V roce 2002 byla na Conexpu v Las Vegas představena zcela nová řada rypadlonakladačů JCB pod společným označením P21 - projekt pro 21. století. Protože byly stroje ušity velice horkou jehlou, konstruktéři z JCB nepřestali vyvíjet a letos, po třech letech, byl proces konstrukčních změn završen. Pro představení modernizovaných legend si JCB opět vybralo nejvýznamnější americký veletrh. Přibližme si, co se na JCB 3CX a 4CX změnilo.
Nové rypadlonakladače JCB 3CX a 4CX na první pohled bezpečně poznáme podle elegantní masky chladiče, která zasahuje i do boků kapoty. Ta je také zcela nová, je jednodílná a vyklápí se směrem vzhůru. Oproti dosavadní kapotě je ještě více snížená pro lepší výhled na nakládací lopatu.
Dozajista největší změnou jsou však nové motory ve všech modelech řady 3CX a 4CX. A nejsou to ledajaké motory - JCB si je navrhlo a vyrobilo samo! V porovnání s doposud používanými motory Perkins mají stejný výkon, avšak při nízkých otáčkách disponují vyšším krouticím momentem. Sání vzduchu do motoru je netradičně umístěno na levé straně kapoty, přičemž nasávaný vzduch je proháněn přes vodní filtr.
Příplatkové joystickové ovládání podkopu zůstalo umístěné na loketních opěrkách sedačky. Přetrvává tedy sice nepříjemnost v pobobě zvedání sloupku volantu pokaždé, když se chce strojník na sedačce otočit, nicméně u nových strojů došlo k designovým úpravám, aby kolize volantu s joystickem nebyla tak výrazná. Další dvě „vychytávky“ odkoukalo JCB od nikdy nespící konkurence - soustředilo ovládání vysouvání a zasouvání teleskopické násady do dvou tlačítek umístěných na joysticku a taktéž už standardně nabízí přepínání ovládání podkopu mezi ISO a SAE (provádí se pomocí páčky umístěné na podlaze). Joystickové verze poslaly tradiční ovládání JCB s diagonálními pohyby pák do věčných lovišť.
Hydraulický systém všech strojů je standardně otevřeného typu se dvěma zubovými čerpadly. Za příplatek však mohou být některé varianty vybaveny pokrokovějším uzavřeným hydraulickým systémem s jedním axiálním pístovým čerpadlem. S tímto lepším hydraulickým systémem musíte zatím bohužel oželet jak joystickové ovládání, tak i specialitku JCB - hydraulicky ovládaný příčný posuv podkopového zařízení.
Rypadlonakladače JCB mohou být dle varianty vybaveny až třemi druhy převodovek. Nejlacinější je Syncroshuttle řazená manuálně. Další je Powershift, řazená opět manuálně, ovšem bez spojky, otáčením rukojeti pod volantem. Zde musím dodat, že pod pojmem Powershift řada výrobců již nabízí převodovku s volbou automatického řazení. No a nejdražší je Autoshift, kde sice naleznete přepínání mezi ručním a automatickým řazením, ale automatika řadí pouze mezi čtvrtým až šestým převodovým stupněm (tato převodovka má 6 převodových stupňů vpřed a 4 vzad, ostatní dvě převodovky mají 4 rychlosti dopředu i dozadu). Je tedy asi lepší zůstat u „manuálního“ Powershiftu a popřemýšlet o naprosté novince - uzavírací spojce měniče momentu.
JCB ji označuje anglickým výrazem Torque Lock, doslovně přeloženo do češtiny „zámek točivého momentu“. Spojka se automaticky uzavírá při čtvrtém rychlostním stupni a pevně propojí motor s převodovkou. Výsledkem je rychlejší jízda do kopce a snížení spotřeby během přejezdů. Proto by na tuto příplatkovou výbavu mohli slyšet zákazníci i u nás, přestože se často snaží prodejní cenu srazit na minimum.
Kořeny firmy JCB spadají do roku 1871, kdy byla v anglickém Uttoxeteru založena společnost Bamfords Ltd. V roce 1935 začal v rodinné firmě pracovat Joseph Cyril Bamford zvaný Joe, který si o deset let později otevřel v malé pronajaté garáži vlastní firmu, aby zde vyráběl přepravníky pro zemědělské traktory. Známé logo JCB se na výrobcích poprvé objevilo roku 1953 a o rok později firma představila první rypadlonakladač na světě.