Ohlédnutí za nedávnou historií společnosti JUNGHEINRICH
Firma byla založena v Německu v roce 1953. Jedním z prvních produktů byl vozík typu Retrak, ve své době převratná novinka, kterou si výrobce nechal patentovat. V padesátých a šedesátých letech minulého století se společnost soustředila především na výstavbu výrobních kapacit v Německu a pochopitelně na vývoj nových modelů manipulační techniky. V sedmdesátých letech Jungheinrich úspěšně vstoupil na evropský trh a po roce 1990 i do burzovního světa. V roce 1994 získala společnost akvizice firem Steinbock Boss a Boss Group, které firma Jungheinrich prodávala na evropském trhu až do letošního roku, kdy tyto značky svou činnost končí.
Současnost firmy
Současnost firmy charakterizuje ředitel ing. Vratislav Přibyl následovně: „Společnost Jungheinrich je s produkcí 70 tisíci vozíků čtvrtým největším výrobcem manipulační techniky na světě – po firmách Toyota, Linde a Nacco. První vozík s elektrickým pohonem na střídavý proud (pod označením AC) vyrobili v mateřském závodě v roce 1996. Od tohoto data se firma soustřeďuje především na vývoj a rozšiřování výroby těchto motorů a jejich instalaci do nových modelů vozíků. Jungheinrich dnes pokrývá evropský trh prodeje se svými 19 prodejními jednotkami. V oblasti prodeje je podíl firmy na německém trhu v podstatě konstantní, ale v průběhu posledních let dochází souběžně s aktuální nabídkou především vozíků AC a regálových systémů s nárůstem prodeje v zahraničí, včetně zemí střední a východní Evropy. Společnost Jungheinrich má v současnosti centrálu v německém Norderstedtu (od roku1984), výrobní jednotky v Lüneburgu, Argentonu, Moosburgu a ve velké Británii ve městě Leighton Buzzard.
V roce 2000 byla založena pobočka v Řecku. V České republice má Jungheinrich zastoupení od roku 1992. Kromě centrály v Čestlicích u Prahy jsme vybudovali pobočku v Olomouci, která je orientována především na pronájem a servis. Firma zaměstnává cca 100 pracovníků. V různých průmyslových odvětvích je nasazeno cca 7000 strojů. Obrat české pobočky společnosti Jungheinrich činil v roce 2002 přes 700 milionů Kč, podíl na českém trhu s manipulační technikou se pohybuje okolo 25 %. Největší podíl na prodeji tvoří vozíky se spalovacími motory. Kromě prodeje zajišťujeme i komplexní řešení skladů včetně potřebných analýz a doporučení nejoptimálnějších řešení využití manipulační techniky. Další službou vedle prodeje a servisu nových i použitých vozíků je i pronájem manipulační techniky. Tato forma nabídky služeb naší společnosti hraje velkou roli zvláště v momentech, kdy je potřeba pokrýt navýšení výroby u zákazníka nebo v případě nenadálého výpadku techniky. Mezi nejvýznamnější klienty Jungheinrich ČR patří v automobilovém průmyslu Škoda Auto Mladá Boleslav, v gumárenském průmyslu společnost Barum Continental v Otrokovicích a v současnosti zpracováváme projekt využití techniky Jungheinrich v závodě Karosa Nové Mýto. Kromě velkých klientů využívají naše vozíky i další desítky zejména potravinářských firem, které našim strojům plně důvěřují.“
Vozíky s pohonem na střídavý proud – od historie po současnost
- První vozík s elektromotorem na střídavý proud pod označením AC byl představen v roce 1996 na veletrhu CeMAT v Hannoveru
- v květnu 1997 jsou vyrobenyv sérii vozíky EFG 25 a EFG 30
- v roce 1998 je zahájena výroba čelních čtyřkolových vozíků EFG Vac 16-20
- v roce 1999 následují vozíky Retrak v provedení AC a další řada vozíků
- v současnosti výrobce dodává vozíky 2. generace s krytím IP 54.
Jak jsme uvedli, vozíky označované AC jsou poháně- ny elektromotory na střídavý proud. Princip je velmi jednoduchý. Kromě trakční baterie na ss proud je součástí pohonu elektronika s trakčním měničem a s klasickým elektromotorem na střídavý proud.
Výhody:
- vysoký výkon (rychlost pojezdu i zdvihu, vyšší stoupavost, větší zrychlení – tedy parametry srovnatelné s vozíky poháněné spalovacím motorem)
- nižší náklady na údržbu
- lepší regulovatelnost výkonu, přepínání jízdních režimů
- účinnější rekuperace elektrické energie
- kompaktnější konstrukce vozíků (motor AC je bezúdržbový).
Pod tímto názvem se skrývá hned několik programů. Velmi stručně řečeno jde o programy pro optimalizaci, financování, správu a zajištění servisu manipulační techniky včetně snižování provozních nákladů. V zájmu obchodní strategie firmy Jungheinrich je dlouhodobé partnerství, úspory vkládaného kapitálu, individuální řešení pro zákazníka. To vše dohromady společně s key businessem (odpadá potřeba zaměstnanců pro nákup a provoz vozíků, vlastních dílen na opravy a servis, zjednodušení plánování nákupu a kontroly, prevence vzniku závad atp.) je optimálně výhodným řešením pro obě zúčastněné strany.
Ve Škoda Auto Parts Centru spoléhají na techniku Jungheinrich
V rámci návštěvy Mladé Boleslavi a firmy Škoda Auto nám pan Schneider, ředitel Škoda Auto Parts Center jednoho z největších skladů náhradních dílů pro vozy Škoda, Seat a Volkswagen ve střední Evropě, představil ucelené využití manipulační techniky Jungheinrich.
Ze skladu, v němž je v současnosti cca 100 000 lokací o celkové skladovací ploše 50 000 m2 (40 000 m2 vnitřní, 10 000 m2 vnější), odebírá náhradní díly cca 330 zákazníků z ČR i SR a 130 importérů ze zahraničí. Kromě této plochy je ovšem zboží uloženo i v externích skladech na dalších cca 60 000 m2. Denně vyskladňují více než 18 000 položek dílů Škoda. Skladová technika je plně využita nejen v tzv. automatických skladech (nejvíce lokací), ale také v paletových skladech a tzv. ostatních, mezi nimiž je i sklad nebezpečného zboží.
Jak p. Schneider uvedl, veškeré systémy jsou plně optimalizovány, bez časových ztrát. Vyskladňovací i další vozíky Jungheinrich jsou vybaveny elektronickým zařízením, které usnadňuje komunikaci mezi pracovníky skladu, čímž je zajištěno vyskladnění jakéhokoli potřebného dílu v rámci garantovaného časového limitu. I tato skutečnost je jedním z mnoha důvodů, proč se vedení Škoda Auto Parts Center rozhodlo využívat manipulační techniku Jungheinrich.