Při této příležitosti jsme oslovovili přední dovozce stavebních strojů a požádali je o zodpovězení několika otázek, týkajících se současného i budoucího stavu dovozu stavebních strojů do České republiky.
Jak se projevil dopad a průběh krize v českém stavebnictví na dovoz stavebních strojů ve Vaší společnosti?
Jiří Kotouš, obchodní ředitel Kohl schein spol. s r.o.: Dopad krize ve stavebnictví a tudíž i na podej nových strojů byl veliký. Projevilo se to na našich prodejních výsledcích v roce 2009 i v loňském roce. Na druhé straně se naopak razantně zvýšil zájem o použité stroje.
Jaroslav Moravec, provozní ředitel LIEBHERR-STAVEBNÍ STROJE CZ s.r.o: Jako celé odvětví stavebnictví, byla i oblast stavebních strojů do značné míry ovlivněna celkovou ekonomickou krizí, což mělo za následek plošné snížení prodejů nových strojů na českém trhu. I přes neotevření nových státních stavebních projektů, které jsme očekávali po parlamentních volbách, se nám veskrze podařilo splnit naše prodejní cíle. Pozitivní zprávou také je, že žádný z našich zaměstnanců nepřišel v naší společnosti kvůli celosvětové krizi o zaměstnání.
Daniel Sys, obchodní ředitel Phoenix-Zeppelin, spol. s r.o.: Je nesporné, že krize se na českém trhu stavebních strojů projevila. Zároveň bych rád podotkl, že zatímco trh stavebních strojů v posledních letech propadl, Phoenix-Zeppelin zaznamenal krátkodobé zpomalení prodejů, které klesaly pomaleji než trh. Díky pečlivému plánování a diversifikaci produktového portfolia se Phoenix-Zeppelin podařilo vše přestát a vytvořit zisk 143 milionů korun, přičemž obrat se blížil čtyřem miliardám. Orientace na více produktů nám pomáhá oslovit širší spektrum zákazníků. Nejsme tedy závislí jen na jednom odvětví, což je v dnešní době velká výhoda.
Můžete zhodnotit loňský rok v souvislosti s dovozem strojů? Co očekáváte od roku letošního případně let následujících?
Jiří Kotouš: Loňský rok byl tím nejhorším rokem v naší dosavadní historii. Velmi výrazně se projevil nedostatek stavebních zakázek, špatná platební kázeň investorů. Navíc vnímáme, že je vypsáno jen minimum státních zakázek, což souviselo s loňskými volbami v ČR a také s citelným tlakem nové vlády na ministerstva s cílem maximálně snížit schodek státního rozpočtu na úkor investic, které by jinak mohly stavební průmysl v tomto státě aspoň částečně stabilizovat.
Jaroslav Moravec: Ekonomický vývoj naší společnosti v roce 2010 splnil naše očekávání i plánované prognózy. Prvotním cílem bylo zvýšení podílu na trhu. V letošním roce očekáváme ještě větší investiční opatrnost než v roce minulém. Očekáváme stejné množství prodejních projektů, přičemž prodejní výsledky a celkový trh bude letos ovlivněn zavedením další přísnější emisní normy pro motory u stavebních strojů na úroveň TIER 3B. Toto zavedení je z technického hlediska spjato s několikaprocentním zvýšením cen, které mohou negativně ovlivnit ochotu investovat do nových strojů.
Daniel Sys: Rok 2010 se nesl ve znamení postupného oživování trhu a úsporných opatření. Pro Phoenix-Zeppelin však znamenal zvýšení tržního podílu a upevnění vlastní pozice. Zmrazené veřejné zakázky zřejmě neumožní růst ve stavebnictví, naopak, dá se předpokládat mírný pokles. Na trhu stavebních strojů další pokles snad již nenastane, ale se zřetelným nárůstem počítat také nelze. Domnívám se, že trh nových stavebních strojů bude nepatrně vyšší než v roce 2010, kdy v ČR prodali dovozci stavebních strojů 1 300 nových strojů. Důležitou roli budou hrát kvalitní poprodejní služby a schopnost najít potřeby zákazníka.
Jaké trendy očekáváte ve vývoji dovozů stavebních strojů v ČR a co je vyvolalo?
Jiří Kotouš: Vnímáme nyní několik trendů. Poslední roky výrazně roste zájem o jednoúčelové stroje. Zejména pak o mini rypadla a malé nakladače a to na úkor univerzálních rypadlo nakladačů. My navíc pociťujeme enormní zájem o mikro nakladače a malé kolové dempry. Také je veliký zájem o kompaktní kolová rykadla o hmotnosti 8–11 tun.
Jaroslav Moravec: Jak již bylo zmíněno v předchozí otázce, očekáváme větší investiční opatrnost, tzn. jakákoliv investice do nového stroje bude každým zákazníkem pečlivě zvážena a analyzována, proto v letošním roce ještě zřejmě nebude možné očekávat nárůst prodeje nových stavebních strojů a měl by se spíše pohybovat na úrovni roku minulého. Tyto trendy jsou vyvolány zejména zmíněnou ekonomickou krizí a také následnou opatrností bankovního sektoru při poskytování jeho produktů.
Daniel Sys: Hospodářská recese vyvolala především poptávku po použitých strojích. Phoenix-Zeppelin prodal v roce 2010 381 použitých strojů, což je 10% nárúst v meziročním srovnání. Skokanem loňského roku byla minirýpadla, která představují zhruba čtvrtinu prodejů. Předpokládám, že poptávka po použitých strojích z českého trhu jen tak nezmizí.
Děkujeme za zodpovězení otázek.