Renomag.cz - Díly náhradní pro stavební stroje
Dnes je 16.9. – svátek slaví Ludmila

DAF slaví tři čtvrtě století od zahájení výroby nákladních vozidel v Eindhovenu

Zveřejněno: 30. 8. 2024

Společnost DAF Trucks letos slaví 75 let výroby nákladních vozidel. Je to významný milník v řadě úspěchů, které jsou poháněny inovacemi, převratnými technologiemi a chytrým designem. Stejná konstrukce tvoří základ pro nejnovější generaci vozidel DAF, která, stejně jako její předchůdci stanovila nový standard v oblasti efektivity, bezpečnosti a pohodlí řidiče.

V roce 1949 představil DAF první dva podvozky: A-30 (3 tuny) a A-50 (5 tun).

Základy společnosti DAF byly položeny v roce 1928. V prvních letech byla společnost v Eindhovenu známá jako „Van Doorneho dílna“. Když Hub a Wim uvedli začátkem 30. let 20. století na trh přívěsy, začaly se vynořovat první obrysy společnosti DAF, jak ji známe dnes. Na rozdíl od jiných vozidel na trhu nebyl podvozek nýtovaný, ale svařovaný, takže byl mnohem lehčí, což mělo ohromný úspěch. Strojírna změnila své zaměření a krátce nato se stala továrnou Van Doorne’s Aanhangwagenfabriek, se zkráceným názvem DAF.

Wim a Hub Van Doorneovi.
Wim a Hub Van Doorneovi.

První nákladní vozidlo

Když prudce vzrostla poptávka po přepravě během obnovy Evropy, začala společnost DAF zrychlovat. Byla vytvořena výrobní linka pro přívěsy a návěsy a vznikly konkrétní plány výstavby továrny na nákladní vozidla. V roce 1949 se představil model A30. Třítunové nákladní vozidlo zaměřené především na domácí trh. Na mřížce bylo sedm charakteristických chromovaných pruhů.

Součást scény

O několik měsíců později sjel první model z výrobních linek továrny a rychle následoval typ A50 (pětitunový) a A60 (šestitunový) pro těžkou práci. Dodávkové vozidlo – jednotunová verze A10 – poprvé spatřila světlo světa v roce 1950, a později následovala další variace v podobě modelu pick-up A107. Počet modelů se rychle zvyšoval, včetně vozidel se speciálním podvozkem pro sklápěče a vozidel pro svoz odpadu a řady vojenských vozidel. Během krátké doby se společnost DAF vyvinula ve značku nákladních vozidel, která se stane nezaměnitelnou součástí scény.

Zajímavostí je, že v té době všechna vozidla sjížděla z linky jako podvozek s motorem a mřížkou. Stavba kabin byla stále v rukou výrobců nástaveb. To vše se změnilo v roce 1953, kdy společnost DAF začala vyrábět vlastní kabiny. V roce 1955 oslavila továrna výrobu 10 000. podvozku – což byla obzvlášť speciální příležitost díky objednávce 3 600 vozidel pro nizozemskou armádu. Krátce poté začala společnost vyvíjet a vyrábět vlastní (vznětové) motory. Společnost DAF jako první přidala k motoru svých nákladních vozidel turbokompresor, aby dosáhla vyššího výkonu a vyšší účinnosti.

Mezinárodní přeprava

V roce 1957 představila společnost DAF model DO, nákladní vozidlo s charakteristickým designem a 10tunovou zadní nápravou vyvinutou speciálně pro tuto řadu. Díky tomu byl model DO zvlášť vhodný pro těžkou a mezinárodní přepravu, která se postupně stala stále populárnější. Druhá generace modelu DO byla dokonce vybavena základním lůžkem, což byla v té době novinka.

Na začátku 60. let nizozemský výrobce nákladních vozidel všechny znovu překvapil, tentokrát vozidlem DAF 2600, které bylo ještě více zaměřené na mezinárodní přepravu než model DO. Kabina byla revoluční. Její čtvercový tvar maximalizoval obytný prostor a také pohodlí pro řidiče, který byl někdy mimo domov po celé týdny. V kabině bylo místo na lůžko, a dokonce i na patrové lůžko, pokud to bylo nutné. Velká okna poskytovala dostatek světla a bezkonkurenční výhled do všech stran, což zvýšilo bezpečnost. Řada 2600 proslula jako „matka mezinárodní přepravy“.

DAF 2600 s kabinou. Foto: Public Domain / Wikimedia
DAF 2600 s kabinou. Foto: Public Domain / Wikimedia

Značka, která udává trendy

V roce 1970 představila společnost DAF řady F1600 až F2200. Vozidla byla vybavena sklápěcí kabinou, díky níž se společnost DAF stala jednou z prvních, která toto řešení představila. Výhody sklápěcí kabiny byly obrovské. Mechanikům usnadnila provádění údržby – také ji mohli provádět lépe a rychleji – a rovněž nabídla řidiči mnohem tišší pracovní prostor.

Převratný model 2600 udělal v roce 1973 místo zcela novému modelu 2800 (a později 3300 a 3600). Model 2800 neměl jen jedno, ale dvě lůžka a díky neuvěřitelnému pohodlí se stal nákladním vozidlem číslo jedna pro dálkové jízdy. Společnost DAF byla také prvním výrobcem, který uvedl na trh turbo mezichladič pro vyšší točivý moment, vyšší výkon a nižší spotřebu paliva.

Model DAF 2800 s pro DAF charakteristickým čelním sklem se třemi stěrači byl představen v roce 1973.
Model DAF 2800 s pro DAF charakteristickým čelním sklem se třemi stěrači byl představen v roce 1973.

Super SpaceCab

V 80. letech 20. století dala společnost DAF dálkové a těžké přepravě nový impuls uvedením modelu DAF 95, který bylo rovněž možné vybavit extra vysokou střechou pro bezkonkurenční pohodlí řidiče: SpaceCab. Po něm dokonce následovala kabina Super SpaceCab, která představuje dokonalý prostor a luxus. V oblasti regionální a vnitrostátní přepravy představila společnost DAF modely DAF 65/75/85.

V následujících letech si tato řada vozidel a její nástupci, řady CF a XF, vydobyly v Evropě dobré jméno a staly se také oblíbenější a rozšířenější. Totéž platí pro novou řadu LF, která byla uvedena na trh přibližně na přelomu století a byla zaměřena na regionální a místní distribuci. V roce 2010 se stala společnost DAF první společností, která na trh uvedla hybridní nákladní vozidlo, model LF Hybrid. Pokud jde o zvýšení udržitelnosti silniční dopravy, sluší se zmínit též představení modelu DAF CF Electric, který se (v roce 2018) stal prvním plně elektrickým vozidel tohoto typu, které vyrobil evropský výrobce.

 

Nové

Nové mobilní generátory Bobcat PG40 a PG50

Zveřejněno 16.9. Bobcat uvádí na trh nové mobilní generátory PG40 a PG50, které představují zásadní inovaci v konstrukci mobilních generátorů. Tyto ekologické modely, poháněné motory Stage V D24 s alternátory Stamford, nahrazují jednotky předchozí generace Stage… celý příspěvek

Extrémně tvrdé otěruvzdorné oceli. Část druhá „Vlastnosti a aplikace“

Zveřejněno 13.9. V prvním díle jsme si definovali možnosti zpracování otěruvzdorných ocelí Hardox 600 a Hardox Extreme, t.j. ocelí o tvrdosti 600 HBW (cca 57 HRC) a 60 HRC. Zaměřili jsme se zejména na možnosti termického dělení, svařování a obrábění těchto materiálů… celý příspěvek

Nové tunelové rypadlo DEVELON DX235RTF-7

Zveřejněno 11.9. DEVELON, dříve Doosan Construction Equipment, uvedl na trh tunelovací rypadlo DX235RTF-7, které je novým přírůstkem do řady strojů pro speciální použití. Model vychází z osvědčeného pásového rypadla se sníženým poloměrem otáčení Develon DX235LCR-7 a… celý příspěvek