Vzhledem k tomu, že s tímto typem strojů se ve Stavební technice potkáváme zřídka, pojďme si nejprve ve zkratce tuto techniku představit. Rýhovače jsou nejčastěji pasové (mohou být i kolové) stroje, používané pro pokládku a instalaci trubek nebo elektrických kabelů. Existují však i speciální verze rýhovačů; například v armádě může být tento stroj využíván pro hloubení zákopů.
Konstrukce rýhovačů
Základem je kopací rameno: k samotnému hloubení zeminy slouží buď rýhovací kolo nebo řetěz. Oba segmenty mohou být v závislosti na tvrdosti terénu osazeny hroty, noži, nebo korečky. Při rýhování stroj popojíždí a vyrubaná zemina je pomocí vlastních vynášecích pásů dopravována buď na korbu nákladního vozidla nebo na určenou plochu. Tento typ stroje se dobře hodí pro práci na dlouhých úsecích, kde jsou klasická rýpadla při výkopech málo produktivní. Jako alternativa k rýhovači může být použito i příslušenství (tedy nástavba, připevněná na hydraulický systém jiného stroje), které se nejčastěji instaluje na kolový nakladač nebo traktor.
Technická řešení pro USA
Americký Buldog je vůbec prvním strojem tohoto holandského výrobce, který je primárně určen pro Severní Ameriku. Jedná se vlastně o speciálně upravený model 17/17 (bude o tom řeč dále). Hloubkový dosah ramene byl přizpůsoben tamějším normám - kabely lze ukládat až do hloubky 1,83 metrů (17/17 měl 1,4 metru). Předností nového rýhovače je jeho kompaktnost; na délku měří necelých 11 metrů a na šířku dokonce pouze 2,5 metru, což usnadňuje jeho přepravu po silnici. Přední výsypný dopravník s otočným kloubem a zdvihem se skládá ze dvou částí, přičemž koncová část se dá jednoduše zasunout a stroj je tak rychle připraven k transportu na další projekt. Vysouvací dopravník přijde vhod například při práci ve městech; materiál může být bezpečně dopraven rovnou na korbu vozu a může být hned odvezen.
Dědictví úspěšného evropského modelu
Většina použitých technických řešení je u „buldoka“ převzata z úspěšného modelu Mastenbroek 17/17, který se prosadil hlavně v Evropě. Na rozdíl od legendární „sedmnáctky“ je tu místo motoru Cummins instalován osmiválec od Volva, splňující normu US EPA Tier 4 Final. Kopací rameno je poháněno hydrostaticky, a protože je u nového „buldoka“ těžší než v modelu 17/17, byl pohonný systém přepracován (má nižší otáčky a vyšší krouticí moment). Řezací hlava je poháněna řetězem (stejně jako u 17/17).
Podvozek je řiditelný podvozek, takže výkopy lze provádět i v zatáčkách. Aby si stroj poradil i s vyvýšenými prvky, například s obrubníky, byl vybaven zvedacím mechanismem pásů. Výrobce si od nového modelu pro USA slibuje podobný úspěch, jak zaznamenal typ 17/17 v Evropě. Dopomoci k tomu má kromě vylepšené konstrukce kopacího ramene s delším dosahem a výkonnější hydrostatiky také konkurenceschopná cena. Rýhovače Mastenbroek při práci si můžete prohlédnout na přiložených fotografiích.