MONTABERT - Evropský výrobce kvalitního příslušenství pro demolice
Dnes je 24.11. – svátek slaví Emílie

Vodíkový motor FPT Industrial v rolbě

Zveřejněno: 10. 3. 2023

Dlouho očekávaný vodíkový motor XC13 od světoznámého výrobce FPT Industrial byl v praxi představen během Světového poháru ve sjezdovém lyžování v rakouském středisku Flachau. Proč právě tam? Pohonná jednotka si totiž svou premiéru odbyla ve sněžné rolbě na pásovém podvozku značky Prinoth.

Rolba pro úpravu lyžařských tratí PRINOTH LEITWOLF h2MOTION využívá ke svému pohonu vodíkový motor.

Během besedy s více než 100 novináři byla představena unikátní rolba pro úpravu lyžařských tratí PRINOTH LEITWOLF h2MOTION. Jedná se o první pásovou rolbu na světě poháněnou vodíkovým motorem z koncernu FPT Industrial. Konkrétně se jedná o šestiválcový motor FPT XC13 Hydrogen o objemu 13 litrů s výkonem 460 koní (338 kW) a točivým momentem 2 000 Nm. Novou rolbu teď čekají zátěžové testy na sjezdovkách ve Flachau a dá se očekávat velký zájem ze strany dalších provozovatelů lyžařských areálů, protože například v Rakousku patří problematika uhlíkové stopy k aktuálním tématům.

Nový motor FPT XC13, poprvé představený v září loňského roku na veletrhu IAA 2022 v Hannoveru, je prvním více palivovým motorem výrobce s jednou základnou. Základní motor byl navržen v několika verzích, od provedení, spalujícího naftu, zemní plyn a biometan až po vodík a obnovitelná paliva. Při jeho vývoji se nejen aplikovaly poznatky se spalováním alternativních druhů paliv, ale zároveň konstruktéři mysleli na to, aby maximum použitých komponentů bylo standardizovaných a aby se motor dal snadno instalovat do různých strojů včetně stavebních.

Prinoth vyrábí též celou řadu stavebních strojů.
Prinoth vyrábí též celou řadu stavebních strojů.

Vodíkové palivo je uloženo v pěti nádržích umístěných na zadní straně rolby PRIONOTH, přičemž kapacita vystačí pro zhruba 3,5hodinový provoz. Jak prozradil Pierpaolo Biffali, víceprezident vývojového oddělení společnosti FPT Industrial, dá se očekávat, že díky podobné konstrukci s klasickým vznětovým motorem bude tento nový typ motoru na trhu dobře přijat.

O výrobci Prinoth

Jedná se o prémiového výrobce pásových vozidel s různým typem využití. Vedle sněžných roleb jsou v portfoliu klasické sklápěcí dumpery, vrtačky, domíchávače a spoustu dalších nástaveb pro nejrůznější aplikace. Vysoká nosnost pasového podvozku dovoluje instalovat i složité nebo těžké nástavby, jako jsou například diesel-agregáty.

Autor: Jan Rybář1)
Foto: FPT Industrial

1) Z materiálů FPT Industrial.

Tématické tagy

Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.

Přečtěte si také

 

Nové

Kvalita v zeleném se stoletou tradicí. To je demoliční příslušenství Montabert

Zveřejněno 12.11. V České republice funguje nové zastoupení pro silnou značku v oblasti příslušenství. Je jím Montabert, francouzský výrobce s dlouhou tradicí, který se v roce 1968 uvedl na evropském trhu s prvním plně hydraulickým bouracím kladivem. Kladiva jsou… celý příspěvek

Velký test rýpadel Sunward. Hodnotí stavitel, který na bagry přesedlal z mixážních pultů

Zveřejněno 6.11. Možná už jste o něm ve Stavební technice četli. Michal Vlašic z Havířova je typický český self-made man, který se před pár lety zhlédnul v bagrování, když si z Polska dovezl malý dvoutunový bagřík. Zalíbilo se mu to do té míry, že pověsil slibně… celý příspěvek

Technology Days 2024: Budoucnost stavebnictví je v technologiích a propojené stavbě

Zveřejněno 5.11. Na tuzemské poměry ojedinělá akce proběhla letos v červnu v rámci každoroční CAT Roadshow. Pod názvem Technology Days 2024 se na dvou místech – v Ledčicích a Hrušovanech – uskutečnil dvoudenní odborný seminář na téma digitalizace ve stavebnictví,… celý příspěvek