Profibagr.cz - Náhradní díly pro stavební a zemědělskou techniku
Dnes je 29.4. – svátek slaví Robert

Nové trendy ve vývoji dálničních sněhových pluhů

Zveřejněno: 6. 1. 2009

Společnost MTM Tech, s.r.o. se již patnáct let zabývá nejen dovozem, ale i vývojem techniky pro letní a zimní údržbu komunikací. Za tu dobu došlo již k mnoha změnám ve způsobu odklízení sněhu ze silnic a dálnic.

Původní, před lety používaný způsob úklidu sněhové vrstvy z povrchů dálnic a rychlostních silnic, při kterém byly používány vpředu čelně nesené klasické zajištěné sněhové pluhy o celkových délkách cca 3,5 m až 5 m, je dnes již prakticky překonán.


Klasické zajištěné sněhové pluhy

Důvodem je neustálý rozvoj dálniční sítě, rozšiřování počtu jízdních pruhů na dálnicích v oblastech velkých městských a průmyslových aglomerací na straně jedné a nárůst počtu křížení, sjezdů, nadjezdů na dálničních tazích a městských okruzích na straně druhé. To vše pak samozřejmě mimo základní požadavek maximálně efektivního využití použitých podvozků a samotných pracovních výměnných zařízení.


Pluh s teleskopickým vysunutím pravé části sněhové radlice

Tandemy sněhových pluhů

Z tohoto důvodu se před přibližně 15 až 20 lety začaly zejména na dálničních tazích Německa, Rakouska a Francie objevovat modifikace použití tandemu sněhových pluhů na jednom vozidle.



Tandem sněhových pluhů na jednom vozidle

To znamená, vpředu nesené klasické zajištěné sněhové pluhy o délkách asi 4 až 5 m a z boku vozidla na speciální přípojné desce montované boční sněhové pluhy o délkách cca 2,7 až 3,8 m.


Použití tohoto tandemového uspořádání řešilo zejména úklid jednoho jízdního a zároveň druhého odstavného pruhu současně na jedno projetí vozidla, eventuálně úklid dvou jízdních pruhů. Významně tedy přispělo k efektivnosti úklidu hlavních tahů dálnic a rychlostních komunikacích.

Přineslo však také poznání, že toto řešení není vždy ideální z hlediska bezpečnosti provozu soupravy za špatné viditelnosti a ve stále více narůstající hustotě provozu vozidel. To bylo markantní zejména v posledním desetiletí, kdy došlo, dá se říci, k raketovému nárůstu rozvoje dopravy na dálnicích celé Evropy.


Sněhový pluh s plynule přestavitelnou šířkou

Specializované firmy na výrobu zařízení pro zimní údržbu zahájily hledání dalšího možného nového řešení a brzy se ukázalo, že skutečně ani řešení pomocí tandemu sněhových pluhů není konečné a jediné.

Teleskopické sněhové pluhy

To prokázal další vývoj vedený technickou kanceláří firmy Assaloni, která přišla s aplikací teleskopického sněhového pluhu. Zpočátku byl používán princip roztažení sněhového pluhu z délky cca 4 m na celkovou délku 5 m teleskopickým vysunutím levé, později pravé části sněhového pluhu.


Celkový pohled na složený pluh teleskopicky vysouvaný na obě strany

V posledních dvou letech byl pak testován v Rakousku a Itálii systém umožňující oboustranné vysunutí segmentů sněhového pluhu, tedy princip, při kterém sněhový pluh může pracovat s celkovou délkou plynule přestavitelnou ze 4 m až na 6,6 m.

Díky již patnácti leté spolupráci firmy MTM Tech, s.r.o. s firmou Assaloni byly výsledky vývoje nové generace pluhů rychle aplikovány i v České republice a na Slovensku. Při hustém sněžení na dálnicích naší dálniční sítě a nově i rychlostních silnicích jižní Moravy a Moravskoslezského kraje lze již běžně potkat vozidla údržby vybavená touto technikou.

V současné době jsou zde užívány zatím sněhové pluhy roztahované teleskopicky vpravo nebo vlevo. Firma MTM Tech, s.r.o. věří, že v návaznosti na rozvoj obnovy vozového parku bude v budoucnu možné představit na našem trhu i sněhové pluhy s možností teleskopického rozšiřování jak vlevo, tak vpravo. Tento typ pluhu vyžaduje vozidla se zvýšenou únosností přední nápravy.

Autor: Ing. Jan Votava
Foto: Archiv firmy
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
 

Nové

Profesionální světlo pro profesionální práci

Zveřejněno 25.4. Investice do kvalitních přídavných světlometů se v podobě zvýšené produktivity a efektivity práce mnohonásobně vrátí. Při setmění se práce nemusí nutně zastavit a v klidu lze dodržovat termíny 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. celý příspěvek

Variantné modulárne riešenia kompaktného nakladača Valet 150 a jeho prídavných zariadení

Zveřejněno 3.4. Kompaktný nakladač Valet 150 vznikol v rámci vývojového projektu na Ústave automobilového inžinierstva a konštruovania Strojníckej fakulty Slovenskej Technickej Univerzity v Bratislave. Postupne vznikali variantné riešenia tohto mobilného pracovného… celý příspěvek

Těžba v arizonských dolech bude automatizovaná

Zveřejněno 1.4. Ve významné arizonské těžební lokalitě Bagdád bude předán celý proces těžby dálkově řízeným strojům. Klíčovým prvkem inovace je systém Cat MineStar Command for Hauling, který přináší zásadní změny v oblasti bezpečnosti, produktivity i efektivity. celý příspěvek