I v letošním roce se staly zvýrazněnými tématy úspory energií a energeticky úsporné stavění. Toto téma se dotýká nejen oblasti technického zařízení budov, ale i oborů zdicích materiálů, oken, dveří, izolačních materiálů, konstrukčních systémů a ostatních stavebních materiálů.

Informace jsou na prvním místě
Stavební veletrhy Brno se tak stávají jedinečným centrem nejen pro získání aktuálních informací o dotačním programu Zelená úsporám. Kromě informací k dotačním titulům veletrhy postykují šanci dát o sobě vědět všem firmám, které nabízejí energeticky úsporné řešení. Vzniká tak ucelený komplex, který nabízí nejen odborné teoretické informace, ale i konkrétní praktické řešení.
Vystavovatelé mají možnost přímo na veletrhu prezentovat své produkty, ale především se budou moci osobně setkat se zájemci o informace. A to, že zájemců je hodně, signalizuje nejen množství lidí, ale i celkový růst poptávky po ekologicky šetrných řešeních.
Čerpání dotací
Přitom možností úspor a tedy i čerpání dotačních titulů je velké množství. Týkají se nejen oblastí technického zařízení budov, ale i oborů zdicích materiálů, oken, dveří, izolačních materiálů, konstrukčních systémů a ostatních stavebních materiálů.
Řada podniků, domácností a soukromých stavebníků totiž v průběhu minulých měsíců zjistila, že cestou k přežití a následnému rozvoji je efektivní renovace stávajících kapacit. Právě zde se uplatní nejen výrobci výše zmíněných úsporných technologií, ale i odborné firmy, bez jejichž přispění by aplikace úsporných řešení a tím i následný efekt zdaleka nebyl takový, jak si ho představuje investor.
Partnerství veřejného a soukromého sektoru
Public Privat Partnership (PPP) známe ze zahraničních zkušeností. Soukromý subjekt postaví komunikaci a bude ji i po určitý počet let udržovat a provozovat tak, aby zajistil po celou tuto dobu její optimální fungování. V podmínkách domácích není tento koncept v dopravních stavbách žádnou novinkou – už v říjnu 2008 přijala vláda usnesení, kterým schválila koncesní projekt na stavbu a financování úseků dálnice D3 a rychlostní silnice R3. V roce 2009 však díky změnám došlo k revizi projektu, neboť ve schválené podobě byl nerealizovatelný. Nově byly vymezeny tzv. „funkční celky” – fakticky úseky – a jejich závazné termíny i obsah koncese. Přesto se stále nedá hovořit o tom, že tento revidovaný projekt nakonec bude i v této podobě realizován. Navzdory komplikacím ale stále ministerstvo dopravy předpokládá, že objem více než 465 mld. korun, vyčleněných na tento „superpilotní” projekt, bude k dispozici a v akcelerovaném harmonogramu majetkoprávní a technické přípravy koncesní model D3/R3 bude pokračovat.

Lze se nadít, že v době konání Stavebních veletrhů Brno 2010 budou alespoň v kuloárech probíhat jednání o dalších podobných projektech – hospodářství se začalo probouzet k aktivitám, které budou i této formě financování velkých stavebních akcí mnohem blíže, než tomu bylo v minulosti. A nesporné výhody tohoto financování – které je vlastně jakýmsi úvěrováním státu ze strany podnikatelů – se budou moci plně projevit a rozvinout.