Terénní vozidla Mercedes-Benz UNIMOG typové řady U 4000 a U 5000 – jsou vyráběna v moderním výrobním a montážním závodě společnosti Daimler AG ve Wörthu.
Vlastnosti vozidel UNIMOG
Terénní vozidla typových řad U 4000 a U 5000 se vyznačují zejména těmito přednostmi:
- Konstrukce podvozku s elastickým rámem umožňuje stálé přizpůsobování podvozku terénním překážkám pro zajištění maximálních záběrových vlastnosti pneumatik a průchodnosti vozidla v těžkém nezpevněném terénu s vysokou stoupavostí a brodivostí 800 mm popř. 1 200 mm.
- Portálové nápravy s velkou světlou výškou, uzávěry diferenciálů jsou řaditelné a vypínatelné za jízdy pod zatížením.
- Zapouzdřené hnací hřídele v suvných rourách jsou v bezúdržbovém provedení s ochranou proti mechanickému poškození, na přání lze dodat zapouzdřené náboje kol s ochranou brzd.
- Podvozek s odpružením vinutými pružinami a kotoučovými brzdami na všech kolech zajišťuje výborné jízdní vlastnosti v terénu i na silnici.
- Tříbodové zavěšení všech agregátů, karoserie a namontovaných účelových nástaveb zajišťuje elasticitu podvozku, výborné jízdní vlastnosti a spolehlivost vozidla i při extrémním namáhání.
- Ocelová, hydraulicky sklopná kabina má tříbodové zavěšení na zkrutném rámu vozidla.
- Moderní spalovací motory Mercedes-Benz řady OM 904 LA (130 kW) a 924 LA (160 kW) EURO 5 s příznivým průběhem točivého momentu pro jízdu v terénu (točivý moment je ve velkém rozsahu konstantní), s prodlouženým servisním intervalem na 1 200 provozních hodin, s elektronicky řízeným spalováním, s měnitelnou charakteristikou motoru pro různé provozní režimy (např. jízda, stabilní režim při pohonu, atd.).
- Plně synchronizovaná převodovka MB s polosamočinným elektropneumatickým řazením EPS s předvolbou převodových stupňů a s kontrolou Telligent, předvolba převodů je prováděna pomocí předvoliče – řazení nahoru, dolů, neutrál a zpětný chod.
- Stavebnicové provedení vozidla s velkým rozsahem přídavného vybavení dle provozních podmínek a požadavků provozovatele, možnost dodání skupinové kabiny, různé hmotnostní verze vozidla a rozvory náprav.
- Možnost použití sortimentu vedlejších náhonů s různým výkonem a převodovým poměrem, popř. pracovní hydraulické soustavy, které slouží pro pohon agregátů přídavných nástaveb nebo k jejich ovládání např. pro provoz vozidla s navijákem, s manipulační vysokozdvižnou plošinou nebo s hydraulickou manipulační, pro pohon vodního čerpadla hasičské nástavby, atd.
Montáž účelových nástaveb
Z hlediska montáže dalších účelových nástaveb na typové řady vozidel Mercedes-Benz UNIMOG U 4000/5000 jsou v návaznosti na typ vozidla, zvolený rozvor náprav, hmotnostní kategorii podvozku a provedení kabiny k dispozici následující parametry ložné plochy a užitečné zatížení vozidel:
- Podvozek U 4000 s rozvorem náprav 3 250 nebo 3 850 mm disponuje při celkové hmotnosti vozidla 8 500–9 000 kg užitečným zatížením 4 100–5 100 kg a umožňuje v prostoru za kabinou instalaci nástaveb o délce 3 250–4 500 mm.
- Podvozek U 5000 s rozvorem náprav 3 250 nebo 3 850 mm disponuje při celkové hmotnosti vozidla 11 900–14 100 kg užitečným zatížením 6 650–8 450 kg a umožňuje v prostoru za kabinou instalaci nástaveb o délce 3 250–4 500 mm.
Všechny uvedené kombinace vozidel lze dodat s prodlouženou sklápěcí skupinovou kabinou, která je vybavena celkem 4 nástupními dveřmi a umožňuje dle provedení sedadel přepravovat celkem 5 až 6 osob s uspořádáním sedadel 1+1+3 nebo 1+2+3.
Podvozky nové typové řady Mercedes-Benz UNIMOG U 3000/4000/5000 se uplatňují všude tam, kde provozovatelé požadují splnění pro jiná vozidla vzájemně nedosažitelných úkolů:
- výborné jízdní vlastnosti vozidla při provozu na veřejných komunikacích všech tříd vč. dálnic s možností dosažení vysoké přepravní rychlosti až 80 km/hod.,
- vysoká průchodnost vozidla v náročném terénu zejména při nepříznivých klimatických podmínkách při dešti, sněhu nebo námrazy s možností trvalého provozu vozidla v těchto podmínkách,
- kompaktní rozměry vozidla, velké nájezdové úhly, velká světlost podvozku,
- dosažení vysoké užitečné zatížení vozidla pro jízdu v terénu díky robustní a propracované konstrukci podvozku vozidla.
Široké praktické využití
Díky těmto vlastnostem jsou celosvětově vozidla Unimog řadu desetiletí úspěšně používána v náročných podmínkách v oblasti energetiky, budování a údržbě dálkových vedení energie, u záchranných sborů a hasičských útvarů a jako obslužná vozidla při vyhledávání a těžbě nerostných surovin. Praktické použití pro tato odvětví pak podvozek Unimog nachází zejména ve spojení s těmito nástavbami:
- nástavba hydraulického jeřábu ve spojení s valníkovou plošinou a navijákem,
- teleskopická nebo kloubová manipulační plošina pro výškové práce,
- skříňová nástavba pro přepravu osob, materiálu nebo s technickou výstrojí jako pojízdná automobilová dílna,
- hasičská nástavba v provedení dle technických podmínek dané země např. pro zásahy při hašení lesních požárů, jako hasičské obslužné vozidlo, jako záchranné vozidlo pro dvoucestný provoz na železnici, atd.
V podmínkách České republiky si terénní podvozky Mercedes-Benz UNIMOG získaly díky svým jízdním vlastnostem a robustnosti zákazníky zejména z oblasti těžby uhlí v hnědouhelných povrchových dolech, jako servisní a pracovní vozidla v energetice a správě vodotečí a jako nosiče hasičských nástaveb u záchranných sborů. Ve většině případů také dochází k dostavbě vozidla při montáži nástavby u některých z českých firem formou speciální zakázky šité na míru budoucího provozovatele vozidla Unimog.
Mercedes-Benz ZETROS
Vozidla ZETROS navazují na tradici vozidel s kapotovou kabinou. Tímto robustním, hospodárným a spolehlivým terénním vozidlem reaguje Mercedes-Benz na stoupající poptávku po vozidlech vhodných pro nasazení v extrémních podmínkách. I v nejtěžších podmínkách – při vysokých teplotách, velké prašnosti, špatných cestách i v extrémně těžkém terénu disponuje ZETROS vysokou mobilitou a vynikající trakcí.
Technické údaje vozu Mercedes-Benz ZETROS
Určení vozidla: speciální terénní nákladní automobil s pohonem 4×4 nebo 6×6,
možnost uzávěr nápravových diferenciálů.
Pohon: trvalý 4×4 nebo 6×6 s možností zařazení silniční a terénní převodové
řady.
Motor: vznětový přeplňovaný MB OM 926 LA s výkonem 240 kW, moment
1300 Nm, emisní verze Euro 5.
Převodovka: MB G131, hydraulicky řazená, počet převodů 9+1, redukce na
rozdělovací převodovce (2 stupně).
Podvozek: tuhý rám z podélných C-profilů, šroubované příčníky, podélná parabolická
pera, tuhé nápravy s koncovým redukčním převodem, bubnové brzdy,
tlumiče a stabilizátory, na přání centrální huštění pneumatik.
Kabina: ocelová sklopná, počet osob v kabině 3, možnost klimatizace.
Pneumatiky: 14.00 R 20 S+G
Rozvor náprav: 4 800 mm/4 800 + 1 450 mm
Hmotnostní verze: verze 4×4 – max. 18 000 kg, verze 6×6 – max. 27 000 kg
Brodivost: série 0,8 m, po úpravách 1,1 m
Použití: energetika, záchranné sbory, vojenské účely, expediční vozidlo