rozvaděč je typ SM 12 opět značky REXROTH. Na připojení přídavného zařízení jsou použité rychlospojky. Maximální rychlost pojezdu dosahovala 2,2 km/h a nejvyšší stoupavost byla 30°. Elektrické okruhy minirypadla pracují s napětím 12 V. Kabina splňovala normu FOPS. Jak už bylo zvykem, i u DH 0411 byla dostupná poměrně široká paleta přídavných zařízení. Byla to hloubková lopata 0,06 m3 se zuby, drenážní lopata šířky 0,2 m, prodloužená násada velikosti 1,65 m, bourací kladivo – buď adaptér pro kladivo Nordstahl, nebo pro kladivo HRK 315, lichoběžníková lopata 90° o šířce 0,3 m, lopata na jíl s nuceným vyprazdňováním o šířce 0,475 m, příkopová lopata šířky 0,9 m, vrtací zařízení o průměrech 0,2 m a 0,3 m a obdélníkový drapák 290×660 mm s prodlužovacími nástavci. Poslední dvě jmenovaná přídavná zařízení jsou shodná s přídavnými zařízeními UNC 040. Váha minirýpadla byla 2 800 kg. Vyrábělo se od roku 1991, přičemž konec výroby není znám. Je možné, že to bylo do roku 1993, kdy se z podniku ZŤS Dubnica nad Váhom vyčleňuje společnost s názvem ZŤS Dimex, která převzala výrobu rypadel. Počet vyrobených kusů bohužel také neznáme, jediné údaje o vyrobených počtech získáváme ze štítků existujících strojů. Můžeme tedy říct, že v září 1992 byl vyroben teprve 38. kus minirýpadla DH 0411. I s ohledem na to, jak je poměrně vzácné potkat tento stroj, odhadujeme, že celková výroba maximálně lehce překročila stovku kusů.
Pásové rypadlo DH 151
Základní rozměry rypadla v přepravní poloze jsou následující: délka 6,63 m, výška 2,86 m a šířka 2,4 m. Největší vodorovný dosah činil 7,5 m, výškový 6,59 m, hloubkový 4,56 m a maximální vysýpací výška byla 4,52 m. Otočný vršek je přejatý z typu DH 132. Odlišný je pouze podvozek a ovládací prvky svými funkcemi. Podvozek je pásový traktorového typu s jednotlivými deskami o šířce 0,5 m, stálé napnutí pásů zajišťuje válec plněný přes zpětný ventil s ručním mazacím lisem. Měrný tlak na půdu dosahoval 38,4 kPa. Stoupavost byla 30° a maximální rychlost 4 km/h. Hmotnost stroje byla 10 500 kg. Výroba začala v roce 1993, ale není známo, kdy byla ukončena. Počet vyrobených kusů jen odhadujeme, nejspíše to nebylo více než 10 kusů.
Produkce kolových rýpadel VVÚ Zvolen po roce 1989
Jelikož z výroby DH 132 sešlo a výroba DH 112 a DH 113 byla rokem 1991 ukončena, byly už v druhé polovině 80. let zahájeny ve VVÚ Zvolen vývojové práce na zcela nových univerzálních rypadlech o objemu lopaty 0,4 m3. Jednalo se o kolové rypadlo DH 152 a pásové rypadlo DH 151. Vývoj byl ukončen v roce 1992 a následně bylo vyrobeno několik exemplářů DH 152 i DH 151. Změny v podniku však zabránily většímu rozvinutí výroby těchto rypadel.
V roce 1993 je totiž založena společnost ZTS Dimex, která vznikla odtržením skupiny, jež se zabývala výrobou rypadel v ZŤS Dubnica nad Váhom. Tato společnost kompletně převzala produkci rypadel a také znovuobnovila výrobu DH 112 a DH 113. Předpokládáme však, že výroba těchto typů nebyla nikterak závratná. V nabídce byly také nově vyvinuté typy DH 152 a DH 151. V roce 1994 pak bylo představeno zbrusu nové rypadlo DBM. O něm a o dalších jeho následovnících si řekneme v příštím čísle...
1) Motory Lombardini vyráběl na konci 80. let v licenci ZŤS Martin. Šlo o jeden z projektů konverze zbrojní výroby zahájené ještě před rokem 1989. V současnosti ve výrobě motorů pokračuje společnost Lombardini Slovakia, která sídlí stále v původním závodě v Martině.