Stávající systém oprav, při kterém se odstraňují všechny porušené vrstvy a následně položí nové, neumožňuje vzhledem k použití širokých recyklačních fréz opravit pouze okraje vozovky bez zásahu do středové části. Konstrukce vozovky se tak recykluje v celém příčném profilu, což je nákladné a vzhledem k velkému objemu prací i časově náročné. Zkoušená technologie je oproti stávající rychlejší, levnější a šetrnější k životnímu prostředí.
Diagnostický průzkum
Předmětný úsek byl nejprve podroben diagnostickému průzkumu, v rámci kterého byl vizuální kontrolou a následně i souborem vrtaných sond zhodnocen stav vozovky a míra poškození. Bylo zjištěno, že podkladní vrstvy jsou různorodé (hrubý penetrační makadam, štěrkodrť, štěrkopísek ...), nicméně poskytují dostatečně kvalitní materiál pro jeho homogenizaci, nerovnostní vyrovnání a recyklaci. Zároveň byl dle technických podmínek TP 208 proveden laboratorní návrh recyklované směsi a stanoveno množství přidávaného cementu a asfaltové emulze. Oproti TP 208 bylo navrženo provedení recyklace až do hloubky 300 mm.
Provedení opravy zkušebního úseku
Nejprve se provedlo odstranění obrusné vrstvy na okrajích vozovky, a to v šířce zhruba 130 cm, tj. o 10 cm více než je plánováno další frézování. Tím na podkladní vrstvě vznikl stupeň za účelem ochrany zbytku původní obrusné vrstvy ve střední části silnice. Ještě tentýž den byla na obnažený okraj vozovky nasazena speciálně zkonstruovaná fréza umožňující provádět recyklaci komunikace v šířce 1,2 m a do hloubky 30 cm. V první fázi se provedlo rozpojení materiálu podkladních vrstev, jeho urovnání a případné doplnění.
Druhý den následovalo ve správném množství nadávkování cementu na vozovku a další průjezd recyklační frézy, v rámci kterého došlo také k přidání asfaltové emulze, dávkované pomocí trysek přímo pod buben frézy. Směs byla promíchána do hloubky 30 cm a byla řádně zhutněna válcem. Následovala pěti denní technologická přestávka, aby nová konstrukční vrstva mohla zrát.
Po této přestávce se aplikoval infiltrační postřik asfaltovou emulzí, pokládka ložní asfaltové vrstvy, zhutnění, spojovací postřik, pokládka obrusné vrstvy, ošetření spáry zalitím a podrcením a konečně závěrečné očištění. Vše v jeden den.
Kontrolní zkoušky
Při kontrolních zkouškách se ukázalo, že celková únosnost je závislá nejenom na správném dávkování cementu a asfaltové emulze, ale také na dráze, po které se pohybuje válec při hutnění. V místech, kde jezdil velmi těsně při okraji původního krytu (na výše zmíněném 10 cm stupni), došlo k menšímu zhutnění, jelikož staré vrstvy byly velmi pevné a značně omezily působení hutnícího účinku minimálně na polovině běhounu válce. Úsek bude nadále sledován a sbírány další cenné informace, které pomohou k dalšímu vylepšování technologie.
Závěr
Nová technologie reprofilace neúnosných silnic III. třídy pomocí speciální frézy, schopné recyklovat okraj vozovky o šíři 120 cm, je reálná a představuje zajímavý kompromis odpovídající finančním možnostem správců komunikací. Výhodou je nižší cena, úspora práce, materiálu a energie. Při provádění je nutné vždy provést diagnostický průzkum, dodržet stanovené dávkování přísad a při hutnění jezdit tak, aby se běhoun válce pohyboval celou šířkou v oblasti záběru frézy, tedy po recyklovaném materiálu a nenajížděl na tvrdý okraj.
Projekt je spolufinancován Státním fondem dopravní infrastruktury a Pardubickým krajem.