Ještě než začneme, zajímalo by nás, zda Vaší společnosti ovlivnila ekonomická krize?
Ovlivnila nás stejně jako většinu společností. Myslím si, že oblast stavebnictví byla tou, která byla zasažena více než jiné a prodej nových strojů nebyl přesně takový, jaký jsme si představovali. Museli jsme se přizpůsobit vzniklé situaci, najít rezervy ve vlastních řadách, nabídnout zákazníkům úspornější řešení a podporovat je v tomto nelehkém období.
Jaká je současná situace?
V prodeji pozorujeme pozvolný nárůst, i když situace ve stavebnictví stále ještě není zcela růžová. Atlas Copco se v současné době ještě více zaměřuje na vývoj výkonnějších strojů s nižšími provozními náklady. Navíc po celém světě dochází k zpřísňování norem pro stavební stroje, což samozřejmě nutí firmy obnovovat jejich vozové parky.
Jaké normy máte na mysli?
Především akustické normy na hlučnost stavebních strojů a normy na množství výfukových emisí, které tyto stroje vypouštějí do ovzduší. Právě u normy na výfukové emise u nesilničních pojízdných stavebních strojů (kam patří mobilní kompresory pozn.redakce) dojde od ledna roku 2011 k dalšímu zpřísnění. Legislativa nově upravuje povolené množství obsahu částic a sazí ve výfukových plynech. Zatím jen pro naftové motory o výkonu 130 až 560 kW, ale v dalších letech dojde k úpravám také u menších typů motorů.
Spadají Vaše stroje do této kategorie? Pokud ano, jakým způsobem bude Atlas Copco reagovat na tyto změny?
Ano, naše nejvýkonnější kompresory mají dieselové motory s výkonem překročující 130 kW. V těchto kompresorech používáme motory Caterpillar. Tyto motory budou muset od ledna 2011 splňovat tzv. normu Tier 3B pro provoz v zemích EU. Na přicházející změnu jsme již připraveni a první prototyp kompresoru splňující normu Tier 3B byl již představen v dubnu na BAUMĚ 2010. Jednalo se o kompresor XRHS 366Cd (20 bar, 22,2m3/min) s novým motorem CAT C9.3 s technologií ACERT. Společnost Caterpillar použila metodu recirkulace výfukových plynů ve spojení s filtrem prachových částic tzv. EGR/DPF systém. Výhodou této technologie je mimo jiné fakt, že zákazníci nebudou muset doplňovat do paliva tzv. DEF kapalinu (Diesel Exhaust Fluid) ani AdBlue, které jsou nyní používány pro silniční motory.

Mobilní kompresor XRHS 366 s novým motorem CAT C9.3 a s technologií ACERT
Ovlivní použití tohoto systému pořizovací cenu stroje?
Bohužel ano. Pořizovací náklady nových motorů jsou poměrně vysoké, což samozřejmě ovlivní pořizovací ceny zařízení od všech výrobců.
Máte nyní představu o možném navýšení ceny?
Naší snahou bude samozřejmě navýšení co nejvíce minimalizovat, ale prvotní odhady navýšení cen jsou kolem 30 až 40 % vzhledem k současným cenám. Předpokládáme, že obdobně bude muset ceny navyšovat i konkurence.
Jak si myslíte, že na to budou reagovat zákazníci?
Je pravdou, že se nejedná o nízké navýšení a bezpochyby to ovlivní prodej nových strojů v roce 2011. Na druhou stranu je to krok správným směrem. Společnost Atlas Copco věnuje nemalé investice do vývoje a hledání dlouhodobě udržitelných řešení a každý legislativní krok vedoucí ke zlepšení ochrany životního prostředí má naši maximální podporu.
Děkujeme za poskytnutý rozhovor a přejeme hodně úspěchů v prodeji.