Desítky let se tato koncepce vyvíjí a zdokonaluje. Desítky let se vozidla značky TATRA přizpůsobují potřebám a požadavkům zákazníků z nejrůznějších oborů, aby jim přinášela stále vyšší užitnou hodnotu.
Ověřená kvalita
Vozidla TATRA PHOENIX jsou založená na prověřené kombinaci tatrováckého podvozku, motorů PACCAR MX ve verzích Euro 6 (či Euro 5 a 3, které jsou určeny pro vozidla vyvážená mimo Evropu), převodovek ZF a pohodlných kabin DAF CF. Nová verze motorů PACCAR MX je nabízena ve dvouobjemových verzích, a to 10,9 a 12,9 litrů, disponuje vstřikováním Common Rail, integrovaným EGR systémem a turbodmychadlem s proměnnou geometrií lopatek. Tyto motory jsou charakteristické spolehlivostí, nízkou náročností na servis a údržbu a hlavně nízkou spotřebou pohonných hmot, a to jak na silnici, tak i v terénu či na zpevněných komunikacích.
O snižování škodlivých látek ve výfukových plynech se stará EGR systém integrovaný do bloku motoru, filtr pevných částic a katalyzátor se vstřikováním činidla AdBlue.
Řidiči mají k dispozici pohodné 16stupňnové řazení pomocí převodovek ZF, ať už v manuálu EcoSplit, či poloautomatu AsTronic, a již brzy se ve standardu dočkají také plněautomatických převodovek Allison, které byly dříve výsadou nejrůznějších speciálů. Robustnost převodovek Allison a přenos hnací síly bez přerušení (rozepnutím spojky) uvítají všichni, kdo se pohybují ve velmi těžkém terénu či s plně loženými jízdními soupravami.
Nejviditelnější a zcela zásadní konstrukční změnou je použití nové kabiny, jejíž základ, stejně jako u stávajících vozidel TATRA PHOENIX Euro 5, vychází ze stavebního provedení kabin vozů DAF CF, resp. řady „construction”. Kabina je především, v podlahové části zcela překonstruována, včetně rozšířeného předního uložení na rám. Nový je rovněž tvar nárazníku a hlavních světlometů. Spodní část nárazníku je ocelová a dělená kvůli úspoře nákladů při případné výměně či opravě, na tři části.
I s novou kabinou a s přechodem na motory Euro 6 zůstává nájezdový úhel na hodnotě 31 stupňů jako u vozidel s motory Euro 5. Jedná se o jednu z nejlepších hodnot nájezdového úhlu u plněpohonných nákladních vozidel segmentu off-road.
Podobně jako u vozidel s motory Euro 5, také u nových vozů PHOENIX Euro 6 byla navržena nová přední kapota s unikátním vzhledem. Nově byly navrženy též nástavce blatníků kabiny, do nichž byly integrovány světelné ukazatele změny směru jízdy. Stejně jako u variant Euro 5 i u nových vozidel bylo použito pružného uložení spodních stupaček do kabiny. Takové řešení je léty prověřeno v nejtěžších provozních podmínkách. Také u nových vozidel jsou montovány kabiny ve dvou provedeních – krátké (denní – day cab) a prodloužené (spací – sleeper cab).
Traktory z Kopřivnice
Traktory, neboli vozidla kategorie T1, přináší svým uživatelům řadu výhod, ale i omezení. Řešení, které nabízí kopřivnická automobilka (nejprve formou individuálních přestaveb z N3 na T1) zachovává výhody v podobě speciálních provozních podmínek a zároveň eliminuje ty nevýhody, které se u „standardních” traktorů týkají zejména nosnosti, resp. celkové hmotnosti. Individuálně hospodařící zemědělec, družstvo či společnost provozující bioplynovou stanici tak ocení nabídku různých typů vozidel, která v letošním roce společně s motory Euro 6 získají globální homologaci právě v kategorii T1, čímž odpadne složitý proces schvalování individuálních přestaveb. Z finální montáže tedy vyjede vozidlo již rovnou jako traktor. Sortiment zemědělských vozidel se uvedl v roce 2012 tzv. agro tahačem velkoobjemových návěsů či cisteren. Dnes již však existuje celá řada vozidel, které odpovídají potřebám zemědělců hospodařících na menších plochách a které v naprosté většině disponují systémem výměnných nástaveb. To zaručuje uživateli vynikající flexibilitu a univerzálnost použití a využití prostředků investovaných do vozidla je mnohem efektivnější. Vozidla v konfiguracích 6×6 a 8×8 s připojitelným předním pohonem, možností centrálního dohušťování a manuálními, automatizovanými či plně automatickými převodovkami tak velmi vhodně doplňují agro tahače s návěsy o objemu 65 až 95 m3, které zásadním způsobem posunují efektivitu v přepravě zemědělských plodin.
Z pole do města
Mít k dispozici plněpohonný podvozek s připojitelným pohonem přední nápravy ocení nejen provozovatelé komunálních služeb v hornatých částech republiky. Plněpohonné vozidlo je sázkou na jistotu, že v momentě, kdy obyvatelé očekávají funkční nasazení techniky, bude tato technika opravdu sloužit, jak se od ní očekává.
Nejrůznější nástavby, ať se jedná o klasické sypače inertních či chemických posypů, cisterny nebo sofistikované sací vozy s recyklační jednotkou, pak zcela jistě ocení komfort a naprosto minimální kroutivost tatrováckých podvozků. Krutové síly u vozidel s pevnými nápravami často způsobují vážná poškození nákladných nástaveb, tím pádem snižují provozní dobu těchto vozů či vyloženě zkracují jejich životnost, resp. životnost nástaveb. To vše se pak promítá do celkových nákladů vlastnictví takového vozidla a do akceschopnosti provozovatele jako takového. V naprosté většině výběrových řízení na komunální techniku je nejdůležitějším faktorem cena, vliv živostnosti či vliv servisních nákladů. Ten je velmi často podceňován a negativně se může projevit až v průběhu používání vozidla.
Modelová řada TATRA PHOENIX Euro 6 dokonale využívá terénních schopností tatrováckého podvozku a moderních a úsporných motorů Paccar MX i převodovek ZF a Allison. Tyto kombinace pak dávají dohromady univerzální vozidlo, které svému uživateli pomáhá mnohem lépe reagovat na podnikatelské příležitosti, využívat je a zlepšovat celkovou výkonnost firmy. TATRA tak své uživatele dostává dál.