Systémy kontroly prachu váží emise ve vzduchu
Souběžně s rostoucím zpřísnění legislativy čistého ovzduší v mnoha zemích, stejně jako nových poznatků o škodlivých účincích prachu na lidský organismus a životní prostředí, se v posledních letech zvýšila poptávka po efektivních řešeních potlačení prašnosti. Z tohoto důvodu se systémy mytí vozidel v minulosti stále častěji používaly také pro potlačení prachu, avšak ne všechny problémy s emisemi byly vždy zcela vyřešeny. Proto společnost FRUTIGER Company AG již několik let nabízí modelovou řadu pro vázání prachu Dust Control Cannons MobyDick®. Moderní systémy na vázání prachu pracují na principu vázání prachu přes jemné kapky vody. Na rozdíl od předchozích systémů, které generují nízkotlakým čerpadlem velké nebo různě velké kapičky, nastaví FRUTIGER na středních a vysokotlakých kvalitních čerpadlech tlak mezi 20 až 100 bary, který pomocí speciálních trysek produkuje vodní mlhu s vysokým počtem nejmenších kapek vody (od 50 μm do 150 μm pro venkovní prostor a od 20 μm až 80 μm pro vnitřní použití). Menší kapky vody jsou efektivnější, protože zůstávají ve vzduchu ve větším počtu a homogennější velikosti déle díky nižší rychlosti letu a pádu.
To způsobuje menší aerodynamické sání kolem kapiček, což je důvodem, že se lépe váží s prachovými zrnky a spadnou na zem. Osvědčená technologie umožňuje velmi účinné použití vody pro vázání prachu.
Technologie MobyDick čistí snadno a levně
Pozemní komunikace by měly být udržovány čisté, ale na kola a podvozky nákladních automobilů se zachytí až 10 kilogramů nečistot. Řešením je jejich mytí, a to levně a rychle dokáže technologie MobyDick s know-how. Důkazem o úspěšnosti tohoto mycího zařízení vypovídá 4 000 instalovaných systémů pro mytí podvozků a pneumatik.
V závislosti na znečištění se používají různé technologie a systémy. V zásadě lze rozlišovat mezi válcovými a průjezdnými systémy. Ve válcových systémech vozidlo vjede do systému a umístí kola mezi válce. Po automatickém spuštění mycího procesu se kolo automaticky otáčí a je očištěno vodou, která tryská z mnoha trysek. Výhoda spočívá ve velmi dobrém výsledku čištění, nicméně je nutné počítat, že celý mycí proces bude trvat asi 2–3 minuty. Z tohoto důvodu FRUTIGER vyvinul první průjezdní systém na světě v roce 1995. U průjezdních systémů není nutno zastavovat při čištění pneumatik. Pokud vozík projde světelnou závoru u vjezdu, proces mytí se spustí automaticky. Během pomalého průjezdu (rychlosti chůze) jsou pneumatiky a podvozek vyčištěny vodou, která proudí z mnoha trysek. Použitá voda se v průběhu mycího procesu vrací zpět do systému, kde probíhá automatické recyklace pro další mycí proces. Výsledný kal je vynášen integrovaným dopravníkem nebo rypadlem a může být snadno odstraněn. V závislosti na úrovni znečištění a frekvenci vozidel se používají systémy o různých délkách od 3,50 m (pro jednu otáčku kola) až po 20,00 m (pro šest otáček kol).
Hrubé nečistoty jsou pryč během několika minut
V některých provozech stačí očištění stavebního stroje od hrubých nečistot. O automatické uvolnění podvozků, kol nebo pásů stavebních strojů během několika minut od hrubých nečistot se postarají mycí systémy demucking MobyDick®. V závislosti na přání zákazníka jsou mycí systémy demucking MobyDick® schopny vyčistit pásové vozy do velikosti Caterpillar D11, jakož i vyklápěcí a kolové nakladače. Tato technologie našla uplatnění např. v zinkových dolech v Indii. Stejně jako ve většině otevřených dolů také zde zajišťuje hladký provoz velká flotila servisních a konstrukčních vozidel. Tato vozidla jsou opakovaně znečištěná, zejména při dešti. Sedimenty se pak usazují u náprav a podvozků, zvyšují spotřebu paliva a způsobují škody. Až do nedávné doby byla vozidla před servisem ručně očištěna vysokotlakým zařízením. Nepopulární a časově náročná práce! K vyřešení tohoto problému byl nainstalován systém demucking M obyDick®. Díky tomuto řešení může být celá flotila nyní pravidelně vyčištěna bez velkého úsilí. Úplné mytí přední části, boku a podvozku trvá jen několik minut a vozidlo lze okamžitě použít. To šetří zdroje, snižuje zatížení životního prostředí a přispívá k humanizaci pracoviště.