Ladislav Brentner je od pohledu zručný strojník. Se svým otcem Stanislavem provozují v Dubenci firmu zabývající se terénními úpravami, stavebními pracemi a nákladní dopravou. Se zapůjčeným strojem se evidentně sžil, hromady sutin a náletů mizí ve svahovací lopatě ve zlomku vteřiny a na místě, kde kdysi stával drážní objekt, už se kupí hromada materiálu. Ten bude následně ve vlastní sklápěčce odvezen na skládku. Zbouraná budova v Malých Svatoňovicích je jednou z 28 objektů Českých drah, které bude Ladislav Brentner rozebírat. Při všech demolicích počítá s rýpadlem LiuGong 915F CR.
Výhoda krátké zádě
Nový „kompakt” si Ladislav vyhlédnul na internetu v půjčovně AB rent CZ. Zapůjčený ho má zatím zhruba měsíc, nicméně už s ním zvládl dvě větší demoliční zakázky a také výkopové práce na stavbě bazénu. Jak nám prozrazuje, není to jeho první zkušenost se značkou LiuGong. Už v loňském roce si v této půjčovně půjčoval jiné 15tunové rýpadlo LiuGong. Nebylo špatné, ale toto nové „efko” je prý ještě o level výše. „Přijde mi, že je obratnější, živější. Navíc se s ním všude vejdu, v ulici nepřekážím, pohodlně s tím můžu pracovat i ve městě,” poukazuje strojník na výhody zkrácené zádě. Líbí se mu také gumové pásy. Jsou bytelné a hlavně se s nimi dá pracovat i na silnici.
Jízdní vlastnosti a zpracování
K rýpadlu si zapůjčil svahovací a zubovou lžíci, velkým pomocníkem je nainstalovaná naklápěcí hlava českého výrobce TRIGA. Díky ní je finální úprava terénu velmi snadná a dokáže s ní také rychleji naložit korbu sklápěčky. Kladné hodnocení dostává stroj jak po stránce konstrukce, tak jízdních vlastností. Zpracování otoče, celého ramene a kabiny je fortelné a navzdory tomu, že se jedná o s stroj z půjčovny (kde ho zákazníci pravděpodobně moc nešetří), není nikde žádná známka vůle nebo opotřebení.
„Překvapila mne neuvěřitelná síla stroje a možnost přepínat mezi třemi pracovními režimy. Já obvykle dělám ve standardním režimu, ale i tak to má síly na rozdávání,” glosuje jízdní vlastnosti Ladislav. Kromě zmíněného režimu Standard má obsluha k dispozici také Power a Economy. Posledně jmenovaný mód používá Ladislav při závěrečných terénních úpravách a dočišťování, kdy není potřeba vysokého hydraulického výkonu.
Ačkoli se jedná o asijskou značku, kabina je prostorná a co se týče ergonomie ovládacích prvků, může se stroj měřit se zavedenými značkami na trhu. Jak říká náš průvodce, stroj si několikrát vyzkoušel i jeho otec, který neměl při svých 130 kg v kabině vůbec žádný problém. „Líbí se mi citlivé ovládání stroje. Vezmete za páku a hydraulika hned reaguje. Žádná prodleva, jako se to občas stávalo u jiných strojů. Když to dostanete do ruky, tak si pak na stavbě doslova hrajete,” říká s úsměvem. Aby také ne, když LiuGong 915F CR nabízí čtyři hydraulické proporcionální okruhy a sílu k nástroji a do otoče posílá dvojice hydraulických pump Kawasaki.
Praktické detaily a důraz na bezpečnost
Následně nás strojník seznamuje s dalšími funkcemi stroje. Kabina je v rámci této hmotnostní třídy standardní, je klimatizovaná a podle Ladislava dobře odhlučněná. Potěší některé detaily, jako je například dvojice praktických tmavých záclonek na obou bočních oknech, nebo systém pojistky dveří. Na vnější straně je kovové oko, které po vyklopení dveří zapadne do západky. Pro odjištění dveří pak stačí jen zatáhnout za páčku po levé straně sedačky. Co ještě doplnit ke vnitřku stroje? Dnes už běžnou výbavou je dotykový displej, přes který se ovládají téměř všechny funkce včetně rádia a klimatizace. V přehledně zpracovaném menu si strojník nakliká, co potřebuje. Z indikátorů na monitoru se nám líbí ukazatel paliva a nádrže na AdBlue. Dobře hodnocené jsou bezpečnostní kamery se zobrazením ve 2D/3D; zobrazovací režim navíc umožňuje detekovat a upozornit na osoby pohybující se v blízkosti stroje. „Dříve jsem s kamerami nikdy nedělal, ale rychle si na to člověk zvykne a hodně se tím zvýší bezpečnost při práci,” komentuje tuto výbavu bagru Ladislav.
Také při prohlídce zvenčí nacházíme několik detailů, které svědčí o tom, jak si výrobce s tímto rýpadlem pohrál. Ochranná mříž na střeše kabiny vypadá masivně, v její zadní části je umístěná dvojice majáků (oranžový a zelený). Mimochodem, zelený maják slouží k signalizaci, že strojník má v kabině uvázaný bezpečnostní pás (instalace zeleného majáku je kvůli bezpečnostním normám v některých evropských zemích). Vepředu na rámu jsou výkonné světlomety, další pak nalezneme namontované na rameni stroje a dokonce ve speciální zakrytované kapse pod schody do kabiny. Opět praktické řešení, které usnadní nastupování při snížené viditelnosti. Hydraulické válce a pístnice vypadají poctivě, ta přední na násadě má navíc zvnějšku kovový kryt proti poškození. Stejné kryty pak vidíme také na pístnicích přední radlice. Po otevření motorového prostoru na nás vykoukne osvědčený motor Cummins (model F3.8). Jednotka dává stroji slušný výkon 90 kW. Co je příjemné, strojník si může pohodlně natankovat přímo na stavbě, a to díky tankovacímu čerpadlu s hadicí.
Co dál nabídne LiuGong v ČR?
Zdá se, že ambice výrobce LiuGong vyrábět techniku tak, aby splňovala náročné představy evropského zákazníka, se u nového kompaktního rýpadla 915F CR naplnily. Ostatně, i Ladislav Brentner zvažuje, že by si zapůjčené rýpadlo odkoupil, protože ve srovnání s jeho stávajícími bagry je v mnoha ohledech předčí. Co se týče samotné značky LiuGong, už teď se můžeme těšit i na větší stroje z modelové řady F. Podle zástupců dealera AB rent CZ do Čech míří několik dalších kusů techniky: 26tunové pásové rýpadlo LiuGong 926FN (s úzkým podvozkem) a hlavně ještě větší model LiuGong 933F DN, což je speciální provedení pro demolice, zahrnující například pancéřovanou kabinu, zakrytování hadic nebo zesílené pásy a podvozkové plechy. O dostupnosti strojů LiuGong, možnostech financování a poprodejních službách se dozvíte na webových stránkách tuzemského dealera AB rent CZ.