Začnu cestováním. Cesta na hranice Rakouska – hrůza. Několik nehod, Praha zacpaná, rozbité silnice a v jižních Čechách totálně zklamala navigace, kterou jsme si v létě pořídili. Je totiž nadčasová. Má nahrané cesty, které jsou zatím jen ve výstavbě. Tak mi cesta z Hradce Králové na hranice trvala (zhruba 280 km) „pouhých” 5,5 hodin. Zbylá část – od hranic na místo ubytování v Rakousku – byla 300 km dlouhá a ujela jsem ji za necelé 3 hodiny. Nemohu říci, že by v Rakousku nebyly zácpy, nebo se neopravovaly silnice. Zácpy jsou, silnice se opravují, ale řidiči jsou zde daleko ukázněnější. Zkrátka za čtyři dny cestování po Rakousku jsem neviděla jedinou nehodu. Následně jsem jela na dva dny do Německa. Situace zde byla obdobná. Řidiči nikde nesmyslně nepředjížděli, chovali se ohleduplně. Pokud náhodou člověk zajel do špatného pruhu a potřeboval se dostat do jiného, klidně spustil blinkr a během několika vteřin ho řidiči pustili.
V Německu jsme byli pozvání na akci firmy Wacker Neuson. Týkala se oficiálního otevření nového centra firmy, včetně ukázky strojů a prohlídky jak samotné budovy, tak i logistického centra v Karlsfeldu.
Opět jsem byla velmi mile překvapena. Akce se účastnilo okolo 60 redaktorů převážně z Evropy a Asie. Setkala jsem se a popovídala si zde s mnohými svými kolegy – redaktory z Německa, Velké Británie, Francie, Itálie, Švédska atd. S mnohými se setkávám pravidelně na všech významných akcích a domluvili jsme se, že se uvidíme nejpozději na akci preintermat, která se bude konat v lednu v Paříži (před veletrhem INTERMAT) a sezváni na ní budou zástupci všech významných časopisů z oblasti stavební techniky z celého světa. Trochu překvapení pro mě bylo, že se akce neúčastnil nikdo další z ČR či Slovenska. Zkrátka za obě země jsem zde byla jediná.
A po akci hurá domů. Situace se opakovala. Na hranice s ČR to šlo jako po másle, po přejetí hranic se to horšilo. Nehoda za nehodou, potřeštění řidiči, mizerné silnice.
Tak si kladu otázku – opravdu není v silách naší země vyčlenit peníze do výstavby dálnic, které by spojovaly alespoň krajská města? A kde na to vzít? Řešení bych měla. Dát hodně vysoké pokuty právě neukázněným řidičům. Ti se sice časem zklidní a začnou jezdit pokorněji, ale zároveň se tím zmenší počet nehod, plateb za drahá lékařská ošetření atd.
O akci Wacker více v příštím čísle Stavební techniky.
Pěkné počtení jak v časopise Stavební technika, tak i v příloze Komunální a zahradní technika přeje Helena Hejhálková