MONTABERT - Evropský výrobce kvalitního příslušenství pro demolice
Dnes je 27.11. – svátek slaví Xenie

TATRA PHOENIX Euro 6 – všestrannost a univerzálnost je výhodou

Zveřejněno: 17. 8. 2015

Modelová řada TATRA PHOENX Euro 6 je z konstrukčního hlediska díky agregátům pro plnění emisních limitů dle normy Euro 6 novou generací tatrovek. Jejím základem ale zůstává spolehlivá unikátní koncepce podvozku, prověřená již téměř celým stoletím na nejrůznějších místech naší planety.

Desítky let se tato koncepce vyvíjí a zdokonaluje. Desítky let se vozidla značky TATRA přizpůsobují potřebám a požadavkům zákazníků z nejrůznějších oborů, aby jim přinášela stále vyšší užitnou hodnotu.

Ověřená kvalita

Vozidla TATRA PHOENIX jsou založená na prověřené kombinaci tatrováckého podvozku, motorů PACCAR MX ve verzích Euro 6 (či Euro 5 a 3, které jsou určeny pro vozidla vyvážená mimo Evropu), převodovek ZF a pohodlných kabin DAF CF. Nová verze motorů PACCAR MX je nabízena ve dvouobjemových verzích, a to 10,9 a 12,9 litrů, disponuje vstřikováním Common Rail, integrovaným EGR systémem a turbodmychadlem s proměnnou geometrií lopatek. Tyto motory jsou charakteristické spolehlivostí, nízkou náročností na servis a údržbu a hlavně nízkou spotřebou pohonných hmot, a to jak na silnici, tak i v terénu či na zpevněných komunikacích.

O snižování škodlivých látek ve výfukových plynech se stará EGR systém integrovaný do bloku motoru, filtr pevných částic a katalyzátor se vstřikováním činidla AdBlue.

Řidiči mají k dispozici pohodné 16stupňnové řazení pomocí převodovek ZF, ať už v manuálu EcoSplit, či poloautomatu AsTronic, a již brzy se ve standardu dočkají také plněautomatických převodovek Allison, které byly dříve výsadou nejrůznějších speciálů. Robustnost převodovek Allison a přenos hnací síly bez přerušení (rozepnutím spojky) uvítají všichni, kdo se pohybují ve velmi těžkém terénu či s plně loženými jízdními soupravami.

Nejviditelnější a zcela zásadní konstrukční změnou je použití nové kabiny, jejíž základ, stejně jako u stávajících vozidel TATRA PHOENIX Euro 5, vychází ze stavebního provedení kabin vozů DAF CF, resp. řady „construction”. Kabina je především, v podlahové části zcela překonstruována, včetně rozšířeného předního uložení na rám. Nový je rovněž tvar nárazníku a hlavních světlometů. Spodní část nárazníku je ocelová a dělená kvůli úspoře nákladů při případné výměně či opravě, na tři části.

I s novou kabinou a s přechodem na motory Euro 6 zůstává nájezdový úhel na hodnotě 31 stupňů jako u vozidel s motory Euro 5. Jedná se o jednu z nejlepších hodnot nájezdového úhlu u plněpohonných nákladních vozidel segmentu off-road.

Podobně jako u vozidel s motory Euro 5, také u nových vozů PHOENIX Euro 6 byla navržena nová přední kapota s unikátním vzhledem. Nově byly navrženy též nástavce blatníků kabiny, do nichž byly integrovány světelné ukazatele změny směru jízdy. Stejně jako u variant Euro 5 i u nových vozidel bylo použito pružného uložení spodních stupaček do kabiny. Takové řešení je léty prověřeno v nejtěžších provozních podmínkách. Také u nových vozidel jsou montovány kabiny ve dvou provedeních – krátké (denní – day cab) a prodloužené (spací – sleeper cab).

TATRA PHOENIX 6×6
TATRA PHOENIX 6×6

Traktory z Kopřivnice

Traktory, neboli vozidla kategorie T1, přináší svým uživatelům řadu výhod, ale i omezení. Řešení, které nabízí kopřivnická automobilka (nejprve formou individuálních přestaveb z N3 na T1) zachovává výhody v podobě speciálních provozních podmínek a zároveň eliminuje ty nevýhody, které se u „standardních” traktorů týkají zejména nosnosti, resp. celkové hmotnosti. Individuálně hospodařící zemědělec, družstvo či společnost provozující bioplynovou stanici tak ocení nabídku různých typů vozidel, která v letošním roce společně s motory Euro 6 získají globální homologaci právě v kategorii T1, čímž odpadne složitý proces schvalování individuálních přestaveb. Z finální montáže tedy vyjede vozidlo již rovnou jako traktor. Sortiment zemědělských vozidel se uvedl v roce 2012 tzv. agro tahačem velkoobjemových návěsů či cisteren. Dnes již však existuje celá řada vozidel, které odpovídají potřebám zemědělců hospodařících na menších plochách a které v naprosté většině disponují systémem výměnných nástaveb. To zaručuje uživateli vynikající flexibilitu a univerzálnost použití a využití prostředků investovaných do vozidla je mnohem efektivnější. Vozidla v konfiguracích 6×6 a 8×8 s připojitelným předním pohonem, možností centrálního dohušťování a manuálními, automatizovanými či plně automatickými převodovkami tak velmi vhodně doplňují agro tahače s návěsy o objemu 65 až 95 m3, které zásadním způsobem posunují efektivitu v přepravě zemědělských plodin.

Z pole do města

Mít k dispozici plněpohonný podvozek s připojitelným pohonem přední nápravy ocení nejen provozovatelé komunálních služeb v hornatých částech republiky. Plněpohonné vozidlo je sázkou na jistotu, že v momentě, kdy obyvatelé očekávají funkční nasazení techniky, bude tato technika opravdu sloužit, jak se od ní očekává.

Nejrůznější nástavby, ať se jedná o klasické sypače inertních či chemických posypů, cisterny nebo sofistikované sací vozy s recyklační jednotkou, pak zcela jistě ocení komfort a naprosto minimální kroutivost tatrováckých podvozků. Krutové síly u vozidel s pevnými nápravami často způsobují vážná poškození nákladných nástaveb, tím pádem snižují provozní dobu těchto vozů či vyloženě zkracují jejich životnost, resp. životnost nástaveb. To vše se pak promítá do celkových nákladů vlastnictví takového vozidla a do akceschopnosti provozovatele jako takového. V naprosté většině výběrových řízení na komunální techniku je nejdůležitějším faktorem cena, vliv živostnosti či vliv servisních nákladů. Ten je velmi často podceňován a negativně se může projevit až v průběhu používání vozidla.

Modelová řada TATRA PHOENIX Euro 6 dokonale využívá terénních schopností tatrováckého podvozku a moderních a úsporných motorů Paccar MX i převodovek ZF a Allison. Tyto kombinace pak dávají dohromady univerzální vozidlo, které svému uživateli pomáhá mnohem lépe reagovat na podnikatelské příležitosti, využívat je a zlepšovat celkovou výkonnost firmy. TATRA tak své uživatele dostává dál.

Autor: Ing. Jiří Kašpárek
Foto: Archiv firmy
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro období 2024/25 (6 vydání).
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro období 2024/25 (6 vydání).
 

Nové

Silniční veletrh v Pardubicích představil řadu zajímavých strojů

Zveřejněno 27.11. V pátek 6. září se v areálu Správy a údržby silnic Pardubického kraje (SÚS Pk) v Doubravicích uskutečnil již 23. ročník Silničního veletrhu. Oblíbená akce určená pro odborníky na dopravu a výstavbu infrastruktury přilákala stovky návštěvníků. K… celý příspěvek

Překládkové rýpadlo SANY SMHW30G5 se představuje konečně i u nás!

Zveřejněno 26.11. Byla to v polovině září velká show. Herec Tomáš Matonoha nastupuje do kabiny, která se právě pomocí hydraulických válců ladně spustila téměř až k zemi. Následně ho kabina vynáší do výšky bezmála tří metrů, odkud známý moderátor komentuje dění pod… celý příspěvek

Develon uspořádal pro zákazníky první Demo Days

Zveřejněno 25.11. Develon, dříve Doosan Construction Equipment, uspořádal v České republice první Demo Days pod novou značkou. Akce proběhla 23.–27. září 2024 v areálu v Milovicích nedaleko Prahy a zúčastnilo se jí více než 600 zákazníků a prodejců ze 14 zemí Evropy. celý příspěvek