Také původní objekt Poltegor měl úctyhodnou výšku 95 m a v centru města se ještě tak vysoká budova nebourala. Jen umístěni demoličních rypadel na střeše budovy bylo velkým výkonem.
Bourací práce
„Rozhodli jsme se poprvé v Polsku provést mechanické bourání vícepatrové budovy za použití dvou demoličních rypadel DOOSAN,” říká Marcin Miazga – majitel firmy, která tyto práce prováděla.
Jednalo se o rypadla DX 140 a 225 opatřená demoličními nůžkami, se stabilizující zátěží, prodlouženými rameny a na rozšířených pasových podvozcích. Tato rypadla o hmotnosti 15 a 25 tun se pochybovala po železobetonovém trupu budovy a patro za patrem demontovala Poltegor.
„Postupná mechanická demolice objektu, včetně základové desky, trvala přesně šest měsíců. Od čvrtého patra jsme zapojili navíc další dvě demoliční rypadla DOOSAN, typ 340 a 480, která se skvěle hodila právě na bourání nižších pater a hlavně základové desky, rozrušované také pomocí malých výbušných náloži, neboť její tloušťka činila 3 metry. Celých šest měsíců se pracovalo na dvě směny (od 6.00 do 22.00 hod.), v jedné pracovní směně bylo 10 až 12 osob. Vsadili jsme na sílů strojů DOOSAN místo velkého množství pracovníků a jsme na vykonanou práci opracdu hrdi. V průběhu bouracích prací se nevyskytly žádné vážnější poruchy a lidé i stroje v náročné zkoušce obstáli,” doplňuje pan Miazga.
Nová výstavba
Jak již bylo uvedeno, nový komplex Sky Tower, který vznikl na místě bývalého objektu, patří mezi nejvyšší a největší objekty v Polsku.
Po demolici bylo nutné vyhloubit jámu pro nové základy. Objem vytěžené zeminy činil přes 200 tisíc m3. Tohoto úkolu se opět se ctí zhostily stroje DOOSAN, především pásová rypadla DX 225 LC s objemem lžíce 0,92 m3 a max. dosahem 9,9 m, dále DX 340 LC s objemem lžíce 1,48 m3 a max. dosahem 11,17 m a DX 480 LC.
Proč značka DOOSAN
„Při výběru nových strojů DOOSAN rozhodovala nejen cena, ale také dobré reference uživatelů, které nás přesvědčily, že se koupě opravdu vyplatí. Firma Miazga je zákazníkem společnosti DOOSAN již sedm let. Naším prvním strojem byl Daewoo 300 LCV. V současné době používáme stroje Doosan 300, 340 DX, 480 DX, 140, 225 a to hlavně k demoličním, silničním a zemním prácím. Jsme spokojeni také se snadným ovládáním,” dodává pan Marcin.
Společnost Miazga se na bourání a stavbě komplexu Sky Tower objevila jako první a na konci roku 2012, až bude vše hotovo, asi poslední odejde – jistě s pocitem, že svěřený úkol řádně splnila.