Pojďme si ale nejdřív ve zkratce představit ty hlavní „nej” nového pásového Kobelca. Byl to právě japonský výrobce, který započal hybridní éru u pásových rýpadel, konkrétně uvedením rýpadla SK80H na trh v roce 2006. Jeho nástupce, typ SK200H-9, pak dominanci v hybridních technologiích na trhu potvrdil, když opakovaně dosahoval vynikajících výsledků zejména ve spotřebě paliva.
Nový model SK210HLC-10, který se dnes v článku podrobněji představíme, sází nejen na již osvědčené technologie, ale jeho hlavní devizou je vysoko kapacitní lithiová baterie s vynikající schopností akumulovat elektrickou energii. V oblasti stavební techniky je Kobelco vůbec prvním výrobcem na světě, který technologii lithiových baterií použil. Při vývoji rýpadla SK210HLC-10 se zhodnotila dlouholetá spolupráce s jiným „japoncem”, firmou Toyota, která je držitelem řady patentů v automobilovém průmyslu a dlouhodobě také vévodí nejrůznějším žebříčkům spolehlivosti osobních automobilů.
Vyšší výkon na baterie a lepší kapacita
A jak vypadá srovnání s předchozí mi generacemi v číslech? Lithiová baterie nového stroje poskytuje až 3,3krát větší výkon, než NiMH baterie použitá u předchůdce SK80H-2 a zároveň uchová 17,6krát více energie než kapacitátory u SK200H-9. Princip „hybridu” zůstává podobný, tedy že lithiová baterie slouží jako velkokapacitní úložiště elektrické energie, které najde uplatnění při pohonu elektromotoru otoče nástavby a při pohonu motorgenerátoru, který při vyšší zátěži stroje poskytne spalovacímu motoru navíc svých 25 kW výkonu. Elektřina je dobíjena buď klasicky při chodu spalovacího motoru (motorgenerátorem při nízké zátěži), nebo je získávána rekuperací energie, vznikající při deceleraci (zpomalování) otoče. Vznikající decelerační energie je přeměněna na energii elektrickou a uložena pro pozdější využití v lithiové baterii.
Unikátní konstrukce
Jak už bylo řečeno, stroj je vybaven pomocným motorgenerátorem o výkonu 25 kW, který pracuje ve dvou režimech: když je stroj v nízké zátěži a baterie vybitá, slouží motorgenerátor k výrobě elektrické energie (dobíjení baterie, pohon elektromotoru otoče); naopak při vysoké zátěži (pojezdu nebo rýpání) funguje motorgenerátor jako pomocný motor a elektřina se spotřebovává. Toto unikátní řešení výrazně napomáhá k nízké spotřebě paliva a samozřejmě má také značný ekologický přínos. První zveřejněné studie japonského výrobce naznačují, že co se týče například vypouštěných emisí CO2, patří nové Kobelco mezi špičku na trhu. K dalším zveřejněným a doloženým číslům výrobce dodáváme: produktivita se oproti předcházející řadě zvýšila o 14,3 %; spotřeba paliva pak klesla až o 12,5 % (vůči předchozímu hybridu SK200H-9) nebo o 16,7 % (vůči srovnatelnému modelu SK210LC-9 bez hybridních technologií). K nízké spotřebě napomáhá kromě výše zmíněného také elektrický pohon otoče, tři nové provozní režimy, (H-Mode, S-Mode, Eco-Mode), snížení otáček motoru na 1,88 rpm, turbodmychadlo s proměnlivou geometrií lopatek, nebo funkce AIS (automatické zhasnutí motoru při nečinnosti).
Hydraulický systém
Změn k lepšímu doznal také hydraulický systém stroje, který nabídne více výkonu při současném zachování nízké spotřeby (právě kvůli použitým hybridním technologiím). Byly použity nové hydraulické rozvody, kde došlo k úpravě jejich tvaru, aby mohla hydraulická kapalina lépe proudit a nedocházelo tak ke ztrátám výkonu při přenosu. Dalším novinkou je tzv. „Arm Interflow System”, kdy se využívá vlastní hmotnosti výložníku a při jeho pohybu směrem dolů je hydraulická kapalina stlačována směrem k hornímu hydraulickému válci, čímž se optimalizuje hydraulický výkon v systému a šetří se tak motor i hydraulické čerpadlo. Jde o jednoduché, nicméně účinné řešení.
Vybavení rýpadla
Z dalších vychytávek, kterými je nové Kobelco vybaveno, stojí za zmínku kontrastní LCD displej se spoustou zobrazovacích režimů (včetně analogových ukazatelů) a s integrovaným ovládáním a nastavováním různých funkcí. Efektní je barevná indikace stavu lithiové baterie, nebo stavu nádrže na močovinu. Aby totiž rýpadlo splnilo nejnovější emisní směrnice EU, je motor vybaven systémem dodatečné úpravy výfukových plynů a systémem SCR (Selektivní Katalytická Redukce), kdy je za účelem snížení emisí NOX vstřikována do výfuku AdBlue kapalina. Bez tohoto řešení se v podstatě dnes žádný velký výrobce stavebních strojů neobejde, částečný diskomfort pro provozovatele stroje se Kobelco alespoň snaží vynahradit několika užitečnými funkcemi, například standardně dodávanou vyhřívanou nádrží na močovinu. Jak se tato hybridní „hvězda” chová v praxi? Zeptali jsme se přímo ve firmě STAVMONTA, která dvě tato rýpadla do své flotily pořídila.
První hybridy ve flotile společnosti STAVMONTA
Významná západočeská stavební společnost provozuje ve svém strojovém parku několik desítek stavebních a zemních strojů různých značek od kategorie mini-bagrů až po 40tunová těžební rýpadla. Nicméně, dvě hybridní japonská rýpadla Kobelco jsou prvními zástupci této značky v jinak početné flotile. Stroje, vybavené skalní lopatou a hydraulickým kladivem, pracují ve dvousměnném provozu při těžbě žuly, která je pak používána pro výrobu dlažebních kostek nebo jako tzv. regulační lomový kámen (používá se například při opevňování vodních toků).
Samozřejmě že nás zajímaly důvody pořízení těchto hybridů. Na naše otázky odpovídal jednatel firmy STAVMONTA, Ing. Milan Leška: „Požadovali jsme tvrdý a odolný stroj, protože těžbu žuly nezvládne jen tak ledajaká mašina. Zároveň ale přikládáme velkou váhu hybridním technologiím. Naše společnost například vlastní celou řadu certifikátů o ochraně životního prostředí, v lomech hlídáme prašnost, hluk, stavíme protihlukové valy, takže na rovinu říkám, že i ta ekologická stránka byla pro nás v tomto případě zajímavá.” Nové stroje překvapily jednatele firmy svou bezkonkurenční tichostí a také robustním provedením. Strojníci pak chválí prostornou a komfortní kabinu, což glosuje s úsměvem i jednatel firmy, pan Leška: „Řeknu vám, to křeslo uvnitř bych hned vyměnil za tuhle ředitelskou polohovací židli...” Ostatně, co se týče ergonomie či zpracování jednotlivých detailů v kabině, patří Kobelco dlouhodobě ke světové špičce. Do nových rýpadel například výrobce montuje multifunkční ovládací panely s podobným designem, jako mají třeba nejnovější limuzíny BMW.
Stroje Kobelco byly pořízeny na těžkou práci a svou úlohu zvládly hned při prvním velkém „křestu ohněm”. Nasazeny byly totiž při odkrývání nového těžebního prostoru, kdy chtěl provozovatel minimálně využívat navrtávání a odstřel a naopak co nejvíce práce zvládnout s rýpadlem a hydraulickým kladivem. Stroje Kobelco v tomto úkolu obstály. „Samozřejmě, že je pro nás důležitý i servis a veškerá komunikace okolo, také v tomto případě dodavatel stroje, firma KOBEX Bohemia, obstála,” říká na závěr pan Leška. Firma KOBEX Bohemia také nainstalovala do strojů telematický systém pro kontrolu provozních dat, aby měl provozovatel o svých strojích dokonalý přehled. Na závěr jsme o názor na současný „hybridní” trend požádali také majitele firmy KOBEX Bohemia, Lubomíra Kopeckého: „Hybridní stavební stroje jsou jednoznačně budoucnost a nevyhneme se tomu. Každý výrobce na to jde trochu jinak, i když cíl je stejný. Kobelco má v používání ekologických technologií dlouhou historii a může se opřít o spolupráci s automobilkou Toyota, která třeba v segmentu elektromobility udává tón již řadu let.”
•
Více informací vám rádi poskytnou zástupci firmy KOBEX Bohemia, která stroje Kobelco na český trh dováží.