Silniční veletrh patří již třetí desetiletí mezi top události na poli regionálních odborných akcí. Jednodenní výstava je určená pro firmy z oblasti silničního hospodářství, výrobce a prodejce techniky, stavebních materiálů, dodavatele, ale i města a obce.
„Mám velkou radost z toho, že do Doubravic k nám dorazily nejenom stovky dospělých návštěvníků, ale i studenti středních škol, kteří se tu mohli podívat na nabídku jednotlivých firem i přehlídku moderních strojů, se kterými budou jednoho dne pracovat. Pro nás jako organizaci je veletrh skvělou příležitostí se sejít s našimi obchodními partnery a společně probrat novinky a změny na trhu v oblasti silničního hospodářství. Letošního ročníku se zúčastnilo přes 60 vystavovatelů a dorazilo zhruba 800 hostů, což je velice dobré číslo. Těším se na příští ročník a pokusíme se opět vymyslet program, který k nám přiláká lidi různých profesí i věku,“ uvedl ředitel SÚS Pk Zdeněk Vašák s tím, že jeho ze všech vystavovaných strojů nejvíce oslovil nákladní automobil Scania na elektrický pohon. „Na jedno nabití má dojezd 300 kilometrů a rovnou z veletrhu zamířil vůz do Brna, kde si ho převzali kolegové z tamní správy a údržby silnic,“ dodává Zdeněk Vašák.
Vodík jako budoucnost dopravy?
Mezi nejfotografovanější techniku letošního Silničního veletrhu bezesporu patřila bezesporu tatrovka na vodíkový pohon. Ostatně o tomto druhu pohonu byla díky spolupráci s Regionální rozvojovou agenturou Pardubického kraje na programu i více než hodinová diskuze. Debata se točila nejenom o konkrétním využití a benefitech vodíkových pohonů, ale i o evropském projektu GH2M (celým názvem Accelerating the deployment of green hydrogen mobility in EU regions), jehož cílem je zrychlit zavádění vodíkových technologií a infrastruktury.
„Debata k vodíku byla zajímavá hlavně tím, že si lidé mohli od fundovaných lidí poslechnout informace o možnostech využití vodíku v dopravě či výrobě zeleného vodíku na území Pardubického kraje. My jsme se vodíkem zabývali například při nákupu nových vlaků RegioFox, které mohly být na tento pohon. S ohledem na to, že se jedná o novou technologii, jsme rozhodli o pořízení jednotek na klasický pohon. Pokud se ale s podporou vodíku opravdu začne, bude to do budoucna zajímavá možnost ekologické dopravy. Podle mého názoru je využitelnost vodíku v praxi mnohem větší než v případě elektromobility, která zůstává spíše přáním než plnohodnotnou reálnou alternativou ke spalovacím motorům u našich aut,“ vysvětlil první náměstek hejtmana Pardubického kraje Michal Kortyš.
Závěr
Dopravní konference jsme se za redakci Stavební techniky již tradičně zúčastnili. Z našeho pohledu jsou akce tohoto typu velmi důležité, neboť je zde k vidění zajímavá technika z oboru. Navíc dochází k setkávání lidí, navázání nových kontaktů, k výměně názorů, k debatám. Například i k takové, která se zde otevřeně rozběhla – debatě ohledně celosvětově propagované elektromobility a protiváze v podobě vodíkového pohonu.