Strojům LiuGong patřila velká část programu na DEMO Tour. Z evropské centrály LiuGong Machinery Europe B.V. dorazili například viceprezident Hakan Ilhan nebo produktový manažer pro rýpadla Harry Mellor. Kromě představení techniky došlo v rámci předváděcí akce mimo jiné i k podpisu nové smlouvy o obchodním zastoupení, která rozšiřuje působnost společnosti AB rent CZ coby dealera této značky na Slovensko.
LiuGong cílí na evropské zákazníky
Značka LiuGong letos slaví 60 let od svého vzniku, přičemž na evropském trhu funguje od roku 2010. V České republice je prostřednictvím firmy AB rent CZ zastoupena od roku 2018. LiuGong je jednou z nejrychleji rostoucích firem v branži výrobců stavební techniky. Silnou pozici mají například v segmentu kolových nakladačů (s celosvětovým tržním podílem 23 %). LiuGong zaměstnává přibližně 14 000 zaměstnanců a minimálně 10 % z nich připadá na vývojáře a konstruktéry. S cílem být co nejblíže evropským zákazníkům postavili moderní vývojové centrum v Anglii se specializovanými odděleními pro motory, hydrauliku a elektroniku. Nové stroje jsou sladěné s potřebami zákazníků; na starost to mají specializované týmy, které vyrážejí pro poznatky přímo do provozu. Výroba strojů je soustředěna v Polsku. Část komponentů si výrobce sám vyrobí, část je smontována z dílů renomovaných světových značek (motory Cummins, převodovky ZF, hydraulická čerpadla Kawasaki apod.). Umístěním vývoje a výroby do Evropy dosáhli v LiuGongu zkrácení dodacích lhůt, což je obzvláště dnes vítaný benefit.
První rýpadlo LiuGong s kompaktním poloměrem otáčení
Nová rýpadla řady F byla na akci zastoupena dvěma modely. LiuGong 915F CR je prvním z modelů výrobce v populární kategorii rýpadel se zkrácenou zádí (CR = Compact Radius). Rýpadlo překvapí svou bohatou výbavou a výkonem, který osloví široké spektrum zákazníků u nás i na Slovensku. Ostatně, během akce byl o 915F CR velký zájem a první objednávky z řad zákazníků už jsou na cestě.
Rýpadlo s provozní hmotností přibližně 15,5 tun nijak nezastírá, že bylo speciálně vyrobeno pro náročného evropského zákazníka. Na první pohled je patrná konstrukční vyspělost, ať už se podíváme na zpracování pásů, rámu podvozku, ramene nebo nahlédneme do kabiny. Důkazem vyspělosti stroje je rovněž bohatá standardní výbava. Uživatel tu najde například 4 přídavné hydraulické okruhy s proporcionálním ovládáním na joysticku, multifunkční barevný displej nebo bezpečnostní kameru s režimem přenosu obrazu ve 2D/3D. Motor Cummins s emisní normou Stage V je spolu s inteligentní hydraulikou od Kawasaki zárukou ekonomického provozu a spolehlivosti. LiuGong 915F CR může být dovybaven širokou škálou příslušenství, což znásobuje použitelnost stroje. Díky programovatelné hydraulice a automatickému rychloupínání je adaptace stroje na daný typ práce dílem okamžiku.
Těžká váha s rozumnou cenovkou: LiuGong 924F
Značnou pozornost na sebe poutalo rýpadlo LiuGong 924F, které si bylo na akci možné vyzkoušet v tandemu s drtičem McCloskey. Předchozí řada rýpadel E se těší u řady demoličních firem dobré pověsti, nové „efko” přichází s několika zlepšováky a s bohatší výbavou.
Začněme u konstrukce. 924F přichází se zpevněným podvozkem tvaru „X”, který poskytuje o 10 % vyšší odolnost vůči zátěži a prohýbání než předchozí řada. Na těžkou práci byly dále upraveny nosníky podvozku; rameno a výložník (zde byla naměřena o 35 % vyšší odolnost vůči namáhání). Hlavní čep ramene je kovaný, což rovněž pomáhá k redukci namáhání.
Rýpadlo je poháněné šestiválcem Cummins o objemu 6 700 cm3. Motor je přeplňovaný turbodmychadlem s technologií proměnlivé geometrie turbínové části (VGT). Díky této technologii je motoru zajištěn dostatečný přísun plnicího tlaku v celém rozsahu jeho otáček, jelikož objem spalin je, na rozdíl od turbodmychadla regulovaného obtokem, plně využíván a jeho část není odváděna do výfuku. Pro nižší spotřebu paliva je rýpadlo dále vybaveno funkcemi automatického volnoběhu a zastavení motoru při nečinnosti, stejně jako speciální funkcí Feed Forward. Ta spočívá v tom, že čidla, snímající pohyby joysticku, posílají informace do řídicí jednotky motoru, která predikuje předpokládanou zátěž a podle toho pak automaticky nastaví otáčky motoru. Chytře řešené jsou ventilátory. Jsou tři (pro chladicí systém, hydrauliku a klimatizaci), uspořádány v řadě za sebou a každý z nich má nezávislé elektronické řízení. Výsledkem je nižší spotřeba, vyšší chladicí výkon a také snížení hluku v kabině.
Vybaven na vyšší úspory
Stroj dostal nejmodernější elektro-hydraulické ovládání od Kawasaki, odezva od joysticků je precizní a rychlá. Hlavní hydraulické čerpadlo má větší objem (o 12 % než v řadě E), je elektronicky řízené a spřažené se systémem elektronického vstřikování motoru, což se pozitivně projevuje ve výkonu a hospodárnosti. Strojník může přepínat mezi třemi přednastavenými pracovními režimy (Standard, Power, Economic). Hydraulický průtok a tlak lze nastavovat i manuálně (uložit do paměti můžeme až 10 různých nastavení). Pro usnadnění práce a úsporu paliva vybavil výrobce nové rýpadlo dalšími prvky, jako je plovoucí výložník (při pohybu směrem dolů je tlačen pouze vlastní vahou, bez použití hydraulického systému), systém dynamického vážení nebo poloautomatické 2D ovládání lžíce. Podle údajů výrobce vzrostla produktivita stroje oproti předcházející generaci o 10 % při spotřebě paliva snížené o 20 %.
Pohodlí a bezpečí
Kabina rýpadla 924F je prostorná, vzdušná a je z ní dobře vidět všemi směry. Je vidět, že LiuGong se ergonomii pracovního prostoru systematicky věnuje. Potěší integrace důležitých funkcí do tlačítek joysticku (pojezd, přídavné hydraul. okruhy). Osmipalcový LCD monitor je dnes v této třídě již standardem, menu lze ovládat buď dotykem na obrazovce nebo otočným ovladačem, umístěným na panelu v loketní opěrce. Je tu také dostatek odkládacích ploch, držák na pití, klimatizovaná schránka nebo držák na telefon s 12V přípojkou, USB a AUX vstupem. Vylepšený systém ventilátorů (viz výše) se postaral o nižší hluk v kabině; míra vnějšího hluku patří se svými 67 dB mezi nejnižší hodnoty v této třídě.
Nové rýpadlo 924F má v sobě rovněž celou řadu bezpečnostních prvků. Madla pro přístup do kabiny byla zvětšena, přidány byly další plochy s protiskluzovým povrchem, usnadňující pohyb na nástavbě. Tu lze volitelně vybavit také přídavným zábradlím. Mrtvé úhly jsou eliminovány kamerovým systémem (ve standardu), přenášející obraz v rozsahu 360 stupňů. Přední sklo kabiny může být chráněné masivní mříží, která je zavěšena na pantech a dá se pohodlně otevřít do boku. Tlačítko pro nouzové vypnutí bagru je umístěno chytře pod sedačkou z boku. Standardně je stroj vybaven LED svítilnami.
Výrobce zapracoval na zjednodušení údržby rýpadla. Sjednoceny byly intervaly pro výměnu filtrů motoru (palivový filtr, před filtr, filtr motorového oleje). Veškeré údržbové intervaly lze přehledně zobrazit v menu na displeji. Filtry, nádrž na AdBlue®, nebo tankovací čerpadlo – to vše je nyní umístěné tak, že na to obsluha dosáhne snadno ze země. Nový vysoko-kapacitní vzduchový filtr má delší interval výměny (po 1 000 mth.).
Závěr
Rýpadla LiuGong řady F vypadají vyspěle, ať už robustní konstrukcí, svou výbavou nebo výkony. Sázka na vlastní vývoj a výrobu v Evropě se evidentně LiuGongu vyplácí. Tuzemský zákazník určitě uslyší na příznivou cenovku, přijatelné dodací lhůty a kvalitní servisní podporu po celé ČR. Více informací naleznete na stránkách dealera AB rent CZ.