Renomag.cz - Díly náhradní pro stavební stroje
Dnes je 21.11. – svátek slaví Albert

Tunelová rýpadla Volvo s příslušenstvím Epiroc stavějí v Praze novou linku metra

Zveřejněno: 30. 1. 2023

Málokomu se poštěstí vidět ražbu tunelů na vlastní oči. My jsme tuto možnost měli. U příležitosti realizace nové linky metra D v Praze jsme se zajeli podívat na speciální tunelová rýpadla Volvo, která hrají při stavbě podzemní infrastruktury důležitou roli. Vedle tunelových bagrů nás zajímalo také příslušenství známého výrobce Epiroc, které je v rámci zakázky rovněž nasazeno. Tentokrát jsme se soustředili nejen na parametry strojů, ale i na další zajímavosti týkající se první etapy výstavby významné dopravní tepny v hlavním městě.

Tandem tunelových rýpadel Volvo v akci. Právě tady bude stát nová zastávka pražského metra trasy D.

V Praze na Pankráci v hloubce zhruba 35 metrů pod povrchem je rušno a překvapivě teplo. Nacházíme se v místech, kde bude za pár let nová zastávka metra s názvem Olbrachtova. Probíhající práce jsou součástí první etapy výstavby podzemní dráhy, která začala v roce 2022 a bude ukončena mezi lety 2024 a 2025. Stavba celé nové linky D by měla skončit v roce 2029. Zakázku na první etapu získalo sdružení firem Subterra, a. s., Hochtief CZ, a. s., Strabag, a. s., Hochtief Infrastructure GmbH a Ed. Züblin AG, investorem je Dopravní podnik hl. m. Prahy, a. s. Podle poslední oficiálně vydané zprávy je zatím vyražen první kilometr tunelů a štol (přesně 1 033 metrů).

Přehled nasazených strojů Volvo

V podzemí se v době naší návštěvy nachází dvojice tunelových rýpadel Volvo. V permanenci je především 30tunové rýpadlo Volvo ECR 235 s tunelovým ramenem a dobývací lžící, kterému sekunduje menší typ – Volvo ECR 88D s hydraulickým kladivem. Tyto stroje byly spolu s příslušenstvím Epiroc pořízeny v rámci jedné velké zakázky, jejíž součástí je rovněž dosud největší tunelový bagr Volvo u nás – model ECR 355 T (45 tun). S ním se do ostrého provozu pod zem počítá až v prvním kvartálu příštího roku.

Model ECR 355 T (45 tun) je dosud největší tunelový bagr Volvo u nás. S jeho nasazením pod zem se počítá v prvním čtvrtletí roku 2023.
Model ECR 355 T (45 tun) je dosud největší tunelový bagr Volvo u nás. S jeho nasazením pod zem se počítá v prvním čtvrtletí roku 2023.

Zmíněnou techniku zakoupila Skupina Metrostav od firem Ascendum Stavební stroje Czech, s. r. o., a DEMTEC service, s. r. o., které na této zakázce od počátku úzce spolupracovaly. Následně si stroje od Metrostavu pro stavbu pražského metra pronajala společnost Subterra. Výrobcem tunelových rýpadel je německá společnost SSM (Schöller Special Machines GmbH & Co.KG).

Německý výrobce a prodejce speciálních důlních a tunelových strojů a lokální dealer strojů Volvo, firma Schöller special machines GmbH & Co.KG (SSM), působí na trhu od roku 2013. Jeden z deseti autorizovaných úpravců stavebních strojů Volvo na světě. Disponuje vlastním vývojovým oddělením, v němž vznikají unikátní stroje, exportované do celého světa. Na letošním veletrhu Bauma představil například unikátní prototyp hybridního minirýpadla Volvo 32 A, které je možné provozovat v tunelech i na pozemních stavbách. Rýpadlo s pohonným ústrojím Twin-Drive kombinuje dieselový a elektrický pohon. Více informací na stránkách www.itc-ssm.net.

Pohled pod pokličku výstavby metra

Práce v podzemí má svá specifika. Technika se sem dostává na úvazu pomocí jeřábu, který ji spustí dolů do jámy. Zde pak stroje pracují nepřetržitě i několik měsíců. Permanentní provoz zajišťují dvě pracovní směny. Práce tu, zjednodušeně řečeno, probíhají takto: nejprve je potřeba odstřelem a za pomoci tunelových rýpadel „vyhrabat” záběr (jeho délka je striktně dána geologickými podmínkami v místě; v tomto případě je záběr jeden metr), poté se provede stabilizační nástřik (stříkaným betonem) a čelba se dále pro vyšší bezpečnost zajišťuje armaturou, svorníky, navrtáním jehel, čelbových kotev a chemickou injektáží.

Strojníci Subterry z nových tunelových rýpadel ochotně zapózovali před objektivem fotoaparátu.
Strojníci Subterry z nových tunelových rýpadel ochotně zapózovali před objektivem fotoaparátu.

V době naší návštěvy pracovalo tunelové rýpadlo Volvo ECR 235 na čištění profilu po střelbě. Ostrými zuby na lopatě strojník vyrýpává kusy hornin, které pak nakládá do kolových dumperů. Ty horninu odvážejí tunelem k výtahu. Lopata pro nabírání materiálu do vozidel byla v dílnách DEMTEC service speciálně upravena; konkrétně došlo ke změně úhlů upínání, aby nedocházelo k vypadávání materiálu při nakládání a přitom byl zachován potřebný úhel pro čištění výrubu.

Ostrými zuby na lopatě strojník vyrýpává kusy hornin, které pak nakládá do kolových dumperů. Ty horninu odvážejí tunelem k výtahu.
Ostrými zuby na lopatě strojník vyrýpává kusy hornin, které pak nakládá do kolových dumperů. Ty horninu odvážejí tunelem k výtahu.

Tunelová rýpadla jsou pro provoz v podzemí náležitě vybavena. Jak jsme se sami přesvědčili, disponují velmi výkonným LED osvětlením svítícím do všech stran. Kabina je vybavena masivním mřížováním, ochranné prvky najdeme také na podvozku. Zvláštností je samohasicí systém, který u tohoto typů strojů patří k povinné výbavě (na stroji jsou čidla a ke všem klíčovým komponentům vedou hasicí hadice). Největší odlišnost však spočívá v konstrukci ramene a výložníku. Rameno lze vyklopit pomocí pístnic také do stran, je kompaktní a má zcela jinou kinematiku než ramena konvenčních rýpadel. Díky použití silnějších hydromotorů a masivního výložníku disponují tunelová rýpadla Volvo násobně vyššími rypnými a vylamovacími silami než klasické stroje ve srovnatelné tonáži.

Technické parametry tunelových rýpadel Volvo.
Technické parametry tunelových rýpadel Volvo.

Výhody tunelových rýpadel Volvo

Díky kompaktním rozměrům se tato rýpadla perfektně hodí na ražby s malým profilem, kde by se klasická rýpadla nemohla uplatnit. „Při dnešním stoupajícím tlaku na výkon, efektivitu a na co nejmenší údržbové náklady nám tunelová rýpadla od Volva dávají ekonomicky smysl,” komentuje pořízení techniky Ing. Josef Kafka, vedoucí střediska důlní techniky společnosti Metrostav, a. s., a zmiňuje další velkou výhodu tunelových rýpadel tohoto výrobce. Tou je možnost demontáže tunelového výložníku a jeho nahrazení konvenční variantou. „Až tyto stroje v podzemí doslouží, dají se jednoduše přestavět na klasická rýpadla a můžeme je využívat například při zemních pracích. To mi připadá jako chytrý tah, zejména z hlediska finanční návratnosti a efektivity,” dodává Josef Kafka. SSM je také jeden z mála světových výrobců, který je schopen nabídnout tunelové „speciály” v tonáži už od pěti tun (horní hranice je 45 tun).

Anabáze celé zakázky

Před samotným pořízením strojů zavítali zástupci Skupiny Metrostav do výrobního závodu SSM v Německu a také navštívili stavbu tunelu v rakouském Linci, kterou zprostředkovali lidé z DEMTEC service. Tam si mohl strojník Metrostavu rýpadlo osahat a vyzkoušet v reálném provozu. Po zvážení všech pro a proti padlo rozhodnutí o investici. Zárukou byla nejen technická vyspělost strojů, ale rovněž kvalita služeb a know-how dodavatelského tandemu Ascendum–DEMTEC. Obojí je v tomto případě prověřenou dlouhodobou vzájemnou spoluprací. „Chtěli jsme stroje, na které je u nás navázána fungující servisní síť a technická podpora. Protože máme na stavbách desítky strojů, je pro nás také výhodné, když je jeden servisní technik schopen prohlédnout více strojů najednou,” říká Josef Kafka.

Ascendum Stavební stroje Czech, s. r. o. je výhradní dealer stavebních a těžebních strojů Volvo v České republice. Zajišťuje prodej nových a použitých strojů, továrního příslušenství a náhradních dílů. Poskytuje také veškeré servisní a poprodejní služby ke strojům Volvo. V ČR provozuje celkem sedm poboček; hustou servisní síť doplňuje 37 mobilních servisních vozidel. Prodej tunelových rýpadel zajišťuje firma ve spolupráci s výrobcem SSM. Více informací na webu www.ascendum.cz.

Prvním dodaným tunelovým rýpadlem bylo Volvo ECR 235. Jak nám prozradil Christoph Goebel ze SSM, výčet úprav na míru nebyl v tomto případě tak široký, jak bývá běžně zvykem. Instaloval se pouze jiný typ rychloupínače (kvůli kompatibilitě s příslušenstvím jiných značek), lehkou úpravou prošlo ovládání (kabina tunelového rýpadla je jinak stejná jako u běžného bagru) a nebyl instalován samohasicí systém od SSM (ten je řešen pomocí lokálního tuzemského dodavatele). Na přání byla namontována dodatečná ochrana podvozku proti nechtěnému poškození. Na rozdíl od klasických současných rýpadel není u těch tunelových aktivována žádná vzdálená telematika (kvůli nasazení strojů v podzemí by stejně chyběla konektivita).

Dočišťování profilu pomocí hydraulického kladiva na tunelovém rýpadle Volvo ECR 88D.
Dočišťování profilu pomocí hydraulického kladiva na tunelovém rýpadle Volvo ECR 88D.

Přidaná hodnota DEMTEC service

Po modelu 235 byla do Česka postupně převezena zbývající dvě rýpadla. Souběžně s tím probíhaly dodávky příslušenství Epiroc od DEMTEC service, na stavbu metra sem putovala jak hydraulická kladiva pro všechny nově pořízené stroje, tak skalní fréza ER1500 (pro ECR 235 a ECR 355). Jak nám potvrdil Josef Kafka, Epiroc je „dvorním” dodavatelem příslušenství pro jejich podzemní stavby, protože to se dlouhodobě osvědčilo jako spolehlivé. Ve Skupině Metrostav si vysoce cení také technické zdatnosti pracovníků firmy DEMTEC service. „Je to jedna z mála firem, která dokáže vymyslet, navrhnout i vyrobit nestandardní technické řešení pro speciální použití,” dodává vedoucí střediska důlní techniky.

Společnost DEMTEC service, s. r. o. působí jako prodejce hydraulického příslušenství pro zemní práce, recyklace a demolice. Společnost se sídlem v Blešně u Hradce Králové patří mezi dvacet nejvýznamnějších dealerů hydraulického příslušenství Epiroc na světě. Poskytuje odborný servis, konzultace a díky vyspělému technickému know-how provádí rovněž individuální úpravy příslušenství pro nestandardní aplikace. V roce 2022 byla nominována v soutěži Firma roku Královéhradeckého kraje. Více informací na www.demtec.cz.

Závěrem

Provoz tunelových rýpadel klade na obsluhu i servis větší nároky než při provozu povrchové techniky. Rýpadla jsou vystavena větší prašnosti, potýkají se také s vyššími teplotami a teplotním kolísáním. I proto ve Skupině Metrostav často zkracují výrobcem předepsané intervaly na výměnu olejů a filtrů, a to až o polovinu. Životnost tunelových bagrů závisí na mnoha faktorech (operátor, servis), nicméně průměrně se pohybuje mezi 10 a 15 tisíci motohodinami. „Měli jsme tu tunelové bagry i přes dvacet tisíc motohodin. Jsem zvědavý, jak si nová Volva povedou v dlouhodobém horizontu,” doplňuje Josef Kafka. Nezbývá než jim popřát mnoho bezporuchových a hlavně bezpečných motohodin.

 

Nové

Kvalita v zeleném se stoletou tradicí. To je demoliční příslušenství Montabert

Zveřejněno 12.11. V České republice funguje nové zastoupení pro silnou značku v oblasti příslušenství. Je jím Montabert, francouzský výrobce s dlouhou tradicí, který se v roce 1968 uvedl na evropském trhu s prvním plně hydraulickým bouracím kladivem. Kladiva jsou… celý příspěvek

Velký test rýpadel Sunward. Hodnotí stavitel, který na bagry přesedlal z mixážních pultů

Zveřejněno 6.11. Možná už jste o něm ve Stavební technice četli. Michal Vlašic z Havířova je typický český self-made man, který se před pár lety zhlédnul v bagrování, když si z Polska dovezl malý dvoutunový bagřík. Zalíbilo se mu to do té míry, že pověsil slibně… celý příspěvek

Technology Days 2024: Budoucnost stavebnictví je v technologiích a propojené stavbě

Zveřejněno 5.11. Na tuzemské poměry ojedinělá akce proběhla letos v červnu v rámci každoroční CAT Roadshow. Pod názvem Technology Days 2024 se na dvou místech – v Ledčicích a Hrušovanech – uskutečnil dvoudenní odborný seminář na téma digitalizace ve stavebnictví,… celý příspěvek